Ammattitaitoa edistävä harj.: monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen hoiva- ja hoitotyöLaajuus (10 op)
Tunnus: K702GL32OJ
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon sekä toteuttaalääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija vahvistaa ammatillisia vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.
Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC.
- Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoitoon ja hoivaan.
- Opiskelija osallistuu toimintakyvyn monialaiseen arviointiin.
- Opiskelija käyttää erilaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä ikääntyneen päivittäisistä toiminnoista selviytymisen arvioinnissa.
- Opiskelija tutustuu moniammatilliseen toimintaan, hoivaan ja hoitoon.
- Opiskelija osallistuu ohjatusti lääkehoitoon.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.
Sisältö
Hoitotyön TC
Monialaisen arviointiosaamisen TC;Iloinen iltapäivä
Harjoittelun reflektio.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei kykenearvioimaan ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta. Opiskelija ei osaa valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon eikä kykene toteuttamaan lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.
Hyväksytty
Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta.Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon sekä toteuttaa lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija vahvistaa ammatillisia vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 25.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 32
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Sari Arolaakso
- Tanja Marjanen-Korkala
Vastuuhenkilö
Tuula Ahokumpu
Opiskelijaryhmät
-
KA72G21SGeronomikoulutus, Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon sekä toteuttaalääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija vahvistaa ammatillisia vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.
Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC.
- Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoitoon ja hoivaan.
- Opiskelija osallistuu toimintakyvyn monialaiseen arviointiin.
- Opiskelija käyttää erilaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä ikääntyneen päivittäisistä toiminnoista selviytymisen arvioinnissa.
- Opiskelija tutustuu moniammatilliseen toimintaan, hoivaan ja hoitoon.
- Opiskelija osallistuu ohjatusti lääkehoitoon.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.
Sisältö
Hoitotyön TC
Monialaisen arviointiosaamisen TC;Iloinen iltapäivä
Harjoittelun reflektio.
Aika ja paikka
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu; monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Harjoitteluun valmistava TC 12.-14.4.2022 oppilaitoksella
Harjoittelu harjoittelupaikassa 18.4.- 20.5.2022
Reflektoiva TC 23.-24.5.2022 oppilaitoksella
Opetusmenetelmät
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun pituus on kuusi viikkoa: Harjoittelu sisältää kampuksella tapahtuvan 3 päivän Training Campin (TC) ennen harjoittelua sekä 2 päivän TC:n harjoittelun jälkeen. Harjoittelua ennen toteutuvan TC:n tavoitteena on käytännössä, aidossa asiakastilanteessa harjoitella lukukauden teoriaopintoihin liittyviä teemoja/asioita. Harjoittelun jälkeisen TC:n tavoitteena on jakaa varsinaiseen harjoitteluun liittyvä kokemuksia ja koota koko projektin aikainen osaaminen yhteen.
Varsinaisen harjoittelun voit suorittaa esim. ikäihmisten päivätoiminnassa, kuntoutuslaitoksessa, palvelutalossa, hoivakodissa, kotihoidossa, järjestössä tai kampuksen Hyvinvointipysäkillä. Harjoittelupaikan valintaan saat ohjausta lukukauden alussa lähiopetustunneilla.
Harjoitteluasi ohjaa nimetty ohjaaja harjoittelupaikassa sekä ohjaava opettaja oppilaitokselta. Ohjaava opettaja on yhteydessä sinuun ja harjoittelun ohjaajan heti harjoittelun alettua (tavoitekeskustelu) ja harjoittelun loppupuolella (arviointikeskustelu) sekä tarvittaessa harjoittelujakson aikana.
Harjoitteluun liittyy oppimispäiväkirja, jonka laatimiseen löydät ohjeet Moodle-ympäristöstä. Oppimispäiväkirjassa kuvaat harjoitteluun liittyviä kokemuksia sekä osoitat ammatilliseen edistymiseen liittyvän osaamisesi. Oppimispäiväkirja tulee palauttaa ennen harjoittelun jälkeistä TC:tä ja se arvioidaan Hyväksytty – Hylätty
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei kykenearvioimaan ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta. Opiskelija ei osaa valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon eikä kykene toteuttamaan lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.
Hyväksytty
Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta.Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon sekä toteuttaa lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija vahvistaa ammatillisia vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Hylätty
Arviointikriteerit:
Hyväksytty
Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon sekä toteuttaa lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija vahvistaa ammatillisia vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.
Hylätty
Opiskelija ei kykene arvioimaan ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta. Opiskelija ei osaa valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon eikä kykene toteuttamaan lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.