Siirry suoraan sisältöön

Metsäluonnon monimuotoisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: R604ML113

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Osaa monimuotoisuuden käsitteenä ja tietää sen olevan ekosysteemipalvelujen edellytyksenä
- Tietää ekologisia uhanalaisuuden syitä
- Ymmärtää lajien ja niiden elinympäristöjen suojelun ja hoidon tavoitteet ja perusteet
- Osaa edistää erilaisten lajien ja elinympäristöjen suojelua ja hoitoa
- Tietää monimuotoisuuden lisäämisen keinoja ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti

Sisältö

Monimuotoisuus ekosysteemipalvelujen edellytyksenä
Uhanalisuuden ekologiset syyt
Lajien ja elinympäristöjen suojelun ja hoidon edistäminen
Elinympäristöjen hoito esimerkiksi lehdoissa, riistan suosimissa elinympäristöissä, perinnebiotoopeilla, uhanalaisten lajien elinympäristöissä
Hoidon keinot: ekologiset verkostot, käytävät, askelkivet ja tukialueet, pirstoutumisen estäminen, lahopuun lisääminen ja ennallistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Osaamisen näkökulmasta käsiteltävän aiheen perusasiat tuodaan esille. Tietoa on hankittu niukasti ja osaaminen perustuu omille näkemyksille, joille ei esitetä tietoperustaa. Tulokset vastaavat tavoitteita osittain. Aiheen käsittely on asian toteavaa.

2
Osaamisen näkökulmasta keskeisimmät ja oleellisemmat asiat tuodaan esille. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty melko niukasti referoiden. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin. Aiheen käsittely jää pintapuoliseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Osaamisesta välittyy käsiteltävän aiheen ja kokonaisuuden hallinta. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi keskeiset käsitteet määritellen. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Aihetta käsiteltäessä nimetään kehittämisideoita.

4
Osaamisesta välittyy perehtyneisyys käsiteltävään aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty laajasti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi. Aihetta on pyritty pohtimaan kriittisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Osaamisesta välittyy monipuolinen perehtyneisyys käsiteltävään aiheeseen. Tietoa on hankittu ja sovellettu monipuolisesti, lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja siihen on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Aihetta on pohdittu analyyttisesti ja kriittisesti.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.08.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Minna Tuominen
Vastuuhenkilö

Minna Tuominen

Opiskelijaryhmät
  • R64M21S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
  • RA64M21K
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, kevät 2021

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa monimuotoisuuden käsitteenä ja tietää sen olevan ekosysteemipalvelujen edellytyksenä
- Tietää ekologisia uhanalaisuuden syitä
- Ymmärtää lajien ja niiden elinympäristöjen suojelun ja hoidon tavoitteet ja perusteet
- Osaa edistää erilaisten lajien ja elinympäristöjen suojelua ja hoitoa
- Tietää monimuotoisuuden lisäämisen keinoja ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti

Sisältö

Monimuotoisuus ekosysteemipalvelujen edellytyksenä
Uhanalisuuden ekologiset syyt
Lajien ja elinympäristöjen suojelun ja hoidon edistäminen
Elinympäristöjen hoito esimerkiksi lehdoissa, riistan suosimissa elinympäristöissä, perinnebiotoopeilla, uhanalaisten lajien elinympäristöissä
Hoidon keinot: ekologiset verkostot, käytävät, askelkivet ja tukialueet, pirstoutumisen estäminen, lahopuun lisääminen ja ennallistaminen

Oppimateriaalit

Saaristo, L. & Vanhatalo, K. (toim.) Talousmetsien luonnonhoito. Hyvän metsänhoidon suositukset. Metsäkustannus 2016. Finlex. fi: Suomen laki (verkkoaineisto) Kaikki Moodle-työtilassa oleva materiaali

Opetusmenetelmät

ZOOM-luennot, itsenäinen työskentely, harjoitukset
Teemat:
Monimuotoisuus ekosysteemipalvelujen edellytyksenä
Uhanalaisuuden ekologiset syyt
Lajien ja elinympäristöjen suojelun ja hoidon edistäminen
Elinympäristöjen hoito esimerkiksi lehdoissa, riistan suosimissa elinympäristöissä, perinnebiotoopeilla, uhanalaisten lajien elinympäristöissä
Hoidon keinot: ekologiset verkostot, käytävät, askelkivet ja tukialueet, pirstoutumisen estäminen, lahopuun lisääminen ja ennallistaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin opetukseen edellytyksenä on opintojakso ekosysteemipalvelut sekä metsähoito( luonnonhoito)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Osaamisen näkökulmasta käsiteltävän aiheen perusasiat tuodaan esille. Tietoa on hankittu niukasti ja osaaminen perustuu omille näkemyksille, joille ei esitetä tietoperustaa. Tulokset vastaavat tavoitteita osittain. Aiheen käsittely on asian toteavaa.

2
Osaamisen näkökulmasta keskeisimmät ja oleellisemmat asiat tuodaan esille. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty melko niukasti referoiden. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin. Aiheen käsittely jää pintapuoliseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Osaamisesta välittyy käsiteltävän aiheen ja kokonaisuuden hallinta. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi keskeiset käsitteet määritellen. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Aihetta käsiteltäessä nimetään kehittämisideoita.

4
Osaamisesta välittyy perehtyneisyys käsiteltävään aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty laajasti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi. Aihetta on pyritty pohtimaan kriittisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Osaamisesta välittyy monipuolinen perehtyneisyys käsiteltävään aiheeseen. Tietoa on hankittu ja sovellettu monipuolisesti, lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja siihen on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Aihetta on pohdittu analyyttisesti ja kriittisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen tentti (moodle) hylätty-hyväksytty
Harjoitustehtävät 1-3 (Maastotyö)
Kommentointi
Itsearviointi

Arviointimaksimit: Huom. alemman arvosanan voi saada, jos arvioinnin kriteerit eivät täyty!

K5-H4 Kuvaus kolmesta kohteesta kriteerien mukaisesti

H3-T2 - kuvaus kahdesta kohteesta kriteerien mukaisesti

T1 -kuvaus yhdestä kohteesta kriteerien mukaisesti