Sosiaalityö sosiaalialan ammatillisena orientaationaLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S047
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista toimintaa, vuorovaikutuksen ja eettisen toiminnan periaatteita sekä niiden yhteyttä sosiaalityön lähtökohtiin
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina työelämälähtöisesti ja hahmottaa sosiaalialan keskeiset menetelmät työelämässä.
- tuntee sosionomin toimintakentät ja tehtäväkuvat
Sisältö
- sosiaalityön kehitys köyhäinhoidosta nykypäivään
- sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt, ammatillisen vuorovaikutuksen periaatteet ja eettiset jännitteet
- sosiaalityön keskeiset teoriat (postmoderni sosiaalityö, Kaimer-teoria, systeemiteoria, ekologinen teoria, sosiaalinen konstruktionismi, empowerment), ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
- sosiaalityön menetelmät: yksilö-, perhe-, ryhmä-, yhteisö- ja rakenteellinen sosiaalityö ja työskentely verkostojen kanssa; ohjaus- ja neuvontatyö, asiakas- ja palveluohjaus, tunnetyö, tutkiva ja arvioiva työote, ryhmätoiminta sosiaalisessa kuntoutuksessa.
- sosiaalityön ja sosionomin työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan periaatteet sekä vuorovaikutuksen merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan periaatteet sekä vuorovaikutuksen perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- soveltaa sosiaalityön ajattelu-, toiminta- ja vuorovaikutustapaa sosionomin työn ammatillisissa käytännön tilanteissa
- soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida sosiaalityön ajattelu-, toiminta- ja vuorovaikutustapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittiseen ajatteluun pohjautuen kehittää sosiaalityön ajattelu-, toiminta- ja vuorovaikutustapaa osana omaa ammatillista toimintaansa ja osaamistaan sosionomina
- osaa kriittiseen ajatteluun pohjautuen kehittää omaa toimintaansa osana ammatillista osaamista hyödyntäen sosiaalityön teoreettista perustaa ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittiseen ajatteluun pohjautuen kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittiseen ajatteluun pohjautuen kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyään ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.