Alueiden käytön suunnittelu (projekti)Laajuus (5 op)
Tunnus: R601ML116
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa valitsemalleen alueelle ekosysteemipalveluiden ja luonnon monikäytön sekä paikkatiedon teoriaa
- Osaa tuottaa kirjalliseen muotoon selvityksen valitsemansa alueen erilaisista käyttäjistä, käyttötavoista, ristiriidoista ja niiden ratkaisuista sekä esittää kehittämistoimenpiteitä alueen tulevaisuuden kehittämiselle.
Sisältö
Monitavoitteinen aluesuunnittelu huomioiden erilaiset luontoympäristön käyttömuodot ja käyttäjät
Maankäyttöristiriitojen tunnistaminen ja ratkaiseminen
Osallistava suunnittelu
Soveltava paikkatieto aluesuunnittelun työkaluna ja esitysvälineenä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa teoriaa ja esittää alueen ominaispiirteitä. Hän osaa paikkatiedon menetelmiä ja ekosysteemipalvelujen ja luonnon monikäytön teoriaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija osaa teoriaa ja esittää kehittämistoimenpiteitä alueelle. Hän osaa hyödyntää paikkatiedon menetelmiä ja ekosysteemipalvelujen ja luonnon monikäytön teoriaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osaa soveltaa teoriaa ja esittää perusteltuja kehittämistoimenpiteitä alueelle. Hän osaa hyödyntää laajasti soveltaen paikkatiedon menetelmiä ja ekosysteemipalvelujen ja luonnon monikäytön teoriaa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 05.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Agrologikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Agrologikoulutus
Opettaja
- Anu Tossavainen
- Mikael Kukkonen
- Tuija Haapasalmi
- Maarit Timonen
Vastuuhenkilö
Maarit Timonen
Opiskelijaryhmät
-
RA61M23SAgrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa valitsemalleen alueelle ekosysteemipalveluiden ja luonnon monikäytön sekä paikkatiedon teoriaa
- Osaa tuottaa kirjalliseen muotoon selvityksen valitsemansa alueen erilaisista käyttäjistä, käyttötavoista, ristiriidoista ja niiden ratkaisuista sekä esittää kehittämistoimenpiteitä alueen tulevaisuuden kehittämiselle.
Sisältö
Monitavoitteinen aluesuunnittelu huomioiden erilaiset luontoympäristön käyttömuodot ja käyttäjät
Maankäyttöristiriitojen tunnistaminen ja ratkaiseminen
Osallistava suunnittelu
Soveltava paikkatieto aluesuunnittelun työkaluna ja esitysvälineenä
Aika ja paikka
Kevätlukukausi helmi-huhtikuu.
Oppimateriaalit
Valmistavana kurssina käytävä/samaan aikaan suoritettava kurssit "Ekosysteemipalvelut ja luonnon monikäyttö 10 op" ja "Paikkatieto maaseutuelinkeinoissa 5 op". Edellä mainittujen kurssien osoitettu aineisto.
Opetusmenetelmät
Monimenetelmäinen opetusmetodi:
Luennot verkossa ja kontaktissa luokassa lukujärjestyksen mukaan.
Harjoitustyö opiskelijan valitsemasta kohteesta yksilötehtävänä (opiskelija hankkii oman aiheen). Kurssin arviointiperuste.
Harjoitustöiden ohjaustunnit verkossa lukujärjestyksen mukaan.
Harjoitustöiden loppuseminaari, jossa jokainen esittää oman harjoitustyönsä muille. Pakollinen läsnäolo.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti vastaa reaalielämän ja nykyaikaisen työelämän vaatimuksia projektin suunnittelusta, hallinnasta ja aikatauluttamisesta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäinen harjoitustyö valitusta kohteesta kurssilla annetun sisältörungon mukaan. Tällöin pitää olla suoritettu ensin Ekosysteemit ja luonnon monikäyttö 10 op sekä Paikkatieto maaseutuelinkeinoissa 5 op.
Kansainvälisyys
Kansainväliset materiaalit ja kontaktit ovat arvokas lisä niin kurssille kuin opiskelijan oppimiselle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen harjoitustyö valitusta kohteesta kurssilla annetun sisältörungon mukaan. Tällöin pitää olla suoritettu ensin Ekosysteemit ja luonnon monikäyttö 10 op sekä Paikkatieto maaseutuelinkeinoissa 5 op.
Sisällön jaksotus
Opettaja on jakanut projektin valmiiksi osatehtäviin, jotka opiskelija suorittaa annetussa aikaikkunassa. Tällöin opiskelija saa samalla joka vaiheessa opettajan ohjausta työnsä edetessä säännöllisissä tapaamisissa verkossa. Ohjaustunnit on merkitty lukujärjestykseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa teoriaa ja esittää alueen ominaispiirteitä. Hän osaa paikkatiedon menetelmiä ja ekosysteemipalvelujen ja luonnon monikäytön teoriaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija osaa teoriaa ja esittää kehittämistoimenpiteitä alueelle. Hän osaa hyödyntää paikkatiedon menetelmiä ja ekosysteemipalvelujen ja luonnon monikäytön teoriaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osaa soveltaa teoriaa ja esittää perusteltuja kehittämistoimenpiteitä alueelle. Hän osaa hyödyntää laajasti soveltaen paikkatiedon menetelmiä ja ekosysteemipalvelujen ja luonnon monikäytön teoriaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan 0(HY)- 5. Kurssilla tehdään itsenäinen projektityö, jonka jokainen kurssilainen esittää loppuseminaarissa toisille. Harjoitustyö on kurssiarvioinnin perusta.
Kurssi koostuu projektityöstä, jonka taustalla on "Ekosysteemipalvelut ja monikäyttö 10 op"- kurssin opetus ja materiaalit sekä maatalouden paikkatietoaineistojen hyödyntäminen 5 op projektin karttaaineistojen tuottamisessa.
Vastuuopettajat Maarit Timonen ja Mikael Kukkonen. Lisäksi viestinnän opettaja Tuija Haapasalmi ohjeistaa projektin kirjoittamisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Projektityö tehty välttävästi ja esitetty loppuseminaarissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Projektityö tehty hyvin ja esitetty loppuseminaarissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Projektityö tehty erinomaisesti hyödyntäen aikaisempien kurssien oppeja niin paikkatiedossa kuin ekosysteemipalveluissa ja monikäytössä. Työ esitetty loppuseminaarissa.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Agrologikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Agrologikoulutus
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
- Anu Tossavainen
- Mikael Kukkonen
- Maarit Timonen
Vastuuhenkilö
Maarit Timonen
Opiskelijaryhmät
-
RA61M22SAgrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa valitsemalleen alueelle ekosysteemipalveluiden ja luonnon monikäytön sekä paikkatiedon teoriaa
- Osaa tuottaa kirjalliseen muotoon selvityksen valitsemansa alueen erilaisista käyttäjistä, käyttötavoista, ristiriidoista ja niiden ratkaisuista sekä esittää kehittämistoimenpiteitä alueen tulevaisuuden kehittämiselle.
Sisältö
Monitavoitteinen aluesuunnittelu huomioiden erilaiset luontoympäristön käyttömuodot ja käyttäjät
Maankäyttöristiriitojen tunnistaminen ja ratkaiseminen
Osallistava suunnittelu
Soveltava paikkatieto aluesuunnittelun työkaluna ja esitysvälineenä
Aika ja paikka
Kevätlukukausi helmi-huhtikuu.
Oppimateriaalit
Valmistavana kurssina käytävä/samaan aikaan suoritettava kurssit "Ekosysteemipalvelut ja luonnon monikäyttö 10 op" ja "Paikkatieto maaseutuelinkeinoissa 5 op".
Edellä mainittujen kurssien osoitettu aineisto.
Opetusmenetelmät
Monimenetelmäinen opetusmetodi:
Luennot verkossa ja kontaktissa luokassa lukujärjestyksen mukaan.
Harjoitustyö opiskelijan valitsemasta kohteesta yksilötehtävänä (opiskelija hankkii oman aiheen). Kurssin arviointiperuste.
Harjoitustöiden ohjaustunnit verkossa lukujärjestyksen mukaan.
Harjoitustöiden loppuseminaari, jossa jokainen esittää oman harjoitustyönsä muille. Pakollinen läsnäolo.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti vastaa reaalielämän ja nykyaikaisen työelämän vaatimuksia projektin suunnittelusta, hallinnasta ja aikatauluttamisesta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäinen harjoitustyö valitusta kohteesta kurssilla annetun sisältörungon mukaan. Tällöin pitää olla suoritettu ensin Ekosysteemit ja luonnon monikäyttö 10 op sekä Paikkatieto maaseutuelinkeinoissa 5 op.
Kansainvälisyys
Kansainväliset materiaalit ja kontaktit ovat arvokas lisä niin kurssille kuin opiskelijan oppimiselle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen harjoitustyö valitusta kohteesta kurssilla annetun sisältörungon mukaan. Tällöin pitää olla suoritettu ensin Ekosysteemit ja luonnon monikäyttö 10 op sekä Paikkatieto maaseutuelinkeinoissa 5 op.
Sisällön jaksotus
Opettaja on jakanut projektin valmiiksi osatehtäviin, jotka opiskelija suorittaa annetussa aikaikkunassa. Tällöin opiskelija saa samalla joka vaiheessa opettajan ohjausta työnsä edetessä säännöllisissä tapaamisissa verkossa. Ohjaustunnit on merkitty lukujärjestykseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa teoriaa ja esittää alueen ominaispiirteitä. Hän osaa paikkatiedon menetelmiä ja ekosysteemipalvelujen ja luonnon monikäytön teoriaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija osaa teoriaa ja esittää kehittämistoimenpiteitä alueelle. Hän osaa hyödyntää paikkatiedon menetelmiä ja ekosysteemipalvelujen ja luonnon monikäytön teoriaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osaa soveltaa teoriaa ja esittää perusteltuja kehittämistoimenpiteitä alueelle. Hän osaa hyödyntää laajasti soveltaen paikkatiedon menetelmiä ja ekosysteemipalvelujen ja luonnon monikäytön teoriaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan 0(HY)- 5. Kurssilla tehdään itsenäinen projektityö, jonka jokainen kurssilainen esittää loppuseminaarissa toisille. Harjoitustyö on kurssiarvioinnin perusta.
Kurssi koostuu projektityöstä, jonka taustalla on "Ekosysteemipalvelut ja monikäyttö 10 op"- kurssin opetus ja materiaalit sekä maatalouden paikkatietoaineistojen hyödyntäminen 5 op projektin karttaaineistojen tuottamisessa.
Vastuuopettajat Maarit Timonen ja Mikael Kukkonen. Lisäksi viestinnän opettaja Tuija Haapasalmi ohjeistaa projektin kirjoittamisessa.
Hylätty (0)
Projektityö tekemättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Projektityö tehty välttävästi ja esitetty loppuseminaarissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Projektityö tehty hyvin ja esitetty loppuseminaarissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Projektityö tehty erinomaisesti hyödyntäen aikaisempien kurssien oppeja niin paikkatiedossa kuin ekosysteemipalveluissa ja monikäytössä. Työ esitetty loppuseminaarissa.