Siirry suoraan sisältöön

Rakennusalan asiantuntijaviestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL462

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee yritys- ja organisaatioviestinnän kokonaiskuvan, tietää neuvottelu- ja kokouskäytänteiden periaatteet sekä hyvän esiintymistaidon ja kirjallisen viestinnän merkityksen rakennusalan asiantuntijana.
Opiskelija osaa kirjoittaa asiakirjastandardin mukaisia työelämän edellyttämiä asiakirjoja, kuten muistion, kokouspöytäkirjan, tarjouspyynnön, tarjouksen ja mediatiedotteen.
Opiskelija tuntee Lapin AMKin tutkimuskirjoittamisen periaatteet ja osaa hyödyntää niitä johtamis- ja esihenkilöviestinnän esseessään.
Opiskelija osaa laatia suullisen asiantuntijaesityksen ja esittää sen.

Sisältö

Yritys- ja organisaatioviestinnän kokonaiskuva

Suullinen viestintä: kokous- ja neuvottelutaidot sekä esiintymistaito
Kirjallinen viestintä: asiakirjastandardin mukaiset työelämän asiakirjat, mediatiedote ja tutkimuskirjoittamisen periaatteet

Opintojakso sisältää neljä opintopistettä viestintää.

Esitietovaatimukset

Projektihallinnan ja viestinnän perusteet -opintojakso

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kirjoittaa asiantuntijatekstejä, mutta teksti on epäjohdonmukaista ja havainnollistus vähäistä. Osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, mutta se on paikoin sujumatonta ja kieliasussa on virheitä. Osaa merkitä lähteet ja viitteet, mutta merkintätavassa on puutteita ja virheitä. Ulkoasussa näkyy pyrkimys ohjeiden mukaiseen asetteluun.
Opiskelija osaa esiintyä suullisesti.
Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelutaidon periaatteet sekä niihin liittyvät asiakirjat.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kirjoittaa asiantuntijatekstejä mutta teksti on paikoin epäjohdonmukaista ja havainnollistus yksipuolista. Osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, mutta tekstin kieli ja tyyli eivät kaikilta osin sovi asiantuntijateksteihin. Osaa merkitä lähteet ja viitteet, mutta niiden merkintätapa voi aiheuttaa epäselvyyksiä. Ulkoasussa näkyy pyrkimys ohjeiden mukaiseen asetteluun.
Opiskelija osaa esiintyä suullisesti yleisösi huomioiden.
Opiskelija tietää kokous- ja neuvottelutaidon periaatteet sekä niihin liittyvät asiakirjat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa kirjoittaa asiantuntijatekstejä melko johdonmukaisesti ja selkeästi sekä osaa havainnollistaa tekstiään. Teksti on sujuvaa ja yhtenäistä. Kieli- ja tyylivirheet eivät haittaa tekstin ymmärtämistä. Opiskelija osaa merkitä lähteet ja viitteet siten, että ne eivät aiheuta epäselvyyksiä. sekä osaa asetella tekstin ulkoasuohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa esiintyä havainnollisesti ja keskittyä olennaiseen sekä osaa kohdentaa esityksensä yleisölle.
Opiskelija tietää ja osaa kokous- ja neuvottelukäytänteet sekä kykenee laatimaan niihin liittyvät asiakirjat.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa kirjoittaa asiantuntijatekstejä selkeästi ja johdonmukaisesti sujuvaa ja ymmärrettävää, tyyliltään sopivaa tekstiä. Opiskelija osaa havainnollistaa tekstiään sekä osaa merkitä lähteet ja viitteet selkeästi. Osaa asetella tekstin ulkoasuohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa esiintyä johdonmukaisesti kohderyhmälleen ja havainnollistaa esitystään tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija osaa kokous- ja neuvottelukäytänteet sekä niihin liittyvät asiakirjat. Opiskelija kykenee soveltamaan taitojaan ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kirjoittaa erittäin sujuvaa, helposti ymmärrettävää, lähes virheetöntä alansa ammattikielistä tekstiä. Osaa merkitä lähteet ja viitteet selkeästi. Osaa asetella tekstin ulkoasuohjeiden mukaisesti.

Opiskelija osaa esiintyä tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti kohderyhmää aktivoiden. Osaa havainnollistaa esitystään monipuolisilla, tarkoituksenmukaisilla tehokeinoilla.

Opiskelija hallitsee kokous- ja neuvottelutaidon ja niihin liittyvät asiakirjat. Opiskelija kykenee vaikuttavaan ryhmäviestintään.