Monialainen arviointiosaaminenLaajuus (10 op)
Tunnus: K702GL22OJ
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnan sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kartoittaa ikäihmisen palvelutarpeen. Opiskelija osaa käyttää erilaisia ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä (turvallisuusosaaminen). Opiskelija osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.
Teemat:
- Toimintakyvyn fyysiset edellytykset ja niidenarviointi; lihasvoima, tasapaino, liikkuvuus ja kestävyys
- Toimintakyvyn psyykkiset edellytykset ja niidenarviointi; kognitiiviset toiminnot, muisti, oppiminen ja elämänhallinta, vanhenemisen kokemus, persoonallisuuskäsitykset, elämänkaariajattelu
- Toimintakyvyn sosiaaliset edellytykset ja niidenarviointi; sosiaaliset suhteet yhteisö ja yksilötasolla
- Ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä, TOIMIA-tietokanta
- Palvelutarpeen arviointi
- Ympäristön esteettömyys ja turvallisuus
- Toimijuus
Sisältö
Käydään läpi yleisimmät ikääntyneen toimintakyvyn arviointiin liittyvät mittarit hyödyntäen THL:n TOIMIA-tietokantaa.
Toiminnallinen anatomia:suurimmat lihakset / lihasryhmät käydään läpi linkittyen päivittäisissä toiminnoissa tarvittaviin liikkeisiin, mm. makuulta istumaan nousu, istumasta seisomaan nousu, pystyasennon hallinta, eteen kurkotus, luusto näiltä alueilta myös käydään läpi. Hermo-lihasliitos ja hermoston toiminta käydään lyhyesti läpi, jotta opiskelija ymmärtää liikkeen ja liikkumisen edellytykset hermoston toiminnan osalta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa luetella ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opiskelija osaa luetellakehon rakenteet ja toiminnan sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa ohjatusti kartoittaa ikäihmisen palvelutarpeen. Opiskelija osaa luetella erilaisia ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä. Opiskelija osaa ohjatusti arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnan sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kartoittaa ikäihmisen palvelutarpeen. Opiskelija osaa käyttää erilaisia ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä.Opiskelija osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida kehon rakenteet ja toiminnan sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kartoittaa laajasti ikäihmisen palvelutarpeen. Opiskelija osaa käyttäätarkoituksenmukaisesti erilaisia ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida laaja-alaisesti erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.