Monikulttuurinen työLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S050
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tarkastella monimuotoistumisen ja monikulttuurisuuden merkitystä yhteiskunnassa ja omassa työssä
- tunnistaa vähemmistöryhmien haasteet yhteiskuntaan osallisuudessa
- tietää kulttuurisensitiivisen sosiaali-, palvelu- ja digitaalisen ohjauksen periaatteet
- tietää kotoutumisprosessin, siihen sisältyvän palvelujärjestelmän ja lainsäädännön.
Sisältö
- monikulttuurisuuteen ja monimuotoisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet (monimuotoisuus, monikulttuurisuus, kulttuuri, identiteetti, etnosentrisyys, integraatio ja inkluusio, akkulturaatio)
- Suomen vähemmistökulttuurit pääpiirteittäin
- maahanmuuttopolitiikan keskeiset piirteet ja painopisteet
- syrjäytymisen, stereotypioiden ja rasismin ennaltaehkäisy, rasismin prosessi, arvot ja asenteet
- kulttuuritietoisen lähi- ja etäasiakasohjauksen periaatteet sekä turvallinen työote monimuotoisissa ja monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.
- sosiaali-, palvelu-, ja digitaalinen ohjaus kulttuurisensitiivisissä tilanteissa
- kotoutumisen käsite ja prosessi, kotoutumispalvelut ja kotoutumislainsäädäntö.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- muistaa joitakin monikulttuurisuuteen ja monimuotoisuuteen liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin tarkastelee niiden välistä yhteyttä suhteessa yhteiskunnassa toimimiseen ja sosionomin työhön
- tunnistaa erilaisia vähemmistöryhmiä ja nimeää joitakin osallisuutta ehkäisevien prosessien piirteitä
- nimetä joitakin kulttuurisensitiivisen ohjaustyöskentelyn keskeisiä periaatteita
- tietää kotoutumiseen sisältyvän palvelujärjestelmän ja lainsäädännön nimeten kotoutumisprosessin osa-alueita ja palvelujärjestelmään liittyviä tuen muotoja.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- antaa esimerkkejä monikulttuurisuuteen ja monimuotoisuuteen liittyvistä käsitteistä kuvaten niiden avulla yhteiskunnassa toimimista ja kulttuuritietoista sosionomin asiakastyötä
- tietää erilaisia vähemmistöryhmiä ja osallisuutta ehkäisevien prosessien piirteitä
- selittää kulttuurisensitiiviseen sosiaali-, palvelu- ja digitaaliseen ohjaukseen liittyviä periaatteita
- muistaa keskeisiä sisältöjä kotoutumiseen sisältyvästä palvelujärjestelmästä, tuen muodoista ja kotoutumislainsäädännöstä kuvaten pääpiirteittäin kotoutumisprosessin jäsentymistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa käyttää monikulttuurisuuteen ja monimuotoisuuteen liittyviä käsitteitä johdonmukaisesti selittäen niiden avulla toimintamahdollisuuksia yhteiskunnassa ja hyödyntäen käsitteitä sosionomin kulttuuritietoiseen asiakastyöhön
- tuntee erilaisia vähemmistöryhmiä ja soveltaa tietoperustaan liittyviä käsitteitä osallisuutta ehkäisevien prosessien kuvaamisessa
- soveltaa kulttuurisensitiiviseen sosiaali-, palvelu- ja digitaalisen ohjaukseen liittyvää tietoa tunnistaen omaan toimintaan liittyviä asenteita, arvoja ja käsityksiä.
- osaa soveltaa tietouttaan kotoutumisen palvelujärjestelmästä, tuen muodoista ja lainsäädännöstä erilaisissa asiakastilanteissa ja kotoutumisprosessin jäsentämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- yhdistellä asiantuntevasti monikulttuurisuuteen ja monimuotoisuuteen liittyviä käsitteitä perustellen niiden avulla toimintamahdollisuuksia yhteiskunnassa ja hyödyntäen niitä sosionomin kulttuuritietoiseen asiakastyöhön
- ymmärtää eri vähemmistöryhmien haasteita yhteiskunnassa toimimisen kannalta analysoiden osallisuutta ehkäiseviä prosesseja
- analysoida kulttuurisensitiiviseen sosiaali-, palvelu-, ja digitaaliseen ohjaukseen liittyviä työskentelyn osa-alueita yhdistäen niitä omiin arvoihin, asenteisiin ja toimintaan
- osaa hyödyntää kotoutumiseen liittyvää palvelujärjestelmää, tuen muotoja ja lainsäädäntöä kotoutumisprosessin jäsentämisessä ja asiakkaan ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- soveltaa monimuotoisuuteen ja monikulttuurisuuteen liittyviä käsitteitä perustellusti yhteiskunnallisiin ilmiöihin ja sosionomin työhön
- tehdä loogisia johtopäätöksiä vähemmistöryhmien kohtaamista haasteista ja osallisuutta ehkäisevistä prosesseista yhteiskunnassa hyödyntäen laajasti tietoperustaa
- tehdä perusteltuja johtopäätöksiä kulttuurisensitiivisestä sosiaali-, palvelu- ja digitaalisesta ohjauksesta sekä ohjauksen osa-alueista tunnistaen omaan työskentelyyn liittyvät vahvuudet ja kehittämisen tarpeet
- arvioida asiakkaan kotoutumisprosessia sekä palvelutarvetta soveltaen asiantuntevasti lainsäädäntöön pohjautuen palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakkaan ohjauksessa ja asiakastyön suunnittelussa.