Siirry suoraan sisältöön

Uusiutuvan teollisuuden materiaalitLaajuus (5 op)

Tunnus: K502K212OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on oppia teollisuudessa käytettävistä erilaisista teräsmateriaaleista. Opintojaksolla tutustutaan terästen valmistusprosessivaiheisiin ja terästen lujittamismenetelmiin sekä miten eri tekijöillä on vaikutus terästen ominaisuuksiin. Opintojaksolla opit käytännön harjoitusten kautta miten terästen ominaisuuksiin voidaan vaikuttaa ja miten ne voivat muuttua teollisuuden vaihtelevissa olosuhteissa. Opintojakson tavoitteena on oppia teknisen dokumentin laadinta, mittauksista saatujen tulosten käsittelyä ja analysointia.

Sisältö

Modernit ja uudet teräsmateriaalit, terästehtaiden prosessivaiheet: terästen lujittamismenetelmät, laboratorioharjoitukset ja teknillisen raportin laadinta, ekskursiot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja, mutta eri teräslajien tunnistaminen vaatii ohjaamista. Opiskelija tietää millaisia terästen valmistusprosesseja on olemassa, mutta hänen metalliopin osaaminen on puutteellista. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, mutta hän ei tiedä miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää millaisia materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmiä on olemassa (DT, NDT), mutta hän ei osaa tulkita eri testauksissa saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua teknisen laboratorioraportin, mutta hän tarvitsee apua sen kirjoittamisessa sekä ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja, mutta eri teräslajien tunnistaminen vaatii välillä ohjaamista. Opiskelija tietää millaisia terästen valmistusprosesseja on olemassa, mutta hänen metalliopin osaaminen on puutteellista. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja hän osaa kertoa eri lujittamismekanismit. Opiskelija ei kuitenkaan tiedä miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia, mutta hän ei osaa tulkita eri testauksissa saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua teknisen laboratorioraportin pääosin itsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja, mutta eri teräslajien tunnistaminen on vielä puutteellista. Opiskelija osaa terästen valmistusprosessit ja hänen metalliopin osaaminen on kehittynyttä. Opiskelija osaa nimetä terästen kide- ja mikrorakenteita, mutta ei vielä tunne niiden eroavaisuuksia ja syntymekanismeja. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää terästen eri lujittamismekanismit. Opiskelija tietää millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia ja hän osaa osittain tulkita eri testauksissa saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua teknisen laboratorioraportin, ja osoittaa kehittynyttä asianhallintaa. Tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.

Hyvä (4)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja. Opiskelija osaa terästen valmistusprosessit ja hänen metalliopin osaaminen on hyvällä tasolla. Opiskelija osaa nimetä terästen kide- ja mikrorakenteita, ja tuntee niiden eroavaisuuksia ja syntymekanismeja. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää terästen eri lujittamismekanismit. Opiskelija osaa millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia ja hän tietää miten testauksissa saatuja tuloksia voidaan tulkita. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua hyvän teknisen laboratorioraportin, ja opiskelija osaa esittää asiat hyvää asianhallintaa ja reflektointia osoittaen. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja. Opiskelija osaa terästen valmistusprosessit ja hänen metalliopin osaaminen on kiitettävällä tasolla. Opiskelija osaa nimetä terästen kide- ja mikrorakenteita, ja tietää niiden eroavaisuuksia ja syntymekanismeja. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää terästen eri lujittamismekanismit. Opiskelija osaa millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia ja hän osaa analysoida eri testausmenetelmissä saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua hyvän teknisen laboratorioraportin, ja opiskelija osaa esittää asiat hyvää asianhallintaa ja reflektointia osoittaen ja kykenee soveltamaan laboratorioharjoituksissa syntynyttä tietoa. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 11.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Raimo Ruoppa
  • Raimo Vierelä
  • Mari-Selina Kantanen
Vastuuhenkilö

Mari-Selina Kantanen

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 18. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 18. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • KA52K20Sr3
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
  • KA52K20Sr2
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
  • KA52K20Sr1
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Tavoitteena on oppia teollisuudessa käytettävistä erilaisista teräsmateriaaleista. Opintojaksolla tutustutaan terästen valmistusprosessivaiheisiin ja terästen lujittamismenetelmiin sekä miten eri tekijöillä on vaikutus terästen ominaisuuksiin. Opintojaksolla opit käytännön harjoitusten kautta miten terästen ominaisuuksiin voidaan vaikuttaa ja miten ne voivat muuttua teollisuuden vaihtelevissa olosuhteissa. Opintojakson tavoitteena on oppia teknisen dokumentin laadinta, mittauksista saatujen tulosten käsittelyä ja analysointia.

Sisältö

Modernit ja uudet teräsmateriaalit, terästehtaiden prosessivaiheet: terästen lujittamismenetelmät, laboratorioharjoitukset ja teknillisen raportin laadinta, ekskursiot.

Aika ja paikka

Syyskuu - joulukuu 2022

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali, verkkomateriaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, käytännön harjoitukset, laboratorioharjoitukset.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehtävät mahdolliset excursiot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodletentti 29.11.2022 klo 17-20.

Sisällön jaksotus

Teorialuentojen lisäksi laboratorioharjoituksia: 1.10., 10.11. sekä 24.11.2022.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja, mutta eri teräslajien tunnistaminen vaatii ohjaamista. Opiskelija tietää millaisia terästen valmistusprosesseja on olemassa, mutta hänen metalliopin osaaminen on puutteellista. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, mutta hän ei tiedä miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää millaisia materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmiä on olemassa (DT, NDT), mutta hän ei osaa tulkita eri testauksissa saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua teknisen laboratorioraportin, mutta hän tarvitsee apua sen kirjoittamisessa sekä ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja, mutta eri teräslajien tunnistaminen vaatii välillä ohjaamista. Opiskelija tietää millaisia terästen valmistusprosesseja on olemassa, mutta hänen metalliopin osaaminen on puutteellista. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja hän osaa kertoa eri lujittamismekanismit. Opiskelija ei kuitenkaan tiedä miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia, mutta hän ei osaa tulkita eri testauksissa saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua teknisen laboratorioraportin pääosin itsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja, mutta eri teräslajien tunnistaminen on vielä puutteellista. Opiskelija osaa terästen valmistusprosessit ja hänen metalliopin osaaminen on kehittynyttä. Opiskelija osaa nimetä terästen kide- ja mikrorakenteita, mutta ei vielä tunne niiden eroavaisuuksia ja syntymekanismeja. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää terästen eri lujittamismekanismit. Opiskelija tietää millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia ja hän osaa osittain tulkita eri testauksissa saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua teknisen laboratorioraportin, ja osoittaa kehittynyttä asianhallintaa. Tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.

Hyvä (4)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja. Opiskelija osaa terästen valmistusprosessit ja hänen metalliopin osaaminen on hyvällä tasolla. Opiskelija osaa nimetä terästen kide- ja mikrorakenteita, ja tuntee niiden eroavaisuuksia ja syntymekanismeja. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää terästen eri lujittamismekanismit. Opiskelija osaa millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia ja hän tietää miten testauksissa saatuja tuloksia voidaan tulkita. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua hyvän teknisen laboratorioraportin, ja opiskelija osaa esittää asiat hyvää asianhallintaa ja reflektointia osoittaen. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja. Opiskelija osaa terästen valmistusprosessit ja hänen metalliopin osaaminen on kiitettävällä tasolla. Opiskelija osaa nimetä terästen kide- ja mikrorakenteita, ja tietää niiden eroavaisuuksia ja syntymekanismeja. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää terästen eri lujittamismekanismit. Opiskelija osaa millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia ja hän osaa analysoida eri testausmenetelmissä saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua hyvän teknisen laboratorioraportin, ja opiskelija osaa esittää asiat hyvää asianhallintaa ja reflektointia osoittaen ja kykenee soveltamaan laboratorioharjoituksissa syntynyttä tietoa. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prosessiarviointi: aktiivinen osallistuminen, harjoitusten tekeminen, oman alan omaksuminen ja tuntemus
Tuotosarviointi: käytännön harjoitukset, laboratorioraportti, tentti

Hylätty (0)

Tentti ei läpi, laboratorioraportti palauttamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja, mutta eri teräslajien tunnistaminen vaatii ohjaamista. Opiskelija tietää millaisia terästen valmistusprosesseja on olemassa, mutta hänen metalliopin osaaminen on puutteellista. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, mutta hän ei tiedä miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää millaisia materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmiä on olemassa (DT, NDT), mutta hän ei osaa tulkita eri testauksissa saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua teknisen laboratorioraportin, mutta hän tarvitsee apua sen kirjoittamisessa sekä ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja, mutta eri teräslajien tunnistaminen vaatii välillä ohjaamista. Opiskelija tietää millaisia terästen valmistusprosesseja on olemassa, mutta hänen metalliopin osaaminen on puutteellista. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja hän osaa kertoa eri lujittamismekanismit. Opiskelija ei kuitenkaan tiedä miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia, mutta hän ei osaa tulkita eri testauksissa saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua teknisen laboratorioraportin pääosin itsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja, mutta eri teräslajien tunnistaminen on vielä puutteellista. Opiskelija osaa terästen valmistusprosessit ja hänen metalliopin osaaminen on kehittynyttä. Opiskelija osaa nimetä terästen kide- ja mikrorakenteita, mutta ei vielä tunne niiden eroavaisuuksia ja syntymekanismeja. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää terästen eri lujittamismekanismit. Opiskelija tietää millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia ja hän osaa osittain tulkita eri testauksissa saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua teknisen laboratorioraportin, ja osoittaa kehittynyttä asianhallintaa. Tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.
Hyvä (4)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja. Opiskelija osaa terästen valmistusprosessit ja hänen metalliopin osaaminen on hyvällä tasolla. Opiskelija osaa nimetä terästen kide- ja mikrorakenteita, ja tuntee niiden eroavaisuuksia ja syntymekanismeja. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää terästen eri lujittamismekanismit. Opiskelija osaa millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia ja hän tietää miten testauksissa saatuja tuloksia voidaan tulkita. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua hyvän teknisen laboratorioraportin, ja opiskelija osaa esittää asiat hyvää asianhallintaa ja reflektointia osoittaen. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee teollisuudessa käytettäviä teräslaatuja. Opiskelija osaa terästen valmistusprosessit ja hänen metalliopin osaaminen on kiitettävällä tasolla. Opiskelija osaa nimetä terästen kide- ja mikrorakenteita, ja tietää niiden eroavaisuuksia ja syntymekanismeja. Opiskelija tietää millaisia ominaisuuksia teräksillä on, ja miten ominaisuudet on saatu aikaan ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Opiskelija tietää terästen eri lujittamismekanismit. Opiskelija osaa millä materiaalien ominaisuuksien testausmenetelmillä (DT, NDT) voidaan tutkia eri ominaisuuksia ja hän osaa analysoida eri testausmenetelmissä saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja laboratorioharjoituksiin. Opiskelija saa tuotettua hyvän teknisen laboratorioraportin, ja opiskelija osaa esittää asiat hyvää asianhallintaa ja reflektointia osoittaen ja kykenee soveltamaan laboratorioharjoituksissa syntynyttä tietoa. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.