Siirry suoraan sisältöön

Kustannuslaskelmat ja teollisuuspalvelutLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL206

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoiminnan merkityksen osana teollisuuden palveluita ja ymmärtää tuotteen hinnoittelun osana kannattavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa hinnoitella palvelutuotteen.
Opiskelija osaa tulkita ja hyödyntää yrityksen tunnuslukuja, sekä ymmärtää sisäisen ja ulkoisen laskennan kokonaisuuden.
Opiskelija pystyy tekemään kannattavuuslaskelmia. Opiskelija hallitsee palveluliiketoiminnan merkityksen osana B2B liiketoimintaa.
Opiskelija kykenee analyyttisesti arvioimaan yrityksen tilaa tunnuslukuja hyödyntäen. Opiskelija osaa tehdä talouden kannalta perusteltuja päätöksiä ja ymmärtää myynnin ja markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa.

Sisältö

Aihealueet ja teemat:
Palveluliiketoiminta
Teollisuusyrityksen siirtyminen palveluliiketoimintaan
Palveluprosessi
Palvelemisesta palveluliiketoimintaan
Palvelujen hinnoittelu
Teollisuuspalvelujen markkinointi
Teollisuuspalvelujen johtaminen
Palvelun onnistumisen arviointi
Kustannukset, tunnusluvut ja kannattavuus:
Kustannuskäsitteet ja katetuottolaskenta
Kustannuslaskenta
Toimintoperustainen kustannuslaskenta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoiminnan merkityksen osana teollisuuden palveluita ja ymmärtää tuotteen hinnoittelun osana kannattavaa liiketoimintaa. Opiskelija hallitsee perusterminologian. Opiskelija osaa hinnoitella palvelutuotteen. Opiskelija hallitsee aiheen terminologiaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeiset asiat. Opiskelija osaa tulkita yrityksen tunnuslukuja, sekä ymmärtää sisäisen ja ulkoisen laskennan kokonaisuuden.
Opiskelija pystyy tekemään kannattavuuslaskelmia. Opiskelija hallitsee palveluliiketoiminnan merkityksen osana B2B liiketoimintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee yrityksen sisäisen laskentatoimen. Opiskelija hallitsee tuotteiden kustannuslaskennan sekä osaa soveltaa osaamistaan . Opiskelija kykenee analyyttisesti arvioimaan yrityksen tilaa tunnuslukuja hyödyntäen. Opiskelija osaa tehdä talouden kannalta perusteltuja päätöksiä ja ymmärtää myynnin ja markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa.