RakennusmittausLaajuus (5 op)
Tunnus: R501ML31OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää rakennus-, teollisuus- , kaivos- ja inframittauksen peruskäsitteistön ja määritelmät ja mittaajaan kohdistuvat erityisvaatimukset. Opiskelija tietää laserkeilauksen tekniikat ja niiden tarjoamat mahdollisuudet rakennus- ja maanmittausaloilla. Opiskelija osaa rakennustyömaan tyypilliset mittaukset ja osaa käsitellä laserkeilauksen aineistoja. Opiskelija osaa koneohjausmallinnuksen perusteet. Opiskelija tietää rakennus-ja inframittauksen keskeiset määräykset ja ohjeet.
Opintojakson teemat ovat:
- Talonrakentamisen mittaukset
- Infrarakentamisen mittaukset
- Laserkeilaus
- Koneohjaus
Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin
Sisältö
Maastomallin laatiminen ja tarkastaminen, pituus -ja poikkileikkausten laatiminen, koordinaatistomuunnokset, infra-rakentamisen ja -mittamisen ohjeet, laserkeilaus ja keilausaineiston käsittely, koneohjausmallin laatimisen perusteet.
Peruskäsitteet rakennusmittuksen eri osa-alueista
- Tiemittaukset
- Ratamittaukset
- Sillanmittaukset
- Teollisuusrakennusmittaukset
- Kaivosmittaukset
- Rakennusvalvontamittaukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.