Siirry suoraan sisältöön

Projektit ja työpajatLaajuus (5 op)

Tunnus: K502K15OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla opit lukukausiprojekteissa tarvittavia ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä. Harjoittelet aivoriihen, palapelimenetelmän yms. osallistavien menetelmien toteutusta ja ohjausta. Opit projektiviestintää ja kokouskäytäntöjä sekä tutustut erilaisiin projektiasiakirjoihin. Opintojaksolla käydään läpi myös esimerkkejä työelämässä toteutuneista projekteista sekä harjoitellaan projektissa työskentelyä.

Sisältö

- Ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät
- Projektiviestintä
- Kokouskäytännöt
- Projektiasiakirjat ja niiden luominen
- Esimerkit erilaisista työelämän projekteista
Sisältää Viestintää 1 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Ryhmässä työskenteleminen ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä.

Hyvä (4)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 25.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Jukka Joutsenvaara
  • Päivi Honka
  • Janne Hirvonen
  • Mari-Selina Kantanen
Vastuuhenkilö

Mari-Selina Kantanen

Opiskelijaryhmät
  • K52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla opit lukukausiprojekteissa tarvittavia ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä. Harjoittelet aivoriihen, palapelimenetelmän yms. osallistavien menetelmien toteutusta ja ohjausta. Opit projektiviestintää ja kokouskäytäntöjä sekä tutustut erilaisiin projektiasiakirjoihin. Opintojaksolla käydään läpi myös esimerkkejä työelämässä toteutuneista projekteista sekä harjoitellaan projektissa työskentelyä.

Sisältö

- Ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät
- Projektiviestintä
- Kokouskäytännöt
- Projektiasiakirjat ja niiden luominen
- Esimerkit erilaisista työelämän projekteista
Sisältää Viestintää 1 op

Aika ja paikka

kevät 2022

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali, verkkomateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot, tuntiharjoitukset, ryhmätyöt
Ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät
Projektiviestintä
Kokouskäytännöt
Projektiasiakirjat ja niiden luominen
Esimerkit erilaisista työelämän projekteista

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Ryhmässä työskenteleminen ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä.

Hyvä (4)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5
Prosessiarviointi: ryhmässä työskentely, prosessin aikainen oppiminen
Tuotosarviointi: projektin kirjalliset dokumenti

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojakson toteutukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Opiskelijan työskentelyt ryhmässä ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain tehtäville asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osinitsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan, mikä vaikuttaa myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta hän ei suorita ja palauta niitä ajallaan. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä edistää ryhmän toimintaa. Opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti ja osoittaa kehittynyttä asianhallintaa.
Hyvä (4)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on
aktiivinen ryhmän toimija. Tehtävien tekeminen onnistuu opiskelijalta itsenäisesti ja hän osoittaa hallitsevansa projektitoiminnan sekä osaa soveltaa osaamistaan. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti viestinnän keinoja ja teknologioita hankeviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään laaja-alaisten ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista jaopiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 07.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 08.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 62

Tutkinto-ohjelma
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Janne Hirvonen
  • Jukka Joutsenvaara
  • Päivi Honka
  • Mari-Selina Kantanen
Vastuuhenkilö

Mari-Selina Kantanen

Opiskelijaryhmät
  • KA52K21Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla opit lukukausiprojekteissa tarvittavia ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä. Harjoittelet aivoriihen, palapelimenetelmän yms. osallistavien menetelmien toteutusta ja ohjausta. Opit projektiviestintää ja kokouskäytäntöjä sekä tutustut erilaisiin projektiasiakirjoihin. Opintojaksolla käydään läpi myös esimerkkejä työelämässä toteutuneista projekteista sekä harjoitellaan projektissa työskentelyä.

Sisältö

- Ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät
- Projektiviestintä
- Kokouskäytännöt
- Projektiasiakirjat ja niiden luominen
- Esimerkit erilaisista työelämän projekteista
Sisältää Viestintää 1 op

Aika ja paikka

Kevät 2022, Kemi Kosmos, Tietokatu 1

Oppimateriaalit

Moodlessa ja verkossa oleva materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, tuntiharjoitukset, ryhmätyöt
Ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät
Projektiviestintä
Kokouskäytännöt
Projektiasiakirjat ja niiden luominen
Esimerkit erilaisista työelämän projekteista

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Esimerkit erilaisista työelämän projekteista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei uusintatenttiä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Ryhmässä työskenteleminen ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä.

Hyvä (4)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5
Prosessiarviointi: ryhmässä työskentely, prosessin aikainen oppiminen
Tuotosarviointi: projektin kirjalliset dokumentit

Arviointikriteeri 0-2
Suomeksi
Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Opiskelijan työskentelyt ryhmässä ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain tehtäville asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan, mikä vaikuttaa myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteeri 3-4
Suomeksi
Hyvä (3)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta hän ei suorita ja palauta niitä ajallaan. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä edistää ryhmän toimintaa. Opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti ja osoittaa kehittynyttä asianhallintaa.
Hyvä (4)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Tehtävien tekeminen onnistuu opiskelijalta itsenäisesti ja hän osoittaa hallitsevansa projektitoiminnan sekä osaa soveltaa osaamistaan. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.
Arviointikriteeri 5
Suomeksi
Kiitettävä (5)
Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti viestinnän keinoja ja teknologioita hankeviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään laaja-alaisten ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.