Kaavoituksen erityiskysymyksiäLaajuus (5 op)
Tunnus: R501ML57OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakso keskittyy kunnallisen maankäytön ja kaavoituksen keinoin kiertotalouden edistämiseen. Opintojakso pohjaa ympäristöministeriön käynnistämän kansallisen kestävän kaupunkikehityksen ohjelman painopistealueisiin. Ohjelmassa pääpaino on ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävissä ratkaisuissa ja niihin tukeutuvan elinkeinotoiminnan vahvistamisessa.
Sisältö
Tieto puuttuu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
01.06.2022 - 31.08.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Katja Palo
Vastuuhenkilö
Katja Palo
Opiskelijaryhmät
-
RA51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
-
R51M19SMaanmittaustekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
-
R51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
-
RA51M19SMaanmittaustekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opintojakso keskittyy kunnallisen maankäytön ja kaavoituksen keinoin kiertotalouden edistämiseen. Opintojakso pohjaa ympäristöministeriön käynnistämän kansallisen kestävän kaupunkikehityksen ohjelman painopistealueisiin. Ohjelmassa pääpaino on ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävissä ratkaisuissa ja niihin tukeutuvan elinkeinotoiminnan vahvistamisessa.
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Itseopiskelu verkossa, kesä 2022 (1.6.-15.8.2022)
Oppimateriaalit
Materiaali Moodle-työtilassa
Opetusmenetelmät
Luennot: kesäopinnoissa aloitus- ja lopetusluennot ACssä tai Teamsissa, Käytetään hyödyksi tallenteita.
Seminaariesitys
Kurssilla keskitytään maankäytön saralla tapahtuneisiin ja tulossa oleviin muutoksiin, sekä erilaisiin maankäyttömuotoihin.
Tutustutaan mm.
maankäyttö- ja rakennuslaki uudistukseen
digikaavoitus-hankkeeseen
valtakunnallisiin alueidenkäyttötavoitteisiin erityiskysymysten/-tarpeiden osalta
Eri toimijoiden/toimialojen maankäytön erityiskysymyksiin
Kestävä kaupunki – Kestävä kehitys, ilmastonmuutos kaavoituksessa
Tallenteilla kuultavana myös mahdollisia vierailijaluentoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö-/parityöt:
Kaavoituksen erityiskysymykset; eri teemat (täydennettävä-kiitettävä 5)
Maankäyttö- ja rakennuslaki uudistus vertailu (Hyväksytty/hylätty)
Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna arvosanan saamiseksi
Hylätty (0)
Ei palautettuja suorituksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Hallitsee monipuoliset yleistiedot sekä kognitiiviset ja käytännön perustaidot, joita vaaditaan, jotta pystyy hyödyntämään näitä tietoja tehtävien suorittamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hallitsee oman työ- tai opintoalansa tietoperustan laajoissa asiayhteyksissä sekä tietyt kognitiiviset ja käytännön taidot sekä ilmaisukyvyn ja hyödyntää näitä tietoja ja taitoja ratkaistaessa oman alan erityisongelmia ja suorittaessaan alan tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hallitsee oman alansa laaja-alaisen ja/tai erikoistuneen tietoperustan sekä kognitiiviset ja käytännön taidot sekä ilmaisukyvyn ja hyödyntää näitä tietoja ja taitoja ratkaistessaan luovasti abstrakteja ongelmia ja suorittaessaan alan tehtäviä. Ymmärtää ammatillisten tehtäväalueiden sekä alan ja eri alojen rajapinnat ja yhteydet laajempiin kokonaisuuksiin.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 26.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Katja Palo
Vastuuhenkilö
Katja Palo
Opiskelijaryhmät
-
RA51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
-
R51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Opintojakso keskittyy kunnallisen maankäytön ja kaavoituksen keinoin kiertotalouden edistämiseen. Opintojakso pohjaa ympäristöministeriön käynnistämän kansallisen kestävän kaupunkikehityksen ohjelman painopistealueisiin. Ohjelmassa pääpaino on ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävissä ratkaisuissa ja niihin tukeutuvan elinkeinotoiminnan vahvistamisessa.
Sisältö
Tieto puuttuu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.