VirtuaalimallintaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: R501ML73
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää maaston ja ympäristön mallinnustekniikat ja visualisoinnin menetelmät ja esitystavat. Opiskelija osaa mallintaa ja visualisoida maastoa ja rakennettua ympäristöä. Opiskelija ymmärtää virtuaalimallinnuksen mahdollisuudet ja hyödyt maanmittaustekniikkaan liittyvissä toiminoissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Kolmiulotteisen mallinnuksen ja virtuaalimallinnuksen käsitteistö
Virtuaalimallinnuksen perusperiaatteet
Virtuaalimallinnuksen soveltaminen ja hyödyntäminen
Virtuaalimallinnuksen harjoittelu käytännössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella tai osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja perustelevaa hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 22.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Teuvo Heimonen
Vastuuhenkilö
Teuvo Heimonen
Opiskelijaryhmät
-
R51M21SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija tietää maaston ja ympäristön mallinnustekniikat ja visualisoinnin menetelmät ja esitystavat. Opiskelija osaa mallintaa ja visualisoida maastoa ja rakennettua ympäristöä. Opiskelija ymmärtää virtuaalimallinnuksen mahdollisuudet ja hyödyt maanmittaustekniikkaan liittyvissä toiminoissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Kolmiulotteisen mallinnuksen ja virtuaalimallinnuksen käsitteistö
Virtuaalimallinnuksen perusperiaatteet
Virtuaalimallinnuksen soveltaminen ja hyödyntäminen
Virtuaalimallinnuksen harjoittelu käytännössä
Aika ja paikka
Syksy 2023, Rovaniemi
Oppimateriaalit
Virtuaalimallinnusohjelmien oppaat
Erilliset ohjeet harjoituskohtaisesti
Internetistä löytyvät materiaalit
Mahdolliset ohjevideot
Materiaalit esitetään tarkemmin opintojakson Moodle-sivulla.
Opetusmenetelmät
Harjoitukset sekä näitä tukevat luennot.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunneilla opintojakson edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristöinä toimivat Lapin AMK:n tilat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suorittaminen itsenäisesti on mahdollista. Osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan erikseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella tai osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja perustelevaa hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu harjoitustöiden suorittamiseen ja niissä onnistumiseen, tuotosarviointi 0-5.
Hylätty (0)
Harjoitustehtäviä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Teuvo Heimonen
Vastuuhenkilö
Teuvo Heimonen
Opiskelijaryhmät
-
RA51M21SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija tietää maaston ja ympäristön mallinnustekniikat ja visualisoinnin menetelmät ja esitystavat. Opiskelija osaa mallintaa ja visualisoida maastoa ja rakennettua ympäristöä. Opiskelija ymmärtää virtuaalimallinnuksen mahdollisuudet ja hyödyt maanmittaustekniikkaan liittyvissä toiminoissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Kolmiulotteisen mallinnuksen ja virtuaalimallinnuksen käsitteistö
Virtuaalimallinnuksen perusperiaatteet
Virtuaalimallinnuksen soveltaminen ja hyödyntäminen
Virtuaalimallinnuksen harjoittelu käytännössä
Aika ja paikka
Syksy 2023, Rovaniemi
Oppimateriaalit
Virtuaalimallinnusohjelmien oppaat
Erilliset ohjeet harjoituskohtaisesti
Internetistä löytyvät materiaalit
Mahdolliset ohjevideot
Materiaalit esitetään tarkemmin opintojakson Moodle-sivulla.
Opetusmenetelmät
Harjoitukset sekä näitä tukevat luennot.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunneilla opintojakson edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristöinä toimivat Zoom-etäopetustila sekä Lapin AMK:n tilat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suorittaminen itsenäisesti on mahdollista. Osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan erikseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella tai osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja perustelevaa hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu harjoitustöiden suorittamiseen ja niissä onnistumiseen, tuotosarviointi 0-5.
Hylätty (0)
Harjoitustehtäviä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.