Siirry suoraan sisältöön

Kestävä kaivostoimintaLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL200

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Kai Ryynänen

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää kaivosten yhteiskunnallisen merkityksen sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset lähiympäristöön. Opiskelija tuntee kaivosten elinkaaren ja ympäristön kannalta kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset sekä alan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.

Sisältö

Kaivosten yhteiskunnallinen merkitys sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset. Kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset ympäristön kannalta kaivoksen elinkaaren eri vaiheissa. Kaivoshankkeen kannattavuuden arviointi. Kaivosalan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Oppimateriaalit

Tunneilla erikseen ilmoitettava materiaali.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 06.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
  • Konetekniikan koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jukka Joutsenvaara
Vastuuhenkilö

Jukka Joutsenvaara

Opiskelijaryhmät
  • K52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
  • KA53S22Sr1
    Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • RA51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
  • R51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
  • KA52K22Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA53S22Sr3
    Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA53S22S
    Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää kaivosten yhteiskunnallisen merkityksen sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset lähiympäristöön. Opiskelija tuntee kaivosten elinkaaren ja ympäristön kannalta kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset sekä alan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.

Sisältö

Kaivosten yhteiskunnallinen merkitys sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset. Kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset ympäristön kannalta kaivoksen elinkaaren eri vaiheissa. Kaivoshankkeen kannattavuuden arviointi. Kaivosalan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.

Aika ja paikka

4.9.-5.12.2024

Oppimateriaalit

Moodlessa esitettävä materiaali. Paalumäki, Lappalainen, Hakapää: Kaivos- ja louhintatekniikka, OPH ja Kaivosteollisuus ry., Juvenes Print Oy, Tampere 2015



Osa opintojakson materiaalista on englanninkielistä.

Opetusmenetelmät

Opetus monimuotona Zoomissa ja materiaalit Moodlessa; luentoja, tuntitehtäviä, harjoitustyö tai tentti
Teollisuusvierailukäynti mahdollisuuksien mukaan. Varmistuu alkusyksyn aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti / loppuseminaari lukujärjestykseen merkkitynä ajankohtana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0=hylätty, 1,2=tyydyttävä, 3,4=hyvä, 5=kiitettävä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla kaivoshankkeen toteutuksen päävaiheet ja niihin liittyvät keskeiset luvitukset sekä valvontaviranomaistahot. Opiskelija tuntee työsuojelun yleiset toimintatavat sekä tunnistaa kaivosalan työturvallisuuteen liittyvät erityispiirteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn eri vaiheet ja niiden merkityksen osana ympäristölupaprosessia. Opiskelija ymmärtää jatkuvan parantamisen sekä riskinarvioinnin tärkeyden osana EHQS -järjestelmiä. Opiskelija tunnistaa kaivosalaa säätelevät keskeiset lait ja asetukset sekä muistaa niiden tärkeimmät suuntaviivat.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää malminetsinnän ja sen herättämän paikallisen ympäristöhuolen sekä eri osapuolten argumentit ja motiivit. Hän osaa luetella keinoja ja periaatteita ympäristökonfliktien ratkaisumalleista sekä kaivosvastuujärjestelmän toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa soveltaa riskinarviointia käytäntöön ja tietää kaivosturvallisuuden toimintaperiaatteet ja vaatimukset.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 01.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jukka Joutsenvaara
  • Jukka Joutsenvaara
Vastuuhenkilö

Jukka Joutsenvaara

Opiskelijaryhmät
  • KA52K21Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • R51R20S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
  • KA52K21Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • RA51R20S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää kaivosten yhteiskunnallisen merkityksen sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset lähiympäristöön. Opiskelija tuntee kaivosten elinkaaren ja ympäristön kannalta kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset sekä alan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.

Sisältö

Kaivosten yhteiskunnallinen merkitys sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset. Kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset ympäristön kannalta kaivoksen elinkaaren eri vaiheissa. Kaivoshankkeen kannattavuuden arviointi. Kaivosalan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.

Aika ja paikka

5.9.-9.12.2023

Oppimateriaalit

Moodlessa esitettävä materiaali. Paalumäki, Lappalainen, Hakapää: Kaivos- ja louhintatekniikka, OPH ja Kaivosteollisuus ry., Juvenes Print Oy, Tampere 2015



Osa opintojakson materiaalista on englanninkielistä.

Opetusmenetelmät

Opetus monimuotona Zoomissa ja materiaalit Moodlessa; luentoja, tuntitehtäviä, harjoitustyö tai tentti
Teollisuusvierailukäynti mahdollisuuksien mukaan. Varmistuu alkusyksyn aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti / loppuseminaari lukujärjestykseen merkkitynä ajankohtana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0=hylätty, 1,2=tyydyttävä, 3,4=hyvä, 5=kiitettävä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla kaivoshankkeen toteutuksen päävaiheet ja niihin liittyvät keskeiset luvitukset sekä valvontaviranomaistahot. Opiskelija tuntee työsuojelun yleiset toimintatavat sekä tunnistaa kaivosalan työturvallisuuteen liittyvät erityispiirteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn eri vaiheet ja niiden merkityksen osana ympäristölupaprosessia. Opiskelija ymmärtää jatkuvan parantamisen sekä riskinarvioinnin tärkeyden osana EHQS -järjestelmiä. Opiskelija tunnistaa kaivosalaa säätelevät keskeiset lait ja asetukset sekä muistaa niiden tärkeimmät suuntaviivat.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää malminetsinnän ja sen herättämän paikallisen ympäristöhuolen sekä eri osapuolten argumentit ja motiivit. Hän osaa luetella keinoja ja periaatteita ympäristökonfliktien ratkaisumalleista sekä kaivosvastuujärjestelmän toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa soveltaa riskinarviointia käytäntöön ja tietää kaivosturvallisuuden toimintaperiaatteet ja vaatimukset.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 09.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuhenkilö

Lauri Saarelainen

Opiskelijaryhmät
  • KA52K20S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2020
  • RA51R19S
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
  • R51R19S
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
  • KA52K19S
    Konetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
  • KA52K20Sr3
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
  • KA52K20Sr2
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
  • KA52K20Sr1
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää kaivosten yhteiskunnallisen merkityksen sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset lähiympäristöön. Opiskelija tuntee kaivosten elinkaaren ja ympäristön kannalta kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset sekä alan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.

Sisältö

Kaivosten yhteiskunnallinen merkitys sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset. Kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset ympäristön kannalta kaivoksen elinkaaren eri vaiheissa. Kaivoshankkeen kannattavuuden arviointi. Kaivosalan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.

Aika ja paikka

5.9.-9.12.2022

Oppimateriaalit

Moodlessa esitettävä materiaali.
Paalumäki, Lappalainen, Hakapää: Kaivos- ja louhintatekniikka, OPH ja Kaivosteollisuus ry., Juvenes Print Oy, Tampere 2015

Opetusmenetelmät

Opetus monimuotona Kaltura-virtuaaliluokassa ja materiaalit Moodlessa; luentoja, tuntitehtäviä, harjoitustyö tai tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti / loppuseminaari lukujärjestykseen merkkitynä ajankohtana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0=hylätty, 1,2=tyydyttävä, 3,4=hyvä, 5=kiitettävä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla kaivoshankkeen toteutuksen päävaiheet ja niihin liittyvät keskeiset luvitukset sekä valvontaviranomaistahot. Opiskelija tuntee työsuojelun yleiset toimintatavat sekä tunnistaa kaivosalan työturvallisuuteen liittyvät erityispiirteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn eri vaiheet ja niiden merkityksen osana ympäristölupaprosessia. Opiskelija ymmärtää jatkuvan parantamisen sekä riskinarvioinnin tärkeyden osana EHQS -järjestelmiä. Opiskelija tunnistaa kaivosalaa säätelevät keskeiset lait ja asetukset sekä muistaa niiden tärkeimmät suuntaviivat.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää malminetsinnän ja sen herättämän paikallisen ympäristöhuolen sekä eri osapuolten argumentit ja motiivit. Hän osaa luetella keinoja ja periaatteita ympäristökonfliktien ratkaisumalleista sekä kaivosvastuujärjestelmän toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa soveltaa riskinarviointia käytäntöön ja tietää kaivosturvallisuuden toimintaperiaatteet ja vaatimukset.