AR/VR -kehitysLaajuus (5 op)
Tunnus: T42T191OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
Ymmärät AR/VR konseptin ja osaat hyödyntää sitä sekä tunnistaa potentiaalisia käyttökohteita. Ymmärrät mitä AR/VR sovelluksen luominen vaatii ja kykenet laatimaan vaatimusmäärittelyt AR/VR projektille.
Sisältö
- AR/VR konsepti ja käyttökohteet
- AR/VR sovellukset ja kehitysympäristöt
- AR/VR projektin vaatimusmäärittely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Tunnistat AR/VR konseptin ja siihen liittyvän tekniikan
Tyydyttävä 2
Osaat käyttää AR/VR sovelluksien tekemiseen liittyvää välinettä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt ohjatusti.
Hyvä 4
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt itsenäisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat soveltaa AR/VR konseptia ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt. Osaat arvioida ja kuvata AR/VR projektin mahdollisuudet laajasti.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit esitetään toteutussuunnitelmissa
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
10.10.2024 - 24.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
1 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Yrjö Koskenniemi
Vastuuhenkilö
Yrjö Koskenniemi
Opiskelijaryhmät
-
TA42T23KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2023
Tavoitteet
Ymmärät AR/VR konseptin ja osaat hyödyntää sitä sekä tunnistaa potentiaalisia käyttökohteita. Ymmärrät mitä AR/VR sovelluksen luominen vaatii ja kykenet laatimaan vaatimusmäärittelyt AR/VR projektille.
Sisältö
- AR/VR konsepti ja käyttökohteet
- AR/VR sovellukset ja kehitysympäristöt
- AR/VR projektin vaatimusmäärittely
Aika ja paikka
.10.-11.10. seminaaripäivät ja 11.-24.11.2023 luennot ja harjoitukset. Luennot verkossa ja ne nauhoitetaan.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali oppimisympäristössä
Opetusmenetelmät
Tunneilla käydään läpi AR/VR-kokemusten tekemistä eri välineillä. Opiskelijat tekevät itsenäisiä harjoituksia, joiden kautta he oppivat tekemistä itse.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi näyttää osaamisensa myös opettajan kanssa sopimallaan tavalla.
Lisätietoja opiskelijoille
Suositeltavaa on, että "Peliohjelmoinnin perusteet" -opintojakso on suoritettu ennen tätä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Tunnistat AR/VR konseptin ja siihen liittyvän tekniikan
Tyydyttävä 2
Osaat käyttää AR/VR sovelluksien tekemiseen liittyvää välinettä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt ohjatusti.
Hyvä 4
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt itsenäisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat soveltaa AR/VR konseptia ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt. Osaat arvioida ja kuvata AR/VR projektin mahdollisuudet laajasti.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 12.10.2023
Ajoitus
13.10.2023 - 26.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
1 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Yrjö Koskenniemi
Vastuuhenkilö
Yrjö Koskenniemi
Opiskelijaryhmät
-
TA42T22KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2022
Tavoitteet
Ymmärät AR/VR konseptin ja osaat hyödyntää sitä sekä tunnistaa potentiaalisia käyttökohteita. Ymmärrät mitä AR/VR sovelluksen luominen vaatii ja kykenet laatimaan vaatimusmäärittelyt AR/VR projektille.
Sisältö
- AR/VR konsepti ja käyttökohteet
- AR/VR sovellukset ja kehitysympäristöt
- AR/VR projektin vaatimusmäärittely
Aika ja paikka
13.10. seminaaripäivä ja 13.-24.11.2023 luennot ja harjoitukset. Luennot verkossa ja ne nauhoitetaan.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali oppimisympäristössä
Opetusmenetelmät
Tunneilla käydään läpi AR/VR-kokemusten tekemistä eri välineillä. Opiskelijat tekevät itsenäisiä harjoituksia, joiden kautta he oppivat tekemistä itse.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi näyttää osaamisensa myös opettajan kanssa sopimallaan tavalla.
Lisätietoja opiskelijoille
Suositeltavaa on, että "Peliohjelmoinnin perusteet" -opintojakso on suoritettu ennen tätä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Tunnistat AR/VR konseptin ja siihen liittyvän tekniikan
Tyydyttävä 2
Osaat käyttää AR/VR sovelluksien tekemiseen liittyvää välinettä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt ohjatusti.
Hyvä 4
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt itsenäisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat soveltaa AR/VR konseptia ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt. Osaat arvioida ja kuvata AR/VR projektin mahdollisuudet laajasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävistä kertyy pisteitä joiden perusteella arvosana määräytyy. Jokainen opiskelija tekee itsenäisesti tehtävät. Jokainen tehtävä arvioidaan.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 17.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 11.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Yrjö Koskenniemi
Vastuuhenkilö
Yrjö Koskenniemi
Opiskelijaryhmät
-
TA42T21KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
Tavoitteet
Ymmärät AR/VR konseptin ja osaat hyödyntää sitä sekä tunnistaa potentiaalisia käyttökohteita. Ymmärrät mitä AR/VR sovelluksen luominen vaatii ja kykenet laatimaan vaatimusmäärittelyt AR/VR projektille.
Sisältö
- AR/VR konsepti ja käyttökohteet
- AR/VR sovellukset ja kehitysympäristöt
- AR/VR projektin vaatimusmäärittely
Aika ja paikka
24.10.-11.11.2022 luennot ja harjoitukset. Luennot verkossa ja ne nauhoitetaan.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali oppimisympäristössä
Opetusmenetelmät
Tunneilla käydään läpi AR/VR-kokemusten tekemistä eri välineillä. Opiskelijat tekevät itsenäisiä harjoituksia, joiden kautta he oppivat tekemistä itse.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi näyttää osaamisensa myös opettajan kanssa sopimallaan tavalla.
Lisätietoja opiskelijoille
Suositeltavaa on, että "Peliohjelmoinnin perusteet" -opintojakso on suoritettu ennen tätä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Tunnistat AR/VR konseptin ja siihen liittyvän tekniikan
Tyydyttävä 2
Osaat käyttää AR/VR sovelluksien tekemiseen liittyvää välinettä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt ohjatusti.
Hyvä 4
Osaat tunnistaa ja hyödyntää AR/VR konseptia, ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt itsenäisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat soveltaa AR/VR konseptia ja pystyt suunnittelemaan projektin vaatimusmäärittelyt. Osaat arvioida ja kuvata AR/VR projektin mahdollisuudet laajasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävistä kertyy pisteitä joiden perusteella arvosana määräytyy. Jokainen opiskelija tekee itsenäisesti tehtävät. Jokainen tehtävä arvioidaan.
Hylätty (0)
Ei palautuksia tai palautukset on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tehdä tunneilla käydyn esimerkin mukaisen sovelluksen avustettuna
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tehdä tuntiesimerkkien perusteella vastaavia sovelluksia itsenäisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee kehittämään omia AR/VR-sovelluksia ja työskentelee itsenäisesti.