Puurakenteiden elinkaariarvioinnitLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL410
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Puurakenteiden elinkaariarvioinnit -opintojakso antaa opiskelijalle edellytykset edistää rakenteiden ja rakennusten elinkaariarviointeja ja -ajattelua toimintaympäristössään. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Tietää rakentamisen ympäristövaikutusten muodostumisen periaatteet.
Osaa antaa esimerkkejä elinkaariajattelun toteuttamisesta rakennusalalla.
Osaa arvioida rakenteita ja rakennuksia elinkaaren hiilijalanjäljen näkökulmasta.
Tunnistaa kiertotalouden edistämisen mahdollisuuksia materiaalivalinnoissa ja rakennuksen suunnittelussa.
Sisältö
Kestävä rakentaminen & elinkaariajattelu
Puurakenteiden elinkaariarvioinnit
Uusiutuvat materiaalit, materiaalien kierrätettävyys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Elinkaariajattelun esimerkit esitetään ja niihin liittyviä käsitteitä on tunnistettu. Rakenteiden ja rakennusten elinkaariarviointeja on tehty, kiertotalouden edistämisen mahdollisuuksia on tunnistettu, tulosten käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Yhteistyö oppimisympäristössä täyttää annetun määrällisen tavoitteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Alalle soveltuviin esimerkkeihin on kiinnitetty elinkaariajattelun käsitteitä. Rakenteiden ja rakennusten elinkaariarvioinnit onnistuvat asianmukaisesti, hankittua tietoa on kommentoitu lähinnä luokittelemalla. Kiertotalouden edistämisen mahdollisuuksia on tunnistettu ja tietoa on kommentoitu esimerkinomaisesti. Opiskelija tekee myös sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä muiden osallistujien kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Hyvin kuvatut ja alalle soveltuvat esimerkit sekä niihin yhdistetyt elinkaariajattelun käsitteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Rakenteiden ja rakennusten elinkaariarviointien tulokset on esitetty selkeästi ja hankittua tietoa on pohdittu analyyttisesti. Kiertotalouden edistämisen mahdollisuuksia on tunnistettu ja tiedon pohjalta on laadittu loogisia johtopäätöksiä. Opiskelija tekee myös aktiivista ja sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja täsmällistä.