Svenska för maskiningenjörLaajuus (5 op)
Tunnus: K502K31OJ
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tällä opintojaksolla saavutat sellaisen ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatinharjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeen. Aihealueina ovat mm. opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittelyt, prosessit ja projektit, alan tekstit ja suulliset esitelmät.
Sisältö
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, projektit ja prosessit, alan tekstit, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T (1) Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H (3) Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K (5) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Sanna Jylhä
Vastuuhenkilö
Sanna Jylhä
Opiskelijaryhmät
-
KA52K21Sr2Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21Sr1Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21Sr3Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla saavutat sellaisen ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatinharjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeen. Aihealueina ovat mm. opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittelyt, prosessit ja projektit, alan tekstit ja suulliset esitelmät.
Sisältö
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, projektit ja prosessit, alan tekstit, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Aika ja paikka
Syksy 2024
Oppimateriaalit
Oppikirja: Anna-Maija Pietilä: Kontakt, Teknisk svenska. Ei tarvitse hankkia omaksi, löytyy kirjastosta.
Moodle-materiaali: Alan artikkeleita ja tekstejä, suullisia ja kirjallisia harjoituksia,
Moodlen oppimisympäristö.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit Zoomissa ja kampuksella, itsenäinen työskentely, Moodlen oppimisympäristö, suulliset ja kirjalliset harjoitukset.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjalliset oppimistehtävät tehdään kampuksella. Vaihtoehtoisesti Exam-järjestelmässä. Ei Moodle-tenttiä.
Uusinnat sovitaan opettajan kanssa.
Sisällön jaksotus
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, alan tekstejä, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Opinnoista tulee suullinen ja kirjallinen arviointi tutkintotodistukseen
Osia ei voi keskenään kompensoida.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T (1) Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H (3) Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K (5) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu jatkuvaan arviointiin.
Arviointi asteikolla 1-5
T (1) Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
H (3) Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
K (5) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen.
Arvosana perustuu jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin, esitelmään ja tenttiin.
Läsnäolovelvollisuus 80% ja hyväksytysti suoritetut kotitehtävät
Kielilauseke:
4 ja 5 hyvä
1, 2 ja 3 tyydyttävä
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Heidi Huhta
- Sanna Jylhä
Vastuuhenkilö
Sanna Jylhä
Opiskelijaryhmät
-
KA52K20SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2020
-
KA52K20Sr3Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
-
KA52K20Sr2Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
-
KA52K20Sr1Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla saavutat sellaisen ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatinharjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeen. Aihealueina ovat mm. opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittelyt, prosessit ja projektit, alan tekstit ja suulliset esitelmät.
Sisältö
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, projektit ja prosessit, alan tekstit, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T (1) Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H (3) Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K (5) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 04.01.2022
Ajoitus
08.01.2022 - 15.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Raija Lummi
Vastuuhenkilö
Sanna Jylhä
Opiskelijaryhmät
-
KA52K19SKonetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla saavutat sellaisen ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatinharjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeen. Aihealueina ovat mm. opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittelyt, prosessit ja projektit, alan tekstit ja suulliset esitelmät.
Sisältö
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, projektit ja prosessit, alan tekstit, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Aika ja paikka
AC= kontakti ja Moodle = tehtävät ja lähipäivinä kontakti = Kosmos
Oppimateriaalit
Anna-Maija Pietilä: Kontakt, Teknisk svenska
Alan artikkeleita ja tekstejä, suullisia ja kirjallisia harjoituksia, Moodlen oppimisympäristö.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit, itsenäinen työskentely, Moodlen oppimisympäristö, suulliset ja kirjalliset harjoitukset.
Sisällön jaksotus
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, alan tekstejä, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Opinnoista tulee 50% suullinen ja 50% kirjallinen arviointi tutkintotodistukseesi. Osia ei voi keskenään kompensoida. AC-tunneilla ja lähipäivinä on pääpaino suullisessa kielitaidon kehittämisessä ja Moodle-ympäristössä on pääpaino kirjallisen kielitaidon kehittämisessä harjoitusten avulla. Moodlen kautta lähetetään myös suulliset työt AC-tuntien ja lähipäivien ohella.
Osallistuminen virkamiestason opintojaksolle edellyttää joko lukio- tai opistotason ruotsin kielen taitoa. Jos sinulla on vapautus aiemmilta asteilta, haet vapautusta myös tällä asteella. Jos olet opiskellut ruotsia toisessa korkeakoulussa 5 op:n verran, voit hakea näytöllä arviointia suorittaen alan ruotsin osuuden tenteillä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T (1) Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H (3) Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K (5) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 1-5
T (1) Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
H (3) Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
K (5) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen.
Arvosana perustuu jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin, esitelmään ja tenttiin.
Läsnäolovelvollisuus 80% ja hyväksytysti suoritetut kotitehtävät
Kielilauseke:
4 ja 5 hyvä
1, 2 ja 3 tyydyttävä
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 07.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Sanna Jylhä
Vastuuhenkilö
Sanna Jylhä
Opiskelijaryhmät
-
K52K19SKonetekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla saavutat sellaisen ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatinharjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeen. Aihealueina ovat mm. opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittelyt, prosessit ja projektit, alan tekstit ja suulliset esitelmät.
Sisältö
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, projektit ja prosessit, alan tekstit, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T (1) Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H (3) Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K (5) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.