Siirry suoraan sisältöön

Ohjaaminen vanhustyössäLaajuus (10 op)

Tunnus: K702GL37

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tiedottaa, neuvoa ja ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta. Opiskelija osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet. Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa. Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Sisältö

Tiedottaminen, neuvonta ja ohjaus
Palveluohjauksen perusteet
Yksilö- ja ryhmänohjaaminen ja ryhmädynamiikka
Erityisryhmien ohjaaminen, ohjaaminen haasteellisissa elämäntilanteissa
Etäohjaus ja etäpalvelut
Neuvonta ja ohjaus ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä.
Opiskelija osaa luetella iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää joitakin etäohjauksen muotoja ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa.
Opiskelija osaa kuvata neuvonnan ja ohjauksen ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa ja tunnistaa kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää, soveltaa ja arvioida ikäihmisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa ohjaustyössään soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia sekä kehittää yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet ja kykenee esittämään kehittämistarpeita ohjaamisen menetelmiin viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa sekä kehittää etäohjauksen menetelmiä viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa soveltaa perustellusti neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 08.10.2023

Ajoitus

09.10.2023 - 12.12.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Tanja Marjanen-Korkala
  • Anne Jokelainen
Vastuuhenkilö

Anne Jokelainen

Opiskelijaryhmät
  • KA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
  • KOA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa tiedottaa, neuvoa ja ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta. Opiskelija osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet. Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa. Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Sisältö

Tiedottaminen, neuvonta ja ohjaus
Palveluohjauksen perusteet
Yksilö- ja ryhmänohjaaminen ja ryhmädynamiikka
Erityisryhmien ohjaaminen, ohjaaminen haasteellisissa elämäntilanteissa
Etäohjaus ja etäpalvelut
Neuvonta ja ohjaus ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2023

Oppimateriaalit

Häggman-Laitila, A.; Pietilä, A-M.; Seppänen, R. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2007. Video-ohjauksen edellytyksiä ja hyötyjä ehkäisevässä perhehoitotyössä. Tutkiva hoitotyö Vol.5 2/2007, 12, 15.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus ja neuvontatyö. Helsinki: Gaudeamus
Ruponen, R.; Nummenmaa, A.R & Koivuluhta, M. 2000. Ryhmäohjaus muutoksen mahdollisuuden maisemana. Teoksessa Onnismaa, Jussi; Pasanen, Heikki & Spangar, Timo (toim.). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Jyväskylä: PS kustannus.
Vänskä, K, Laitinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen
Helminen: Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa
Vehviläinen: Ohjaus vuorovaikutuksena
Mönkkönen Kaarina; Vuorovaikutus asiakastyössä
Korhonen Vesa; Monikulttuurinen ohjaus
Lähdesmäki, Vornanen; Vanhuksen parhaaksi – ohjauskeskustelu kappale s. 113

Opetusmenetelmät

Ohjaaminen vanhustyössä toteutuu opintojakson Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia jälkeen. Opintojakso käynnistyy itsenäisillä ennakkotehtävillä. Osana opintojaksoa opiskelijat laativat ryhmissä kummivanhukselle ohjaussuunnitelman, joka mukailee Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia -opintojaksolla kummivanhukselle laadittua hyvinvointi-/kuntoutussuunnitelmaa käytännön ohjaustilanteeseen vietynä. Ohjaussuunnitelma ja ohjaustilanne, joko yksilö- tai ryhmäohjaustilanteesta videoituna, esitetään loppuseminaarissa koko ryhmälle.
Opiskelija osallistuu ohjausosaamistaan vahvistavaan tapahtumaan työelämäyhteistyössä toteutuvan ohjaustilanteen toteuttamiseen. Vaihtoehtoina voivat olla Kunnon Mummola-tapahtuma, palveluasumisen yksiköt, kotihoito, Kemikammari, tai virtuaaliset etäohjaustilanteet.
Asiantuntijaluentoja ja toiminnallisia harjoituksia ohjausosaamisesta toteutetaan opintojakson aikana oppilaitoksella sekä verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakso sisältää myös luentoja opetussuunnitelman mukaisesti ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyen ( mm. ikäihmisen terveysliikunta, ohjauksen erityispiirteet). Lisäksi gerontologinen sosiaalityö / ikäihmisten haasteelliset elämäntilanteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä.
Opiskelija osaa luetella iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää joitakin etäohjauksen muotoja ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa.
Opiskelija osaa kuvata neuvonnan ja ohjauksen ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa ja tunnistaa kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää, soveltaa ja arvioida ikäihmisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa ohjaustyössään soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia sekä kehittää yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet ja kykenee esittämään kehittämistarpeita ohjaamisen menetelmiin viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa sekä kehittää etäohjauksen menetelmiä viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa soveltaa perustellusti neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijat saavat opettajilta palautetta kontaktitunneilla ohjaussuunnitelman etenemisestä, sekä vertaisarviointia muilta opiskelijoilta kontaktituntien sekä loppuseminaarissa toteutuvan lopullisen kirjallisen tuotoksen ja sen esittämisen, sekä opponoinnin yhteydessä.

Hylätty (0)

Hylätty
Opiskelija ei osaa luetella iäkkäiden ihmisten ja heidän omaistensa ohjaamiseen liityviä erityiskysymyksiä ekä osaa ohjatusti toteuttaa neuvonta- ja ohjausprosessia. Opiskelija ei osaa ohjatusti käyttää ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija ei osaa luetella erilaisia ikäihmisten ohjauksessa ja neuvonnassa käytettäviä verkko- ja mobiilisovelluksia.
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä ole suorittanut vaadittuja oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osaa luetella iäkkäiden ihmisten ja heidän omaistensa ohjaamiseen liityviä erityiskysymyksiä ja osaa ohjatusti toteuttaa neuvonta- ja ohjausprosessin. Opiskelija osaa ohjatusti käyttääohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija osaa luetella erilaisia ikäihmisten ohjauksessa ja neuvonnassa käytettäviä verkko- ja mobiilisovelluksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3-4
Opiskelija osaa kuvataiäkkäiden ihmisten ja heidän omaistensa ohjaamiseen liittyviä erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa neuvonta- ja ohjausprosessin. Opiskelija osaa käyttää ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää verkko- ja mobiilisovelluksia ikäihmisten ohjauksessa ja neuvonnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Opiskelija osaa kuvata perustellustiiäkkäiden ihmisten ja heidän omaistensa ohjaamiseen liittyviäerityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa neuvonta- ja ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet. Opiskelija osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia ryhmänohjaamisen menetelmiä.Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää verkko- ja mobiilisovelluksia ikäihmisten ohjauksessa ja neuvonnassa.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 03.10.2022

Ajoitus

10.10.2022 - 13.12.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 32

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Tanja Marjanen-Korkala
  • Anne Jokelainen
Vastuuhenkilö

Anne Jokelainen

Opiskelijaryhmät
  • KA72G21S
    Geronomikoulutus, Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa tiedottaa, neuvoa ja ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta. Opiskelija osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet. Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa. Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Sisältö

Tiedottaminen, neuvonta ja ohjaus
Palveluohjauksen perusteet
Yksilö- ja ryhmänohjaaminen ja ryhmädynamiikka
Erityisryhmien ohjaaminen, ohjaaminen haasteellisissa elämäntilanteissa
Etäohjaus ja etäpalvelut
Neuvonta ja ohjaus ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2022

Opetusmenetelmät

Ohjaaminen vanhustyössä toteutuu opintojakson Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia jälkeen. Opintojakso käynnistyy itsenäisellä ennakkotehtävällä. Osana opintojaksoa opiskelijat laativat ryhmissä kummivanhukselle ohjaussuunnitelman, joka mukailee Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia -opintojaksolla kummivanhukselle laadittua hyvinvointi-/kuntoutussuunnitelmaa käytännön ohjaustilanteeseen vietynä. Ohjaussuunnitelma ja ohjaustilanne, joko yksilö- tai ryhmäohjaustilanteesta videoituna, esitetään loppuseminaarissa koko ryhmälle.
Opiskelija osallistuu ohjausosaamistaan vahvistavaan tapahtumaan työelämäyhteistyössä toteutuvan Kunnon Mummola-tapahtumaan tai sitä vastaavan tapahtumaan, tai osallistumalla Kemin Kammarilla toteutuviin ohjaustilanteisiin.
Asiantuntijaluentoja ja toiminnallisia harjoituksia ohjausosaamisesta toteutetaan opintojakson aikana oppilaitoksella sekä verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakso sisältää myös luentoja opetussuunnitelman mukaisesti ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyen (teemoina mm. ikäihmisen ravitsemus, terveysliikunta, seksuaalisuus). Lisäksi gerontologinen sosiaalityö / ikäihmisten haasteelliset elämäntilanteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä.
Opiskelija osaa luetella iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää joitakin etäohjauksen muotoja ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa.
Opiskelija osaa kuvata neuvonnan ja ohjauksen ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa ja tunnistaa kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää, soveltaa ja arvioida ikäihmisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa ohjaustyössään soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia sekä kehittää yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet ja kykenee esittämään kehittämistarpeita ohjaamisen menetelmiin viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa sekä kehittää etäohjauksen menetelmiä viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa soveltaa perustellusti neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijat saavat opettajilta palautetta kontaktitunneilla ohjaussuunnitelman etenemisestä, sekä vertaisarviointia muilta opiskelijoilta kontaktituntien sekä loppuseminaarissa toteutuvan lopullisen kirjallisen tuotoksen ja sen esittämisen, sekä opponoinnin yhteydessä.

Hylätty (0)

Hylätty
Opiskelija ei osaa luetella iäkkäiden ihmisten ja heidän omaistensa ohjaamiseen liityviä erityiskysymyksiä ekä osaa ohjatusti toteuttaa neuvonta- ja ohjausprosessia. Opiskelija ei osaa ohjatusti käyttää ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija ei osaa luetella erilaisia ikäihmisten ohjauksessa ja neuvonnassa käytettäviä verkko- ja mobiilisovelluksia.
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä ole suorittanut vaadittuja oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osaa luetella iäkkäiden ihmisten ja heidän omaistensa ohjaamiseen liityviä erityiskysymyksiä ja osaa ohjatusti toteuttaa neuvonta- ja ohjausprosessin. Opiskelija osaa ohjatusti käyttääohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija osaa luetella erilaisia ikäihmisten ohjauksessa ja neuvonnassa käytettäviä verkko- ja mobiilisovelluksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3-4
Opiskelija osaa kuvataiäkkäiden ihmisten ja heidän omaistensa ohjaamiseen liittyviä erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa neuvonta- ja ohjausprosessin. Opiskelija osaa käyttää ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää verkko- ja mobiilisovelluksia ikäihmisten ohjauksessa ja neuvonnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Opiskelija osaa kuvata perustellustiiäkkäiden ihmisten ja heidän omaistensa ohjaamiseen liittyviäerityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa neuvonta- ja ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet. Opiskelija osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia ryhmänohjaamisen menetelmiä.Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää verkko- ja mobiilisovelluksia ikäihmisten ohjauksessa ja neuvonnassa.