Siirry suoraan sisältöön

Projekti : Insinöörin työvälineet käyttöönLaajuus (5 op)

Tunnus: K502K19OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakso on luonteeltaan projekti, jonka tavoitteena on ottaa käyttöön ensimmäisen syksyn aikana opittuja tietoja ja taitoja. Projektissa suunnittelet ja valmistat ryhmässä oikean koneen tai laitteen. Perehdyt projektimaisiin ja käytännönläheisiin työtapoihin sekä tutustut opiskelualaasi. Opit toimimaan itsenäisesti ja osana ryhmää. Opit konkreettisesti tuotekehitys- ja tuotantoprojektin vaiheet ideoinnista toteutukseen. Projekti huipentuu oppilaskunnan kanssa yhteistyössä järjestettyyn tapahtumaan ja työstä kirjoitettavaan artikkeliin. Opit laatimaan dokumentin ja suullisen esitelmän englannin kielellä ja kartutat oman ammattialasi sanastoa

Sisältö

Ideointi ja ideointimenetelmät, Projektin suunnittelu ja läpivienti, Projektityötaidot ja -menetelmät (mm. katselmukset), Piirustusten laadinta, Tekninen dokumentointi ja CAD, Materiaalien hankinta, Tuotteen valmistus, "Opiskelijamessut". Opintojakso sisältää viestintää 1op. (kirjallinen ja suullinen viestintä, projektisuunnitelma ja -raportti, projektiesitykset) ja englantia 0,5 op. (tutustuminen työelämän viestintätyyliin).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa toimimiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan tai muiden ryhmän jäsenten tukea, eikä suoriudu niistä itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy enemmän passiivisena kuin aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa selviä virheitä ja muodollisia puutteita. Hän saattaa kuvata asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelijan on vaikeaa arvioida oman toiminnan vaikutuksia ryhmän työhön.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa toimiminen sujuu häneltä melko luontevasti, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta tai ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin olemaan aktiivinen ja kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Hän kykenee arvioimaan omaa toimintaansa ja hahmottaa, kuinka työ etenee.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän suoriutuu suurimmasta osasta tehtävistään itsenäisesti. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu aktiivisessa ja positiivisessa hengessä. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin joissakin projektin toimissa. Hän osaa myös raportoida omaa työtään ja hahmottaa oman roolinsa ryhmässä.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän osoittaa selvästi kykenevänsä omatoimiseen työskentelyyn. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu erittäin hyvin. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin useissa projektin toimissa. Opiskelijan osaa myös raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Ryhmässään hän on yksi vastuuhenkilöistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä erinomaisesti ja hän ottaa vastuuta paitsi omastaan myös muiden ryhmän jäsenten työstä. Ryhmän vetovastuu lankeaakin usein hänelle. Tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuista. Opiskelijan osaa raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Lisäksi hän osaa esittää kehitysehdotuksia ja ohjata muiden ryhmän jäsenten toimintaa. Hän on selvästi ryhmänsä vastuuhenkilö ja huolehtii, että ryhmän työ onnistuu mahdollisimman hyvin.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 28.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Opettaja
  • Päivi Honka
  • Mika Majuri
  • Sanna Jylhä
  • Arto Jäntti
Vastuuhenkilö

Mika Majuri

Opiskelijaryhmät
  • K52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opintojakso on luonteeltaan projekti, jonka tavoitteena on ottaa käyttöön ensimmäisen syksyn aikana opittuja tietoja ja taitoja. Projektissa suunnittelet ja valmistat ryhmässä oikean koneen tai laitteen. Perehdyt projektimaisiin ja käytännönläheisiin työtapoihin sekä tutustut opiskelualaasi. Opit toimimaan itsenäisesti ja osana ryhmää. Opit konkreettisesti tuotekehitys- ja tuotantoprojektin vaiheet ideoinnista toteutukseen. Projekti huipentuu oppilaskunnan kanssa yhteistyössä järjestettyyn tapahtumaan ja työstä kirjoitettavaan artikkeliin. Opit laatimaan dokumentin ja suullisen esitelmän englannin kielellä ja kartutat oman ammattialasi sanastoa

Sisältö

Ideointi ja ideointimenetelmät, Projektin suunnittelu ja läpivienti, Projektityötaidot ja -menetelmät (mm. katselmukset), Piirustusten laadinta, Tekninen dokumentointi ja CAD, Materiaalien hankinta, Tuotteen valmistus, "Opiskelijamessut". Opintojakso sisältää viestintää 1op. (kirjallinen ja suullinen viestintä, projektisuunnitelma ja -raportti, projektiesitykset) ja englantia 0,5 op. (tutustuminen työelämän viestintätyyliin).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa toimimiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan tai muiden ryhmän jäsenten tukea, eikä suoriudu niistä itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy enemmän passiivisena kuin aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa selviä virheitä ja muodollisia puutteita. Hän saattaa kuvata asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelijan on vaikeaa arvioida oman toiminnan vaikutuksia ryhmän työhön.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa toimiminen sujuu häneltä melko luontevasti, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta tai ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin olemaan aktiivinen ja kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Hän kykenee arvioimaan omaa toimintaansa ja hahmottaa, kuinka työ etenee.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän suoriutuu suurimmasta osasta tehtävistään itsenäisesti. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu aktiivisessa ja positiivisessa hengessä. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin joissakin projektin toimissa. Hän osaa myös raportoida omaa työtään ja hahmottaa oman roolinsa ryhmässä.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän osoittaa selvästi kykenevänsä omatoimiseen työskentelyyn. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu erittäin hyvin. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin useissa projektin toimissa. Opiskelijan osaa myös raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Ryhmässään hän on yksi vastuuhenkilöistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä erinomaisesti ja hän ottaa vastuuta paitsi omastaan myös muiden ryhmän jäsenten työstä. Ryhmän vetovastuu lankeaakin usein hänelle. Tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuista. Opiskelijan osaa raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Lisäksi hän osaa esittää kehitysehdotuksia ja ohjata muiden ryhmän jäsenten toimintaa. Hän on selvästi ryhmänsä vastuuhenkilö ja huolehtii, että ryhmän työ onnistuu mahdollisimman hyvin.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 07.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 62

Opettaja
  • Päivi Honka
  • Mika Majuri
  • Sanna Jylhä
  • Petri Kesälahti
  • Arto Jäntti
Vastuuhenkilö

Arto Jäntti

Opiskelijaryhmät
  • KA52K21Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojakso on luonteeltaan projekti, jonka tavoitteena on ottaa käyttöön ensimmäisen syksyn aikana opittuja tietoja ja taitoja. Projektissa suunnittelet ja valmistat ryhmässä oikean koneen tai laitteen. Perehdyt projektimaisiin ja käytännönläheisiin työtapoihin sekä tutustut opiskelualaasi. Opit toimimaan itsenäisesti ja osana ryhmää. Opit konkreettisesti tuotekehitys- ja tuotantoprojektin vaiheet ideoinnista toteutukseen. Projekti huipentuu oppilaskunnan kanssa yhteistyössä järjestettyyn tapahtumaan ja työstä kirjoitettavaan artikkeliin. Opit laatimaan dokumentin ja suullisen esitelmän englannin kielellä ja kartutat oman ammattialasi sanastoa

Sisältö

Ideointi ja ideointimenetelmät, Projektin suunnittelu ja läpivienti, Projektityötaidot ja -menetelmät (mm. katselmukset), Piirustusten laadinta, Tekninen dokumentointi ja CAD, Materiaalien hankinta, Tuotteen valmistus, "Opiskelijamessut". Opintojakso sisältää viestintää 1op. (kirjallinen ja suullinen viestintä, projektisuunnitelma ja -raportti, projektiesitykset) ja englantia 0,5 op. (tutustuminen työelämän viestintätyyliin).

Aika ja paikka

Syksy 2021

Oppimateriaalit

Materiaaleina tällä opintojaksolla toimivat mm. teknisen piirtämisen kirjallisuus, koneenosien suunnitteluu liittyvä kirjallisuus ja muut erikseen ilmoitettavat kirjamateriaalit. Opintojakson materiaaleja on saatavilla myös sähköisinä Moodlessa (esim. tuoteluettelot, manuaalit, jne.).

Opetusmenetelmät

Projektipäivät (sis. opintojakson teoreettisen osuuden), ryhmätyöskentely, työskentely konepajalla laboraatioissa, CAD- suunnitteluharjoitukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa toimimiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan tai muiden ryhmän jäsenten tukea, eikä suoriudu niistä itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy enemmän passiivisena kuin aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa selviä virheitä ja muodollisia puutteita. Hän saattaa kuvata asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelijan on vaikeaa arvioida oman toiminnan vaikutuksia ryhmän työhön.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa toimiminen sujuu häneltä melko luontevasti, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta tai ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin olemaan aktiivinen ja kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Hän kykenee arvioimaan omaa toimintaansa ja hahmottaa, kuinka työ etenee.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän suoriutuu suurimmasta osasta tehtävistään itsenäisesti. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu aktiivisessa ja positiivisessa hengessä. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin joissakin projektin toimissa. Hän osaa myös raportoida omaa työtään ja hahmottaa oman roolinsa ryhmässä.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän osoittaa selvästi kykenevänsä omatoimiseen työskentelyyn. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu erittäin hyvin. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin useissa projektin toimissa. Opiskelijan osaa myös raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Ryhmässään hän on yksi vastuuhenkilöistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä erinomaisesti ja hän ottaa vastuuta paitsi omastaan myös muiden ryhmän jäsenten työstä. Ryhmän vetovastuu lankeaakin usein hänelle. Tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuista. Opiskelijan osaa raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Lisäksi hän osaa esittää kehitysehdotuksia ja ohjata muiden ryhmän jäsenten toimintaa. Hän on selvästi ryhmänsä vastuuhenkilö ja huolehtii, että ryhmän työ onnistuu mahdollisimman hyvin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prosessiarviointi: Projektipäiviin ja laboraatioihin osallistuminen, katselmukset ja aikataulussa pysyminen, vertaisarviointi
Tuotosarviointi: Tekniset dokumentit, piirustukset, CAD- kuvat, projektidokumentit, valmistettu tuote.