Siirry suoraan sisältöön

Koneellisen puunkorjuun operatiivinen suunnittelu (10op)

Opintojakson tunnus: R604ML115

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- laatia puunkorjuuleimikolle työmaaohjeen
- laskea ja vertailla koneellisen puunkorjuun kustannuksia leimikko kohtaisesti
- määritellä varastopaikkojen, teiden ja kääntöpaikkojen tarpeen ja vaatimukset puunkorjuuleimikolla
- huomioida puutavaran kaukokuljetuksen osana koneellista puunkorjuuta
- huomioida suunnittelussa asiakkaan, metsänomistajan ja puunkorjuun tarpeet
- valita asianmukaisen korjuukaluston puunkorjuukohteelle
- tehdä korjuun laadunmittausta.

Sisältö

o Korjuun työohjeen laadinta
o Korjuun kustannuslaskenta
o Puunkorjuun kokonaisvaltainen suunnitelma
o Kaukokuljetus osana puunkorjuutyömaata
o Puutavaran tienvarsivarastoinnin suunnittelu osana puunkorjuutyömaata
o Puunkorjuunkaluston työmaiden ketjutus asiakkaan ja metsänomistajan tarpeen, sekä korjuukelpoisuuden mukaan kustannustehokkaasti.
o Koneellisen puunkorjuun laadun valvonta
o Sopivan korjuukaluston valinta korjuukohteille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Opiskelija
• toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
• toimii yhteistyökykyisesti
• tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
• hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
• muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti.

2
Opiskelija
• toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
• toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
• tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
• hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
• muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Opiskelija
• toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
• toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
• selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
• hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
• arvioi suoriutumistaan realistisesti.

4
Opiskelija
• suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
• toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
• selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
• soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
• arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
• suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
• toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
• soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
• esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
• arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
• ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta.

Siirry alkuun