Siirry suoraan sisältöön

Työpaikkaprojekti: tehtäväsuunnittelu ja johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL494

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan organisointiin ja johtamismenetelmiin sekä toteutustehtävien yksityiskohtaiseen suunnitteluun. Opintojakson suoritettuaan opiskelija: 

- Osaa määritellä työmaan johtamiskäytännöt.
- Osaa havainnollistaa toteutusorganisaatiota ja eri toimijoiden tehtävänkuvauksia kohteen piirteet huomioiden.
- Ymmärtää työnjohdon tehtäväkentän sekä osaa kuvailla eri työnjohtotehtävien piirteitä.
- Osaa määritellä työvoiman rekrytoinnin, perehdytyksen ja työnopastuksen periaatteet ja käytännöt.
- Osaa määritellä työskentelyn organisointiin kuuluvat pääperiaatteet ja osaa soveltaa periaatteita kohteen piirteet huomioiden.
- Ymmärtää tehtävien läpiviennin suunnittelun merkityksen ja osaa laatia tehtäväkokonaisuuden toteutuksen suunnitelman.

Sisältö

Itsenäisesti tehtävä projektityö, jossa käsitellään seuraavaa sisältöä:

- Työmaan toteutusorganisaatio ja tehtäväkuvaukset
- Esimieskäytäntö ja johtamisjärjestelmät
- Työnjohdon tehtäväkenttä
- Työvoiman rekrytointi, perehdytys ja työnopastus
- Palkkausperusteet
- Työsuojelu
- Vuokratyövoima
- Tehtäväsuunnittelun käsitteet
- Tehtävien läpiviennin suunnittelu ja varmistus

Esitietovaatimukset

Talonrakentaminen ja Rakentamistalous -opintojaksot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.

Oppimateriaalit

Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.