Riistatalouden erityiskysymyksetLaajuus (5 op)
Tunnus: R604ML112
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee
- Riistametsätalouden perusteet
- Riistan elinympäristöjen parantaminen ja hoitaminen
- Menetelmät ja niiden käyttö monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot
Sisältö
Riistametsätalouden työopas ja ohjeistus kohteilla
Riista osana metsien monikäyttöä
Riista metsätalouden lisätulona ja harrastusmahdollisuutena
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteita sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyviä seikkoja. Hän osaa selostaa menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot. Hän osaa hakea tietoa riistaelinympäristöjen parantamiseen ja hoitoon liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa lähteitä käyttäen raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 30.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Mikael Kukkonen
- Maarit Timonen
Vastuuhenkilö
Maarit Timonen
Opiskelijaryhmät
-
R64M22SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
-
RA64M22KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija tuntee
- Riistametsätalouden perusteet
- Riistan elinympäristöjen parantaminen ja hoitaminen
- Menetelmät ja niiden käyttö monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot
Sisältö
Riistametsätalouden työopas ja ohjeistus kohteilla
Riista osana metsien monikäyttöä
Riista metsätalouden lisätulona ja harrastusmahdollisuutena
Aika ja paikka
Syksy 2023 alkaen syksyisin.
Maastopäivät Rovaniemellä ja sen lähialueilla.
Verkkoluennot iltaisin.
Oppimateriaalit
Riistakeskuksen verkkomateriaali Tapion verkkomateriaali Asiantuntijoiden luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
pakolliset maastopäivät 1-2 kpl
verkkoluennot 3-5 kpl
moodlessa opintomateriaali
soveltava itseopiskelutehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämästä ((Riistakeskus, RHY, paikalliset metsästäjät, riistahankkeiden asiantuntijat) asiantuntijavieraat, heidän luentonsa ja esittelemänsä maastokohteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssi järjestetään kerran vuodessa syksyisin. Maastot pakollisia, muuten itsenäinen opiskelumahdollisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen opiskelu on mahdollista pakollisten maastopäivien suorittamisen jälkeen.
Sisällön jaksotus
Alustus/esittelyluento opettaja 4h verkossa
3-5 asiantuntijaluentoa 4h verkossa
1-2 maastopäivää asiantuntijoiden johdolla Rovaniemellä
Itsenäisen soveltavan tehtävän tekeminen ja annettuun tukimateriaaliin tutustuminen moodlessa
Mahdollinen loppuseminaari, jossa tehtävien purku 4h verkossa
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin minimivaatimuksena on suoritettu kurssi agrologeille Metsätalouden perusteet 5 op ja metsäinsseille metsäsuunnittelun kurssi.
Kurssi on nimensä "erityiskysymykset" mukaisesti syventäviä opintoja riistataloudesta, ja edellyttää perustietoja riistaekologiasta ja metsänhoidosta sekä - suunnittelusta.
Kurssiin kuuluu pakollisena 1-2 asiantuntijajohtoista maastopäivää Rovaniemellä (H/Hyl.). Lisäksi on opettaja/asiantuntijajohtoisia luentoja 3-5 kertaa verkossa, moodlessa luentomateriaalia ja soveltava itseopiskelutehtävä, joka arvioidaan kurssin tenttinä (0-5).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteita sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyviä seikkoja. Hän osaa selostaa menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot. Hän osaa hakea tietoa riistaelinympäristöjen parantamiseen ja hoitoon liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa lähteitä käyttäen raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä, vaan tehtävät, jotka arvioidaan 0-5. Aktiivisuus +/-1. Pakolliset maastopäivät suoritettu H/HYL.
Hylätty (0)
Maastopäivät suorittamatta ja soveltava tehtävä tekemättä =hylätty (0).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Maastopäivät suoritettu ja tehtävät tehty välttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Maastopäivät suoritettu ja tehtävät tehty hyvin. Aktiivisuus hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssin maastopäiviin ja niillä käytyihin opetuskeskusteluihin. Opiskelija on ollut aktiivisesti mukana verkkoluennoilla osoittaen tietämystään ja asiaan perehtyneisyyttään kysymyksin, kommentein ja perustelluin mielipitein.
Opiskelija on tehnyt ansiokkaan itseopiskelutehtävän, jossa näkyy hänen kykynsä soveltaa opittuja teoria asioita käytäntöön.
Ilmoittautumisaika
18.11.2022 - 03.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Maarit Timonen
Vastuuhenkilö
Maarit Timonen
Opiskelijaryhmät
-
RA64M21KMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, kevät 2021
Tavoitteet
Opiskelija tuntee
- Riistametsätalouden perusteet
- Riistan elinympäristöjen parantaminen ja hoitaminen
- Menetelmät ja niiden käyttö monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot
Sisältö
Riistametsätalouden työopas ja ohjeistus kohteilla
Riista osana metsien monikäyttöä
Riista metsätalouden lisätulona ja harrastusmahdollisuutena
Aika ja paikka
syksy 2023 alkaen syksyisin syys-lokakuu.
Maastopäivät Rovaniemellä ja sen lähialueilla.
Verkkoluennot iltaisin.
Oppimateriaalit
Riistakeskuksen verkkomateriaali
Tapion verkkomateriaali
Asiantuntijoiden luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
pakolliset maastopäivät 1-2 kpl
verkkoluennot 3-4 kpl
moodlessa opintomateriaali
soveltava itseopiskelutehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämästä ((Riistakeskus, RHY, paikalliset metsästäjät, riistahankkeiden asiantuntijat) asiantuntijavieraat, heidän luentonsa ja esittelemänsä maastokohteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssi järjestetään kerran vuodessa syksyisin. Maastot pakollisia, muuten itsenäinen opiskelumahdollisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen opiskelu on mahdollista pakollisten maastopäivien suorittamisen jälkeen.
Sisällön jaksotus
Alustus/esittelyluento opettaja 4h verkossa
2-3 asiantuntijaluentoa 4h verkossa
1-2 maastopäivää asiantuntijoiden johdolla Rovaniemellä
Itsenäisen soveltavan tehtävän tekeminen ja annettuun tukimateriaaliin tutustuminen moodlessa
Mahdollinen loppuseminaari, jossa tehtävien purku 4h verkossa
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin minimivaatimuksena on suoritettu kurssi agrologeille Metsätalouden perusteet 5 op ja metsäinsseille Riista, kala, poro ja keruutuotteet 5 op tai vastaavat tiedot.
Kurssi on nimensä "erityiskysymykset" mukaisesti syventäviä opintoja riistataloudesta, ja edellyttää perustietoja riistaekologiasta ja metsänhoidosta sekä - suunnittelusta.
Kurssiin kuuluu pakollisena 1-2 asiantuntijajohtoista maastopäivää Rovaniemellä (H/Hyl.). Lisäksi on opettaja/asiantuntijajohtoisia luentoja 3-4 kertaa verkossa, moodlessa luentomateriaalia ja soveltava itseopiskelutehtävä, joka arvioidaan kurssin tenttinä (0-5).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteita sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyviä seikkoja. Hän osaa selostaa menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot. Hän osaa hakea tietoa riistaelinympäristöjen parantamiseen ja hoitoon liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa riistametsätalouden perusteet sekä riistan elinympäristöjen parantamiseen ja hoitamiseen liittyvät seikat. Hän ymmärtää ja osaa lähteitä käyttäen raportoida menetelmiä ja niiden käyttöä monitavoitteisessa metsäsuunnittelussa huomioiden myös muut monikäytön muodot.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä, vaan tehtävät, jotka arvioidaan 0-5. Aktiivisuus +/-1. Pakolliset maastopäivät suoritettu H/HYL.
Hylätty (0)
Maastopäivät suorittamatta ja soveltava tehtävä tekemättä =hylätty (0).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Maastopäivät suoritettu ja tehtävät tehty välttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Maastopäivät suoritettu ja tehtävät tehty hyvin. Aktiivisuus hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssin maastopäiviin ja niillä käytyihin opetuskeskusteluihin. Opiskelija on ollut aktiivisesti mukana verkkoluennoilla osoittaen tietämystään ja asiaan perehtyneisyyttään kysymyksin, kommentein ja perustelluin mielipitein.
Opiskelija on tehnyt ansiokkaan itseopiskelutehtävän, jossa näkyy hänen kykynsä soveltaa opittuja teoria asioita käytäntöön.