Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologiaLaajuus (15 op)

Tunnus: K702GL25OJ

Laajuus

15 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen ja kuntoutumista edistävän työtavan käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Opiskelija osaa käyttää sosiokultuurisia ja kuntouttavia menetelmiä yksilö- ja ryhmätoiminnassa huomioiden mahdolliset muistisairaudet. Opiskelija osaa kuvata geronteknologian ja sen osa-alueet. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä apuvälineiden käytössä sekä käynnistää apuvälineiden hankintaprosessin. Opiskelija saavuttaa ammatissa toimimisessa ja ammatillisen kehittymisen kannalta tarpeellisen englannin kielen ja viestinnän taidon. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Teemat:
- Gerontologinen kuntoutus. Kuntoutus ja kuntoutumista edistävä työ. Kuntoutuslainsäädäntö ja kuntoutuspalvelut. Kuntoutuksen toimintamallit ja menetelmät. Kaatumiset ja kaatumisten ehkäisy. Sosiokulttuuriset ja toiminnalliset menetelmät.
- Geronteknologia. Ympäristön merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisessä. Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö. Erilaisia geronteknologian ratkaisuja ikääntyneelle. Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset
- Englannin kieli

Sisältö

- Gerontologinen kuntoutus
- Kuntoutus ja kuntoutumista edistävä työ
- Kuntoutuksen toimintamallit ja menetelmät
- Kaatumiset ja kaatumisten ehkäisy
- Sosiokulttuuriset ja toiminnalliset menetelmät
- Geronteknologia
- Ympäristön merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisessä
- Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö
- Erilaisia geronteknologian ratkaisuja ikääntyneelle
- Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset
- Englanti (1,5 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa luetellakuntoutuksen ja kuntoutumista edistävän työtavan käsitteet. Opiskelija osaa luetellakuntoutumisprosessin ja laatia ohjatusti ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Opiskelija osaa luetellasosiokultuurisia kuntouttavia menetelmiä yksilö- ja ryhmätoiminnassa huomioiden mahdollisetmuistisairaudet. Opiskelija osaa kuvata geronteknologian käsitteen ja luetella geronteknologian osa-alueet sekä siihen liittyvät eettiset kysymykset. Opiskelija osaa ohjatusti arvioida apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä apuvälineiden käytössä sekä käynnistää apuvälineiden hankintaprosessin. Opiskelija saavuttaa ammatissa toimimisessa ja ammatillisen kehittymisen kannalta tyydyttävän englannin kielen ja viestinnän taidon.  Opiskelija osaa käyttää kansallista tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen ja kuntoutumista edistävän työtavan käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Opiskelija osaa käyttää sosiokultuurisiaja kuntouttavia menetelmiä yksilö- ja ryhmätoiminnassa huomioiden mahdollisetmuistisairaudet.Opiskelija osaa kuvata geronteknologian ja sen osa-alueet sekä siihen liittyvät eettisen kysymykset. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä apuvälineiden käytössä sekä käynnistää apuvälineiden hankintaprosessin. Opiskelija saavuttaa ammatissa toimimisessa ja ammatillisen kehittymisen kannalta hyvän englannin kielen ja viestinnän taidon. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelija osaa laaja-alaisestikuvatkuntoutuksen ja kuntoutumista edistävän työtavan käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia yksilöllisen ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisiasosiokultuurisia kuntouttavia menetelmiä yksilö- ja ryhmätoiminnassa huomioiden mahdollisetmuistisairaudet. Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti geronteknologian ja sen osa-alueet sekä siihen liittyvät eettisen kysymykset. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisesti apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä apuvälineiden käytössä sekä käynnistää apuvälineiden hankintaprosessin. Opiskelija saavuttaa ammatissa toimimisessa ja ammatillisen kehittymisen kannalta sujuvan englannin kielen ja viestinnän taidon. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.