Siirry suoraan sisältöön

AR/VR -kehitysLaajuus (5 op)

Tunnus: T42T191OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • englanti

Osaamistavoitteet

Ymmärät AR/VR konseptin ja osaat hyödyntää sitä sekä tunnistaa potentiaalisia käyttökohteita. Ymmärrät mitä AR/VR sovelluksen luominen vaatii ja kykenet laatimaan vaatimusmäärittelyt AR/VR projektille.

Sisältö

- AR/VR konsepti ja käyttökohteet
- AR/VR sovellukset ja kehitysympäristöt
- AR/VR projektin vaatimusmäärittely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Tunnistat AR/VR konseptin ja siihen liittyvän tekniikan

Tyydyttävä 2
Osaat käyttää AR/VR sovelluksien tekemiseen liittyvää välinettä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt ohjatusti.

Hyvä 4
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt itsenäisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat soveltaa AR/VR konseptia ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt. Osaat arvioida ja kuvata AR/VR projektin mahdollisuudet laajasti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit esitetään toteutussuunnitelmissa

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

10.10.2024 - 24.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

1 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Yrjö Koskenniemi
Vastuuhenkilö

Yrjö Koskenniemi

Opiskelijaryhmät
  • TA42T23K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2023

Tavoitteet

Ymmärät AR/VR konseptin ja osaat hyödyntää sitä sekä tunnistaa potentiaalisia käyttökohteita. Ymmärrät mitä AR/VR sovelluksen luominen vaatii ja kykenet laatimaan vaatimusmäärittelyt AR/VR projektille.

Sisältö

- AR/VR konsepti ja käyttökohteet
- AR/VR sovellukset ja kehitysympäristöt
- AR/VR projektin vaatimusmäärittely

Aika ja paikka

.10.-11.10. seminaaripäivät ja 11.-24.11.2023 luennot ja harjoitukset. Luennot verkossa ja ne nauhoitetaan.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali oppimisympäristössä

Opetusmenetelmät

Tunneilla käydään läpi AR/VR-kokemusten tekemistä eri välineillä. Opiskelijat tekevät itsenäisiä harjoituksia, joiden kautta he oppivat tekemistä itse.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi näyttää osaamisensa myös opettajan kanssa sopimallaan tavalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Suositeltavaa on, että "Peliohjelmoinnin perusteet" -opintojakso on suoritettu ennen tätä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Tunnistat AR/VR konseptin ja siihen liittyvän tekniikan

Tyydyttävä 2
Osaat käyttää AR/VR sovelluksien tekemiseen liittyvää välinettä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt ohjatusti.

Hyvä 4
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt itsenäisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat soveltaa AR/VR konseptia ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt. Osaat arvioida ja kuvata AR/VR projektin mahdollisuudet laajasti.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 12.10.2023

Ajoitus

13.10.2023 - 26.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

1 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Yrjö Koskenniemi
Vastuuhenkilö

Yrjö Koskenniemi

Opiskelijaryhmät
  • TA42T22K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2022

Tavoitteet

Ymmärät AR/VR konseptin ja osaat hyödyntää sitä sekä tunnistaa potentiaalisia käyttökohteita. Ymmärrät mitä AR/VR sovelluksen luominen vaatii ja kykenet laatimaan vaatimusmäärittelyt AR/VR projektille.

Sisältö

- AR/VR konsepti ja käyttökohteet
- AR/VR sovellukset ja kehitysympäristöt
- AR/VR projektin vaatimusmäärittely

Aika ja paikka

13.10. seminaaripäivä ja 13.-24.11.2023 luennot ja harjoitukset. Luennot verkossa ja ne nauhoitetaan.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali oppimisympäristössä

Opetusmenetelmät

Tunneilla käydään läpi AR/VR-kokemusten tekemistä eri välineillä. Opiskelijat tekevät itsenäisiä harjoituksia, joiden kautta he oppivat tekemistä itse.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi näyttää osaamisensa myös opettajan kanssa sopimallaan tavalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Suositeltavaa on, että "Peliohjelmoinnin perusteet" -opintojakso on suoritettu ennen tätä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Tunnistat AR/VR konseptin ja siihen liittyvän tekniikan

Tyydyttävä 2
Osaat käyttää AR/VR sovelluksien tekemiseen liittyvää välinettä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt ohjatusti.

Hyvä 4
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt itsenäisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat soveltaa AR/VR konseptia ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt. Osaat arvioida ja kuvata AR/VR projektin mahdollisuudet laajasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävistä kertyy pisteitä joiden perusteella arvosana määräytyy. Jokainen opiskelija tekee itsenäisesti tehtävät. Jokainen tehtävä arvioidaan.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 17.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 11.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Yrjö Koskenniemi
Vastuuhenkilö

Yrjö Koskenniemi

Opiskelijaryhmät
  • TA42T21K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021

Tavoitteet

Ymmärät AR/VR konseptin ja osaat hyödyntää sitä sekä tunnistaa potentiaalisia käyttökohteita. Ymmärrät mitä AR/VR sovelluksen luominen vaatii ja kykenet laatimaan vaatimusmäärittelyt AR/VR projektille.

Sisältö

- AR/VR konsepti ja käyttökohteet
- AR/VR sovellukset ja kehitysympäristöt
- AR/VR projektin vaatimusmäärittely

Aika ja paikka

24.10.-11.11.2022 luennot ja harjoitukset. Luennot verkossa ja ne nauhoitetaan.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali oppimisympäristössä

Opetusmenetelmät

Tunneilla käydään läpi AR/VR-kokemusten tekemistä eri välineillä. Opiskelijat tekevät itsenäisiä harjoituksia, joiden kautta he oppivat tekemistä itse.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi näyttää osaamisensa myös opettajan kanssa sopimallaan tavalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Suositeltavaa on, että "Peliohjelmoinnin perusteet" -opintojakso on suoritettu ennen tätä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Tunnistat AR/VR konseptin ja siihen liittyvän tekniikan

Tyydyttävä 2
Osaat käyttää AR/VR sovelluksien tekemiseen liittyvää välinettä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt ohjatusti.

Hyvä 4
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt itsenäisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat soveltaa AR/VR konseptia ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt. Osaat arvioida ja kuvata AR/VR projektin mahdollisuudet laajasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävistä kertyy pisteitä joiden perusteella arvosana määräytyy. Jokainen opiskelija tekee itsenäisesti tehtävät. Jokainen tehtävä arvioidaan.

Hylätty (0)

Ei palautuksia tai palautukset on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tehdä tunneilla käydyn esimerkin mukaisen sovelluksen avustettuna

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tehdä tuntiesimerkkien perusteella vastaavia sovelluksia itsenäisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee kehittämään omia AR/VR-sovelluksia ja työskentelee itsenäisesti.