Siirry suoraan sisältöön

Työelämälähtöinen projekti 1Laajuus (5 op)

Tunnus: K502K427OJ

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Projektissa toteutat omaan ammattialaasi liittyvän työelämästä saadun toimeksiannon. Opit toimimaan itsenäisesti projektiryhmän jäsenenä ja kannat vastuun omasta työstäsi. Opit hakemaan ratkaistavaan ongelmaan liittyvää tietoa, arvioimaan sen oikeellisuutta ja soveltamaan sitä ongelmanratkaisussa. Projekti noudattaa CDIO-mallia ja se jakaantuu neljään vaiheeseen. Työelämälähtöinen projekti 1 keskittyy kahteen ensimmäiseen vaiheeseen:
C (conceive): Määrittelet projektin ongelman ja sen ratkaisemiseen vaadittavan alustavan toimintamallin.
D (design): Suunnittelet yksityiskohtaisesti ongelmanratkaisuun vaadittavat toimenpiteet, tiedonhaun ja mahdollisesti käytettävät testimenetelmät.

Sisältö

Projektin aluksi muodostetaan projektiryhmät ja aloitetaan työskentely projektin toimeksiannossa annettujen vaatimusten perusteella. Projektin toteutuksesta tehdään projektisuunnitelma, jossa määritellään mm. prjektin tehtävät, aikataulu, projektiryhmän jäsenten tehtävät ja vastuut. Annetun ongelman ratkaisumallin kehittäminen on opintojakson keskeinen tehtävä. Ratkaisumallin kehitystyöhön kuuluu tiedonhakua sekä sen ja aiemmin opitun tiedon soveltamista projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Syksyn aikana tehdyt toimenpiteet raportoidaan opintojakson päätteeksi järjestettävässä tulosseminaarissa. Projektin tulosten yksityiskohtainen raportointi tehdään kevätlukukaudella ”Työelämälähtöinen projekti 2” opintojaksossa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.