Siirry suoraan sisältöön

Projekti: Insinöörin työvälineet käyttöönLaajuus (5 op)

Tunnus: K502K17OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakso on luonteeltaan projekti, jonka tavoitteena on ottaa käyttöön ensimmäisen syksyn aikana opittuja tietoja ja taitoja. Projektissa suunnittelet ja valmistat ryhmässä oikean koneen tai laitteen. Perehdyt projektimaisiin ja käytännönläheisiin työtapoihin sekä tutustut opiskelualaasi. Opit toimimaan itsenäisesti ja osana ryhmää. Opit konkreettisesti tuotekehitys- ja tuotantoprojektin vaiheet ideoinnista toteutukseen. Projekti huipentuu oppilaskunnan kanssa yhteistyössä järjestettyyn tapahtumaan ja työstä kirjoitettavaan artikkeliin. Opit laatimaan dokumentin ja suullisen esitelmän englannin kielellä ja kartutat oman ammattialasi sanastoa

Sisältö

Ideointi ja ideointimenetelmät, Projektin suunnittelu ja läpivienti, Projektityötaidot ja -menetelmät (mm. katselmukset), Piirustusten laadinta, Tekninen dokumentointi ja CAD, Materiaalien hankinta, Tuotteen valmistus, "Opiskelijamessut". Opintojakso sisältää viestintää 1op. (kirjallinen ja suullinen viestintä, projektisuunnitelma ja -raportti, projektiesitykset) ja englantia 0,5 op. (tutustuminen työelämän viestintätyyliin).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa toimimiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan tai muiden ryhmän jäsenten tukea, eikä suoriudu niistä itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy enemmän passiivisena kuin aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa selviä virheitä ja muodollisia puutteita. Hän saattaa kuvata asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Opiskelijan on vaikeaa arvioida oman toiminnan vaikutuksia ryhmän työhön. Ajankäyttö on hallitsematonta, tehtävien suorittamisessa ja palauttamisessa on suuria puutteita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa toimiminen sujuu häneltä melko luontevasti, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta tai ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Opiskelijan rooli ryhmässä on olla ryhmän jäsen ja työskentely näyttäytyy aktiivisena. Opiskelijan tuotoksissa on havaittavissa jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin olemaan aktiivinen ja kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Hän kykenee arvioimaan omaa toimintaansa ja hahmottaa, kuinka työ etenee. Ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta tai palauteta ilman ohjaajan tai ryhmän kehotusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän suoriutuu suurimmasta osasta tehtävistään itsenäisesti. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu aktiivisessa ja positiivisessa hengessä. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin joissakin projektin toimissa. Hän osaa myös raportoida omaa työtään ja hahmottaa oman roolinsa ryhmässä. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.
Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä luontevasti ja hän osoittaa selvästi kykenevänsä omatoimiseen työskentelyyn. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja ryhmätyö sujuu erittäin hyvin. Opiskelija kykenee ottamaan ryhmän johtajan roolin useissa projektin toimissa. Opiskelijan osaa myös raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Ryhmässään hän on yksi vastuuhenkilöistä. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin keskeisiin toimiin, kuten suunnittelutunneille, ryhmätyöhön ja valmistusteknisiin laboraatioihin. Projektissa ja ryhmässä toimiminen sujuu häneltä erinomaisesti ja hän ottaa vastuuta paitsi omastaan myös muiden ryhmän jäsenten työstä. Ryhmän vetovastuu lankeaakin usein hänelle. Tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuista. Opiskelijan osaa raportoida ja arvioida omaa suoriutumistaan. Lisäksi hän osaa esittää kehitysehdotuksia ja ohjata muiden ryhmän jäsenten toimintaa. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti. Hän on selvästi ryhmänsä vastuuhenkilö ja huolehtii, että ryhmän työ onnistuu mahdollisimman hyvin.