Peliohjelmoinnin perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: T42T190OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa 3D pelin pelimoottorin avulla. Osaat tuottaa ja muokata 3D-grafiikkaa ja animaatiota AR sovelluksiin.
Sisältö
- Pelimoottorin perusteet (Unity)
- 3D -grafiikka ja animaatio AR sovelluksissa
- Peliohjelmoinnin perusteet C# -kielellä
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää Olio-ohjelmoinnin osaamista (Esimerkiksi hyväksytyt suoritukset opintojaksoilta olio-ohjelmointi 1 ja 2)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Tiedät mitä tarkoitetaan peliohjelmoinnilla ja tunnistat peliohjelmoinnissa tarvittavat välineet ja menetelmät
Tyydyttävä 2
Osaat muokata esimerkkien avulla yksinkertaisia pelin osia
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat toteuttaa annettujen määritysten mukaisen peliohjelman toiminnallisuuden.
Hyvä 4
Osaat toteuttaa yksinkertaisen pelin annettujen määritysten ja esimerkkien perusteella
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa toimivan pelin vaatimusten mukaisesti
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit esitetään toteutussuunnitelmissa
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 20.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 10.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
1 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Ani Ruusila
Vastuuhenkilö
Ani Ruusila
Opiskelijaryhmät
-
TA42T23KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2023
Tavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa 3D pelin pelimoottorin avulla. Osaat tuottaa ja muokata 3D-grafiikkaa ja animaatiota AR sovelluksiin.
Sisältö
- Pelimoottorin perusteet (Unity)
- 3D -grafiikka ja animaatio AR sovelluksissa
- Peliohjelmoinnin perusteet C# -kielellä
Aika ja paikka
Toteutus monimuoto-opintoina Zoomissa ja Moodle-työtilassa 21.10. - 10.11.2024.
Oppimateriaalit
Sähköinen opiskelumateriaali, joka löytyy toteutuksen Moodle-työtilasta
Opetusmenetelmät
Zoom-istunnot, päivisin klo 9.00 - 12.00. Tarkemmat ajankohdat ks. lukujärjestys.
Itsenäinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksessa ei järjestetä tenttejä.
1. uusinta on 2 kuukautta viimeisen palautettavan työn päivämäärästä ja 2. uusinta on seuraavan lukukauden hiihtolomaviikon jälkeen.
Sisällön jaksotus
Tarkempi sisällön jaksotus löytyy Moodle-työtilasta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Tiedät mitä tarkoitetaan peliohjelmoinnilla ja tunnistat peliohjelmoinnissa tarvittavat välineet ja menetelmät
Tyydyttävä 2
Osaat muokata esimerkkien avulla yksinkertaisia pelin osia
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat toteuttaa annettujen määritysten mukaisen peliohjelman toiminnallisuuden.
Hyvä 4
Osaat toteuttaa yksinkertaisen pelin annettujen määritysten ja esimerkkien perusteella
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa toimivan pelin vaatimusten mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutuksen arviointisuunnitelma löytyy Moodle-työtilasta.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää Olio-ohjelmoinnin osaamista (Esimerkiksi hyväksytyt suoritukset opintojaksoilta olio-ohjelmointi 1 ja 2)
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 22.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 12.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
1 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Ani Ruusila
Vastuuhenkilö
Ani Ruusila
Opiskelijaryhmät
-
TA42T22KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2022
Tavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa 3D pelin pelimoottorin avulla. Osaat tuottaa ja muokata 3D-grafiikkaa ja animaatiota AR sovelluksiin.
Sisältö
- Pelimoottorin perusteet (Unity)
- 3D -grafiikka ja animaatio AR sovelluksissa
- Peliohjelmoinnin perusteet C# -kielellä
Aika ja paikka
Toteutus monimuoto-opintoina Zoomissa ja Moodle-työtilassa 24.10. - 12.11.2023.
Oppimateriaalit
Sähköinen opiskelumateriaali, joka löytyy toteutuksen Moodle-työtilasta
Opetusmenetelmät
Zoom-istunnot, päivisin klo 9.00 - 12.00. Tarkemmat ajankohdat ks. lukujärjestys.
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Tarkempi sisällön jaksotus löytyy Moodle-työtilasta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Tiedät mitä tarkoitetaan peliohjelmoinnilla ja tunnistat peliohjelmoinnissa tarvittavat välineet ja menetelmät
Tyydyttävä 2
Osaat muokata esimerkkien avulla yksinkertaisia pelin osia
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat toteuttaa annettujen määritysten mukaisen peliohjelman toiminnallisuuden.
Hyvä 4
Osaat toteuttaa yksinkertaisen pelin annettujen määritysten ja esimerkkien perusteella
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa toimivan pelin vaatimusten mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutuksen arviointisuunnitelma löytyy Moodle-työtilasta.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää Olio-ohjelmoinnin osaamista (Esimerkiksi hyväksytyt suoritukset opintojaksoilta olio-ohjelmointi 1 ja 2)
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
26.09.2022 - 16.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Ani Ruusila
Vastuuhenkilö
Ani Ruusila
Opiskelijaryhmät
-
TA42T21KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
Tavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa 3D pelin pelimoottorin avulla. Osaat tuottaa ja muokata 3D-grafiikkaa ja animaatiota AR sovelluksiin.
Sisältö
- Pelimoottorin perusteet (Unity)
- 3D -grafiikka ja animaatio AR sovelluksissa
- Peliohjelmoinnin perusteet C# -kielellä
Aika ja paikka
Toteutus monimuoto-opintoina Zoomissa ja Moodle-työtilassa 26.9. - 16.10.2022.
Oppimateriaalit
Sähköinen opiskelumateriaali, joka löytyy toteutuksen Moodle-työtilasta
Opetusmenetelmät
Zoom-istunnot, päivisin klo 9.00 - 12.30 ja kokopäivä seminaari. Tarkemmat ajankohdat ks. lukujärjestys.
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Tarkempi sisällön jaksotus löytyy Moodle-työtilasta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Tiedät mitä tarkoitetaan peliohjelmoinnilla ja tunnistat peliohjelmoinnissa tarvittavat välineet ja menetelmät
Tyydyttävä 2
Osaat muokata esimerkkien avulla yksinkertaisia pelin osia
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat toteuttaa annettujen määritysten mukaisen peliohjelman toiminnallisuuden.
Hyvä 4
Osaat toteuttaa yksinkertaisen pelin annettujen määritysten ja esimerkkien perusteella
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa toimivan pelin vaatimusten mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutuksen arviointisuunnitelma löytyy Moodle-työtilasta.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää Olio-ohjelmoinnin osaamista (Esimerkiksi hyväksytyt suoritukset opintojaksoilta olio-ohjelmointi 1 ja 2)