Land Surveying EnglishLaajuus (5 op)
Tunnus: R501ML17OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija pystyy vuorovaikutteiseen kommunikointiin englanniksi maanmittausalalla toimivan insinöörin työnvaatimissa viestintätilanteissa. Opiskelija kykenee valmistelemaan ja pitämään ammattimaisen esityksen maanmittaustekniikan aiheesta. Hän pystyy toimimaan kokous- ja neuvottelutilanteissa englannin kielellä. Opiskelija tuntee hankintaprosessin ja siihen liittyvää liikeviestintää. Hän pystyy edustamaan alansa yritystä messuilla ja osaa esitellä alansa prosesseja, projekteja, järjestelmiä, tuotteita ja laitteita englanniksi. Hän osaa kirjoittaa muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita insinöörin ammattiin liittyviä tekstejä ja käyttää kuhunkin tilanteeseen sopivaa tyyliä. Hän ymmärtää oman alansa tekstejä ja osaa käyttää maanmittausalan terminologiaa. Opiskelija huomioi monikulttuurisuuden viestinnässä.
Teemat
- Insinöörin ja maanmittausalan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet englanniksi
- Ammattialan englanninkielisen terminologian syventäminen ja geoinformatiikan terminologiaan perehtyminen
Opintojakson sisältöjä integroidaan lukukauden projektiin.
Sisältö
- Teknologiayrityksen hankintaprosessi ja liikekirjeenvaihto
- Tekniikan alan messuille osallistuminen
- Tekniikan alan dokumenttien kirjoittaminen
- Opinnäytetyön abstraktin kirjoittaminen
- Kokoukset ja neuvottelut sekä kokousasiakirjojen kirjoittaminen
- Maanmittausalan tekstit, ammattikielen ja terminologian syventäminen
Englannin opintojakson sisältöjä integroidaan kausiprojektiin. Integroitavia tehtäviä voivat olla ammattialan englanninkielinen esitys, kokous tai projektipalaveri sekä ammattialan aiheesta kirjoitettu raportti tai tiivistelmä. Integroitavat tehtävät sovitaan ennen opintojakson toteutusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullisen ja kirjallisen englannin taidon arviointi perustuu ammattikorkeakoulujen englannin taitotasokuvauksiin ja yleiseen eurooppalaiseen kielitaidon viitekehykseen (Common European Framework). Taitotasovaatimus on B2 (toimiva itsenäinen kielitaito).
Opintojakson arviointi perustuu lähiopetuksessa, suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä ja tentissä annettuihin näyttöihin, joiden pitää olla hyväksyttyjä.
Integroitujen tehtävien arvioinnissa noudatetaan asiantuntijuuden periaatetta. Kielenopettaja arvioi tehtävät kieli- ja viestintätaidon ja ammattiaineen opettaja sisällön kannalta.
Tyydyttävä (1)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella riittävän kauan apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee joitakin keskeisiä oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa satunnaisesti tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Kielitaito rajoittaa viestintää.
Tyydyttävä (2)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella esitystä apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee keskeisiä tekniikan ja oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa, vaikka kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Tuntee ja käyttää vaativampaakin tekniikan ja maanmittaustekniikan termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Hyvä (4)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen jäsentyneesti ja asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää monipuolisesti vaativampaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen lyhyelläkin valmistautumisella jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää taitavasti ja täsmällisesti vaativaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa vakuuttavasti eri rooleissa. Osoittaa erinomaista tilannetajua ja kielitaitoa monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 28.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Ritva Lampela
Vastuuhenkilö
Ritva Lampela
Opiskelijaryhmät
-
R51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija pystyy vuorovaikutteiseen kommunikointiin englanniksi maanmittausalalla toimivan insinöörin työnvaatimissa viestintätilanteissa. Opiskelija kykenee valmistelemaan ja pitämään ammattimaisen esityksen maanmittaustekniikan aiheesta. Hän pystyy toimimaan kokous- ja neuvottelutilanteissa englannin kielellä. Opiskelija tuntee hankintaprosessin ja siihen liittyvää liikeviestintää. Hän pystyy edustamaan alansa yritystä messuilla ja osaa esitellä alansa prosesseja, projekteja, järjestelmiä, tuotteita ja laitteita englanniksi. Hän osaa kirjoittaa muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita insinöörin ammattiin liittyviä tekstejä ja käyttää kuhunkin tilanteeseen sopivaa tyyliä. Hän ymmärtää oman alansa tekstejä ja osaa käyttää maanmittausalan terminologiaa. Opiskelija huomioi monikulttuurisuuden viestinnässä.
Teemat
- Insinöörin ja maanmittausalan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet englanniksi
- Ammattialan englanninkielisen terminologian syventäminen ja geoinformatiikan terminologiaan perehtyminen
Opintojakson sisältöjä integroidaan lukukauden projektiin.
Sisältö
- Teknologiayrityksen hankintaprosessi ja liikekirjeenvaihto
- Tekniikan alan messuille osallistuminen
- Tekniikan alan dokumenttien kirjoittaminen
- Opinnäytetyön abstraktin kirjoittaminen
- Kokoukset ja neuvottelut sekä kokousasiakirjojen kirjoittaminen
- Maanmittausalan tekstit, ammattikielen ja terminologian syventäminen
Englannin opintojakson sisältöjä integroidaan kausiprojektiin. Integroitavia tehtäviä voivat olla ammattialan englanninkielinen esitys, kokous tai projektipalaveri sekä ammattialan aiheesta kirjoitettu raportti tai tiivistelmä. Integroitavat tehtävät sovitaan ennen opintojakson toteutusta.
Aika ja paikka
Rovaniemi kevät 2023
Oppimateriaalit
Moodle työtila
Opetusmenetelmät
lähiopetus ja itseopiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan opintojakson aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullisen ja kirjallisen englannin taidon arviointi perustuu ammattikorkeakoulujen englannin taitotasokuvauksiin ja yleiseen eurooppalaiseen kielitaidon viitekehykseen (Common European Framework). Taitotasovaatimus on B2 (toimiva itsenäinen kielitaito).
Opintojakson arviointi perustuu lähiopetuksessa, suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä ja tentissä annettuihin näyttöihin, joiden pitää olla hyväksyttyjä.
Integroitujen tehtävien arvioinnissa noudatetaan asiantuntijuuden periaatetta. Kielenopettaja arvioi tehtävät kieli- ja viestintätaidon ja ammattiaineen opettaja sisällön kannalta.
Tyydyttävä (1)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella riittävän kauan apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee joitakin keskeisiä oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa satunnaisesti tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Kielitaito rajoittaa viestintää.
Tyydyttävä (2)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella esitystä apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee keskeisiä tekniikan ja oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa, vaikka kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Tuntee ja käyttää vaativampaakin tekniikan ja maanmittaustekniikan termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Hyvä (4)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen jäsentyneesti ja asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää monipuolisesti vaativampaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen lyhyelläkin valmistautumisella jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää taitavasti ja täsmällisesti vaativaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa vakuuttavasti eri rooleissa. Osoittaa erinomaista tilannetajua ja kielitaitoa monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kirjalliseen tenttiin ja jatkuvaan suulliseen ja kirjalliseen näyttöön, mikä edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista opetukseen ja suullisten ja kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta minimivaatimuksia B2 tasolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Suullisen ja kirjallisen englannin taidon arviointi perustuu ammattikorkeakoulujen englannin taitotasokuvauksiin ja yleiseen eurooppalaiseen kielitaidon viitekehykseen (Common European Framework). Taitotasovaatimus on B2 (toimiva itsenäinen kielitaito).
Opintojakson arviointi perustuu lähiopetuksessa, suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä ja tentissä annettuihin näyttöihin, joiden pitää olla hyväksyttyjä.
Integroitujen tehtävien arvioinnissa noudatetaan asiantuntijuuden periaatetta. Kielenopettaja arvioi tehtävät kieli- ja viestintätaidon ja ammattiaineen opettaja sisällön kannalta.
Tyydyttävä (1)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella riittävän kauan apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee joitakin keskeisiä oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa satunnaisesti tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Kielitaito rajoittaa viestintää.
Tyydyttävä (2)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella esitystä apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee keskeisiä tekniikan ja oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa, vaikka kielitaito rajoittaa viestintää.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 12.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Ritva Lampela
Vastuuhenkilö
Ritva Lampela
Opiskelijaryhmät
-
RA51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija pystyy vuorovaikutteiseen kommunikointiin englanniksi maanmittausalalla toimivan insinöörin työnvaatimissa viestintätilanteissa. Opiskelija kykenee valmistelemaan ja pitämään ammattimaisen esityksen maanmittaustekniikan aiheesta. Hän pystyy toimimaan kokous- ja neuvottelutilanteissa englannin kielellä. Opiskelija tuntee hankintaprosessin ja siihen liittyvää liikeviestintää. Hän pystyy edustamaan alansa yritystä messuilla ja osaa esitellä alansa prosesseja, projekteja, järjestelmiä, tuotteita ja laitteita englanniksi. Hän osaa kirjoittaa muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita insinöörin ammattiin liittyviä tekstejä ja käyttää kuhunkin tilanteeseen sopivaa tyyliä. Hän ymmärtää oman alansa tekstejä ja osaa käyttää maanmittausalan terminologiaa. Opiskelija huomioi monikulttuurisuuden viestinnässä.
Teemat
- Insinöörin ja maanmittausalan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet englanniksi
- Ammattialan englanninkielisen terminologian syventäminen ja geoinformatiikan terminologiaan perehtyminen
Opintojakson sisältöjä integroidaan lukukauden projektiin.
Sisältö
- Teknologiayrityksen hankintaprosessi ja liikekirjeenvaihto
- Tekniikan alan messuille osallistuminen
- Tekniikan alan dokumenttien kirjoittaminen
- Opinnäytetyön abstraktin kirjoittaminen
- Kokoukset ja neuvottelut sekä kokousasiakirjojen kirjoittaminen
- Maanmittausalan tekstit, ammattikielen ja terminologian syventäminen
Englannin opintojakson sisältöjä integroidaan kausiprojektiin. Integroitavia tehtäviä voivat olla ammattialan englanninkielinen esitys, kokous tai projektipalaveri sekä ammattialan aiheesta kirjoitettu raportti tai tiivistelmä. Integroitavat tehtävät sovitaan ennen opintojakson toteutusta.
Aika ja paikka
Rovaniemi kevät 2023
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Moodlen työtilassa
Opetusmenetelmät
Zoom ja lähiopetuspäivät
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullisen ja kirjallisen englannin taidon arviointi perustuu ammattikorkeakoulujen englannin taitotasokuvauksiin ja yleiseen eurooppalaiseen kielitaidon viitekehykseen (Common European Framework). Taitotasovaatimus on B2 (toimiva itsenäinen kielitaito).
Opintojakson arviointi perustuu lähiopetuksessa, suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä ja tentissä annettuihin näyttöihin, joiden pitää olla hyväksyttyjä.
Integroitujen tehtävien arvioinnissa noudatetaan asiantuntijuuden periaatetta. Kielenopettaja arvioi tehtävät kieli- ja viestintätaidon ja ammattiaineen opettaja sisällön kannalta.
Tyydyttävä (1)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella riittävän kauan apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee joitakin keskeisiä oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa satunnaisesti tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Kielitaito rajoittaa viestintää.
Tyydyttävä (2)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella esitystä apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee keskeisiä tekniikan ja oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa, vaikka kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Tuntee ja käyttää vaativampaakin tekniikan ja maanmittaustekniikan termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Hyvä (4)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen jäsentyneesti ja asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää monipuolisesti vaativampaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen lyhyelläkin valmistautumisella jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää taitavasti ja täsmällisesti vaativaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa vakuuttavasti eri rooleissa. Osoittaa erinomaista tilannetajua ja kielitaitoa monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tentti,suullinen näyttö
Aktiivinen osallistuminen opetukseen eli jatkuva näyttö.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta minimivaatimuksia tai näyttöjä puuttuu muuten.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Suullisen ja kirjallisen englannin taidon arviointi perustuu ammattikorkeakoulujen englannin taitotasokuvauksiin ja yleiseen eurooppalaiseen kielitaidon viitekehykseen (Common European Framework). Taitotasovaatimus on B2 (toimiva itsenäinen kielitaito).
Opintojakson arviointi perustuu lähiopetuksessa, suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä ja tentissä annettuihin näyttöihin, joiden pitää olla hyväksyttyjä.
Integroitujen tehtävien arvioinnissa noudatetaan asiantuntijuuden periaatetta. Kielenopettaja arvioi tehtävät kieli- ja viestintätaidon ja ammattiaineen opettaja sisällön kannalta.
Tyydyttävä (1)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella riittävän kauan apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee joitakin keskeisiä oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa satunnaisesti tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Kielitaito rajoittaa viestintää.
Tyydyttävä (2)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella esitystä apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee keskeisiä tekniikan ja oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa, vaikka kielitaito rajoittaa viestintää.
Englanniksi
Tieto puuttuu
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Tuntee ja käyttää vaativampaakin tekniikan ja maanmittaustekniikan termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Hyvä (4)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen jäsentyneesti ja asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää monipuolisesti vaativampaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen lyhyelläkin valmistautumisella jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää taitavasti ja täsmällisesti vaativaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa vakuuttavasti eri rooleissa. Osoittaa erinomaista tilannetajua ja kielitaitoa monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Ritva Lampela
Vastuuhenkilö
Ritva Lampela
Opiskelijaryhmät
-
R51M19SMaanmittaustekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija pystyy vuorovaikutteiseen kommunikointiin englanniksi maanmittausalalla toimivan insinöörin työnvaatimissa viestintätilanteissa. Opiskelija kykenee valmistelemaan ja pitämään ammattimaisen esityksen maanmittaustekniikan aiheesta. Hän pystyy toimimaan kokous- ja neuvottelutilanteissa englannin kielellä. Opiskelija tuntee hankintaprosessin ja siihen liittyvää liikeviestintää. Hän pystyy edustamaan alansa yritystä messuilla ja osaa esitellä alansa prosesseja, projekteja, järjestelmiä, tuotteita ja laitteita englanniksi. Hän osaa kirjoittaa muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita insinöörin ammattiin liittyviä tekstejä ja käyttää kuhunkin tilanteeseen sopivaa tyyliä. Hän ymmärtää oman alansa tekstejä ja osaa käyttää maanmittausalan terminologiaa. Opiskelija huomioi monikulttuurisuuden viestinnässä.
Teemat
- Insinöörin ja maanmittausalan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet englanniksi
- Ammattialan englanninkielisen terminologian syventäminen ja geoinformatiikan terminologiaan perehtyminen
Opintojakson sisältöjä integroidaan lukukauden projektiin.
Sisältö
- Teknologiayrityksen hankintaprosessi ja liikekirjeenvaihto
- Tekniikan alan messuille osallistuminen
- Tekniikan alan dokumenttien kirjoittaminen
- Opinnäytetyön abstraktin kirjoittaminen
- Kokoukset ja neuvottelut sekä kokousasiakirjojen kirjoittaminen
- Maanmittausalan tekstit, ammattikielen ja terminologian syventäminen
Englannin opintojakson sisältöjä integroidaan kausiprojektiin. Integroitavia tehtäviä voivat olla ammattialan englanninkielinen esitys, kokous tai projektipalaveri sekä ammattialan aiheesta kirjoitettu raportti tai tiivistelmä. Integroitavat tehtävät sovitaan ennen opintojakson toteutusta.
Aika ja paikka
1.1.-31-5-2022
Oppimateriaalit
Moodle materiaali
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
sovitaan oj:n alussa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullisen ja kirjallisen englannin taidon arviointi perustuu ammattikorkeakoulujen englannin taitotasokuvauksiin ja yleiseen eurooppalaiseen kielitaidon viitekehykseen (Common European Framework). Taitotasovaatimus on B2 (toimiva itsenäinen kielitaito).
Opintojakson arviointi perustuu lähiopetuksessa, suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä ja tentissä annettuihin näyttöihin, joiden pitää olla hyväksyttyjä.
Integroitujen tehtävien arvioinnissa noudatetaan asiantuntijuuden periaatetta. Kielenopettaja arvioi tehtävät kieli- ja viestintätaidon ja ammattiaineen opettaja sisällön kannalta.
Tyydyttävä (1)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella riittävän kauan apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee joitakin keskeisiä oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa satunnaisesti tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Kielitaito rajoittaa viestintää.
Tyydyttävä (2)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella esitystä apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee keskeisiä tekniikan ja oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa, vaikka kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Tuntee ja käyttää vaativampaakin tekniikan ja maanmittaustekniikan termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Hyvä (4)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen jäsentyneesti ja asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää monipuolisesti vaativampaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen lyhyelläkin valmistautumisella jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää taitavasti ja täsmällisesti vaativaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa vakuuttavasti eri rooleissa. Osoittaa erinomaista tilannetajua ja kielitaitoa monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien suorittaminen, suullinen näyttö, kirjallinen tentti
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Ritva Lampela
Vastuuhenkilö
Ritva Lampela
Opiskelijaryhmät
-
RA51M19SMaanmittaustekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija pystyy vuorovaikutteiseen kommunikointiin englanniksi maanmittausalalla toimivan insinöörin työnvaatimissa viestintätilanteissa. Opiskelija kykenee valmistelemaan ja pitämään ammattimaisen esityksen maanmittaustekniikan aiheesta. Hän pystyy toimimaan kokous- ja neuvottelutilanteissa englannin kielellä. Opiskelija tuntee hankintaprosessin ja siihen liittyvää liikeviestintää. Hän pystyy edustamaan alansa yritystä messuilla ja osaa esitellä alansa prosesseja, projekteja, järjestelmiä, tuotteita ja laitteita englanniksi. Hän osaa kirjoittaa muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita insinöörin ammattiin liittyviä tekstejä ja käyttää kuhunkin tilanteeseen sopivaa tyyliä. Hän ymmärtää oman alansa tekstejä ja osaa käyttää maanmittausalan terminologiaa. Opiskelija huomioi monikulttuurisuuden viestinnässä.
Teemat
- Insinöörin ja maanmittausalan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet englanniksi
- Ammattialan englanninkielisen terminologian syventäminen ja geoinformatiikan terminologiaan perehtyminen
Opintojakson sisältöjä integroidaan lukukauden projektiin.
Sisältö
- Teknologiayrityksen hankintaprosessi ja liikekirjeenvaihto
- Tekniikan alan messuille osallistuminen
- Tekniikan alan dokumenttien kirjoittaminen
- Opinnäytetyön abstraktin kirjoittaminen
- Kokoukset ja neuvottelut sekä kokousasiakirjojen kirjoittaminen
- Maanmittausalan tekstit, ammattikielen ja terminologian syventäminen
Englannin opintojakson sisältöjä integroidaan kausiprojektiin. Integroitavia tehtäviä voivat olla ammattialan englanninkielinen esitys, kokous tai projektipalaveri sekä ammattialan aiheesta kirjoitettu raportti tai tiivistelmä. Integroitavat tehtävät sovitaan ennen opintojakson toteutusta.
Aika ja paikka
1.1.-31.5.2022
Oppimateriaalit
Moodle materiaali
Opetusmenetelmät
AC luennot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
sovitaan oj:n alussa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullisen ja kirjallisen englannin taidon arviointi perustuu ammattikorkeakoulujen englannin taitotasokuvauksiin ja yleiseen eurooppalaiseen kielitaidon viitekehykseen (Common European Framework). Taitotasovaatimus on B2 (toimiva itsenäinen kielitaito).
Opintojakson arviointi perustuu lähiopetuksessa, suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä ja tentissä annettuihin näyttöihin, joiden pitää olla hyväksyttyjä.
Integroitujen tehtävien arvioinnissa noudatetaan asiantuntijuuden periaatetta. Kielenopettaja arvioi tehtävät kieli- ja viestintätaidon ja ammattiaineen opettaja sisällön kannalta.
Tyydyttävä (1)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella riittävän kauan apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee joitakin keskeisiä oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa satunnaisesti tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Kielitaito rajoittaa viestintää.
Tyydyttävä (2)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella esitystä apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee keskeisiä tekniikan ja oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa, vaikka kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Tuntee ja käyttää vaativampaakin tekniikan ja maanmittaustekniikan termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Hyvä (4)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen jäsentyneesti ja asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää monipuolisesti vaativampaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen lyhyelläkin valmistautumisella jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää taitavasti ja täsmällisesti vaativaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa vakuuttavasti eri rooleissa. Osoittaa erinomaista tilannetajua ja kielitaitoa monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5
Arviointiasteikko 0-5
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien suorittaminen, suullinen näyttö, kirjallinen tentti