Johtaminen ja esimiesosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: R501ML54OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään Itsensä johtamiseen ja osaamisen johtamiseen.
Teemat:
- Itsensä johtaminen
- Osaamisen johtaminen
- Esimiestyö
Sisältö
Itsensä johtaminen
Organisaatiot
Rekrytointi
Esimiehen tehtävät ja rooli
Johtamisjärjestelmä
Laatujohtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 21.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Juhani Angelva
Vastuuhenkilö
Juhani Angelva
Opiskelijaryhmät
-
RA51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
-
R51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään Itsensä johtamiseen ja osaamisen johtamiseen.
Teemat:
- Itsensä johtaminen
- Osaamisen johtaminen
- Esimiestyö
Sisältö
Itsensä johtaminen
Organisaatiot
Rekrytointi
Esimiehen tehtävät ja rooli
Johtamisjärjestelmä
Laatujohtaminen
Aika ja paikka
Kevät 2023. Lukujärjestyksen mukaan.
Totetuteaan ONLINE: Luennot ZOOMissa ja muu materiaali MOODLEssa.
Oppimateriaalit
Uusi-Rauva, Haverila. Teollisuustalous, 6. tai uudempi painos.
Martinsuo, Mäkinen, Suomala. Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa
S. Hokkanen; O. Strömberg . IHMISTEN JOHTAMINEN
Hokkanen Simo; Strömberg Oiva. LAATUUN JOHTAMINEN
Lecklin. Laatu yrityksen menestystekijänä.
Lecklin. Laadunkehittäjän työkalupakki.
Anttila, Lecklin. Menestyksen työkalut yrittäjille ja esimiehille.
Saarinen, Työsuhdeasioiden käsikirja,
Kahri, Työsopimuslaki,
Laatunen, Yhteistoimintalaki,
Tuominen, Muutoshallinnan mestari,
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimisen menetelmiä, osallistujamäärän mukaan. Toteutus on yhteistoiminnallinen, vuorovaikutuksellinen jossa kaikki tiimin jäsenet vaikuttavat oppimiseen. Jokaisella tiimin jäsenellä on vastuu omasta ja yhteisestä oppimisesta. Tiimioppiminen muistuttaa työelämän toimintatapoja, koska yhä useammassa työtehtävässä tarvitaan yhteistyö-, johtamis- ja vuorovaikutustaitoja. Tiimioppimisessa vastuu oppimisesta on jokaisella tiimin jäsenellä. Opettaja toimii oppimisen tukijana ja tiimin valmentajana.
Monimuotototeutuksessa on mahdollisuus myös yksilölliseen oppimispolkuun. Sovitaan opintojakson alussa.
Virtuaalisena oppimisympäristönä MOODLE ja Adobe Connect.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuus integroida työelämäprojektiin esimerkiksi omalle työpaikalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, ellei erikseen sovita.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarvittaessa.
Yksilöllinen oppimispolku on mahdollinen.
Sisällön jaksotus
1. Itsensä johtaminen
2. Organisaatiot
3. Rekrytointi
4. Esimiehen tehtävät ja rooli
5. Johtamisjärjestelmä
6. Laatujohtaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää annettujen oppimistehtävien suorittamista ja aikataulujen noudattamista.
Kokonaisarvosana muodostuu 1/3 x itsearvioinnista ja vertaisarvioinnista, 1/3 x oppimistehtävistä 1/3 x tentti.
Kokonaisarvosana: T1-K5
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja suoriutuu annetuista tehtävistä ohjatusti. Opiskelija osaa perusasiat itsensä johtamisesta ja tietää ihmisten ja asioiden johtamisen periaatteet
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa esimiehen ja alaisen perustehtävät. Opiskelija tietää perusteet organisaation toiminnan ja laadun kehittämisestä.
Hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää ohjatusti esimiestyössä tarvittavia työvälineitä ja menetelmiä. Opiskelija osaa tiimitoiminnan periaatteet ja osoittaa sen toiminnallaan. Opiskelija tuntee esimiestyössä tarvittavan lainsäädännön.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa suunnitella oman ja tiimin toiminnan tavoitteellisesti. Opiskelija osaa esimiehen rooliin kuuluvat tehtävät ja osoittaa osaamisensa oppimisprojektissa.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyvän johtamisen ja esimiestyön periaatteet ja osaa soveltaa osaamistaan oppimisprojekteissa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 15.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Juhani Angelva
Vastuuhenkilö
Juhani Angelva
Opiskelijaryhmät
-
R51M19SMaanmittaustekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
-
RA51M19SMaanmittaustekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään Itsensä johtamiseen ja osaamisen johtamiseen.
Teemat:
- Itsensä johtaminen
- Osaamisen johtaminen
- Esimiestyö
Sisältö
Itsensä johtaminen
Organisaatiot
Rekrytointi
Esimiehen tehtävät ja rooli
Johtamisjärjestelmä
Laatujohtaminen
Aika ja paikka
Kevät 2021. Lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaalit
Uusi-Rauva, Haverila. Teollisuustalous, 6. tai uudempi painos.
Martinsuo, Mäkinen, Suomala. Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa
S. Hokkanen; O. Strömberg . IHMISTEN JOHTAMINEN
Hokkanen Simo; Strömberg Oiva. LAATUUN JOHTAMINEN
Lecklin. Laatu yrityksen menestystekijänä.
Lecklin. Laadunkehittäjän työkalupakki.
Anttila, Lecklin. Menestyksen työkalut yrittäjille ja esimiehille.
Saarinen, Työsuhdeasioiden käsikirja,
Kahri, Työsopimuslaki,
Laatunen, Yhteistoimintalaki,
Tuominen, Muutoshallinnan mestari,
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimisen menetelmiä, osallistujamäärän mukaan. Toteutus on yhteistoiminnallinen, vuorovaikutuksellinen jossa kaikki tiimin jäsenet vaikuttavat oppimiseen. Jokaisella tiimin jäsenellä on vastuu omasta ja yhteisestä oppimisesta. Tiimioppiminen muistuttaa työelämän toimintatapoja, koska yhä useammassa työtehtävässä tarvitaan yhteistyö-, johtamis- ja vuorovaikutustaitoja. Tiimioppimisessa vastuu oppimisesta on jokaisella tiimin jäsenellä. Opettaja toimii oppimisen tukijana ja tiimin valmentajana.
Monimuotototeutuksessa on mahdollisuus myös yksilölliseen oppimispolkuun. Sovitaan opintojakson alussa.
Virtuaalisena oppimisympäristönä MOODLE ja Adobe Connect.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuus integroida työelämäprojektiin esimerkiksi omalle työpaikalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, ellei erikseen sovita.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarvittaessa.
Yksilöllinen oppimispolku on mahdollinen.
Sisällön jaksotus
1. Itsensä johtaminen
2. Organisaatiot
3. Rekrytointi
4. Esimiehen tehtävät ja rooli
5. Johtamisjärjestelmä
6. Laatujohtaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää annettujen oppimistehtävien suorittamista ja aikataulujen noudattamista.
Kokonaisarvosana muodostuu 1/3 x itsearvioinnista ja vertaisarvioinnista, 1/3 x oppimistehtävistä 1/3 x tentti.
Kokonaisarvosana: T1-K5
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja suoriutuu annetuista tehtävistä ohjatusti. Opiskelija osaa perusasiat itsensä johtamisesta ja tietää ihmisten ja asioiden johtamisen periaatteet
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa esimiehen ja alaisen perustehtävät. Opiskelija tietää perusteet organisaation toiminnan ja laadun kehittämisestä.
Hyvä (3)
Opiskelija osaa hyödyntää ohjatusti esimiestyössä tarvittavia työvälineitä ja menetelmiä. Opiskelija osaa tiimitoiminnan periaatteet ja osoittaa sen toiminnallaan. Opiskelija tuntee esimiestyössä tarvittavan lainsäädännön.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa suunnitella oman ja tiimin toiminnan tavoitteellisesti. Opiskelija osaa esimiehen rooliin kuuluvat tehtävät ja osoittaa osaamisensa oppimisprojektissa.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyvän johtamisen ja esimiestyön periaatteet ja osaa soveltaa osaamistaan oppimisprojekteissa.