Siirry suoraan sisältöön

Työpaikkaprojekti: hankinta ja logistiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL198

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan hankintakäytäntöihin ja käytettävin sopimusehtoihin. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- ymmärtää työmaan toimivien hankintaprosessien merkityksen
- osaa määritellä työmaan hankintatapojen pääperiaatteet sekä osaa arvioida periaatteita kohteen ominaispiirteet huomioiden
- hallitsee hankinta-aikataulun laatimisen käytännön
- ymmärtää alihankintasopimusten roolin ja osaa kuvata aliurakkasopimuksen laatimisen käytännön
- osaa määritellä työmaan hankintoihin liittyvät sopimuskäytännöt sekä osaa kuvata materiaalihankintoihin liittyvän sopimuksen laatimisen käytännön
- osaa kuvata työmaan kuljetusten, siirtojen ja varastoinnin perusratkaisut sekä osaa havainnollistaa logistisia ratkaisuita osana aluesuunnitelmaa
- ymmärtää hukan ja hävikin ehkäisyyn liittyvien ratkaisuiden mahdollisuudet rakennuskohteessa.

Sisältö

Hankintatavat ja niiden suunnittelu.
Alihankintasopimukset ja niiden valvonta.
Sopimus- ja toimitusehdot.
Hukan ja hävikin optimointi.
Kuljetukset ja siirrot.
Varastointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.

Oppimateriaalit

Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestarikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennusmestarikoulutus
Opettaja
  • Mikko Vatanen
Vastuuhenkilö

Mikko Vatanen

Opiskelijaryhmät
  • RA51RM21S
    Rakennusmestarikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan hankintakäytäntöihin ja käytettävin sopimusehtoihin. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- ymmärtää työmaan toimivien hankintaprosessien merkityksen
- osaa määritellä työmaan hankintatapojen pääperiaatteet sekä osaa arvioida periaatteita kohteen ominaispiirteet huomioiden
- hallitsee hankinta-aikataulun laatimisen käytännön
- ymmärtää alihankintasopimusten roolin ja osaa kuvata aliurakkasopimuksen laatimisen käytännön
- osaa määritellä työmaan hankintoihin liittyvät sopimuskäytännöt sekä osaa kuvata materiaalihankintoihin liittyvän sopimuksen laatimisen käytännön
- osaa kuvata työmaan kuljetusten, siirtojen ja varastoinnin perusratkaisut sekä osaa havainnollistaa logistisia ratkaisuita osana aluesuunnitelmaa
- ymmärtää hukan ja hävikin ehkäisyyn liittyvien ratkaisuiden mahdollisuudet rakennuskohteessa.

Sisältö

Hankintatavat ja niiden suunnittelu.
Alihankintasopimukset ja niiden valvonta.
Sopimus- ja toimitusehdot.
Hukan ja hävikin optimointi.
Kuljetukset ja siirrot.
Varastointi.

Aika ja paikka

Syyslukukausi, myös räätälöidyt ajoitukset

Oppimateriaalit

Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.

Opetusmenetelmät

Itsenäisesti tehtävä projekti rakennusalan toimijan toimeksiannosta. Ohjausta järjestetään projektin aikana tuotantopainotteisten opintojaksojen yhteydessä ja opiskelijan tarpeen mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti tehdään työelämäläheisesti, toteutuksen aikainen yhteistyö työelämän kanssa mahdollinen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Kansainvälisesti toteutetut kohteet mahdollisia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikilla osallistujilla suoritustapana ovat projektiraportti ja siihen perustuva esitys. Erikseen sovittaessa työelämäympäristössä toteutettavat osaamisen näytöt.

Sisällön jaksotus

Projektin suunnittelu ja asettaminen
Projektin toteutus ja raportointi
Esityksen laatiminen ja jakaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Projektityön aihe valitaan lähtökohtaisesti opiskelijan omien työelämäkontaktien kautta. Aihetta on hyvä kartoittaa jo ennen opintojakson aloittamista. Mikäli opiskelija on toteuttanut aikaisemmin jo jonkin toisen työpaikkaprojektin, lähtökohtaisesti projektityön tekemistä voidaan jatkaa samasta kohteesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat projektiraportti ja siihen pohjautuva esitys.
Arviointi: Hylätty/Täydennettävä/Tyydyttävä 1 – Kiitettävä 5