Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi, syksy, 2021: Varhaiskasvatuksen sosionomi
Tunnus: K71S21S
Kuvaus
Sosionomi (AMK) 210 op
Sosiaalialan koulutuksessa opiskelet sosionomiksi (AMK). Sosionomi (AMK) on sosiaalihuollon laillistettu ammatti (L sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015). Tutkinnon suoritettuasi voit työskennellä sosiaalipalvelujen ja muiden yhteiskunnallisten palvelujen asiakastyö-, suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistehtävissä. Työpaikkasi voi olla julkisella sektorilla, järjestöissä, hankkeissa ja projekteissa. Sosionomina voit toimia myös yrittäjänä sosiaalipalveluissa.
Sosionomina voit työskennellä
- varhaiskasvatuksen sosionomina
- lastensuojelussa ja perhetyössä ohjaajana ja esimiehenä
- nuorisotyössä esim. erityisnuorisotyöntekijänä
- vammaistyössä ja kuntoutuksessa ohjaajana ja esimiehenä
- mielenterveys- ja päihdetyössä tai kriminaalihuollossa ohjaajana ja esimiehenä
- maahanmuuttajatyössä pakolaistyöntekijänä ja ohjaajana
- työvoimahallinnossa, sosiaalitoimessa tai Kelassa esim. sosiaaliohjaajana tai työvoimaneuvojana
Sosiaalialan ydintä on ihmisarvon ja ihmisyyden edistäminen ihmisten kohtaamisessa arjessa, palvelujen toteuttamisessa ja niiden kehittämisessä. Sosiaalialan koulutuksessa vahvistamme opiskelijoiden valmiuksia toimia ihmisläheisellä ja eettisesti kestävällä tavalla. Koulutuksessa opiskelijat saavat ajattelun ja toiminnan ”välineitä”, joilla he voivat itse olla, ja joilla he voivat tukea ihmisiä olemaan, oman elämänsä ja keskinäisen elämän rakentajina sekä vaikuttajina ja toiminnan uudistajina yhteiskunnassa. Sosiaalialan koulutuksessa sosiaalisten siltojen rakentaminen, rikkoutuneiden siltojen korjaaminen ja uusien siltojen rakentaminen ovat perusta, jolle kestävää tulevaisuutta rakennetaan.
Sosiaalialan koulutuksessa toteutuu Lapin korkeakoulukonsernin strategiset valinnat toimia ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Erityisesti tulevaisuuden palvelutarpeiden tunnistaminen, palveluratkaisujen muotoilu ja kehittämisen palveluiden saavutettavuuden, tasa-arvoisen koulutuksen ja hyvinvoinnin toteutumiseksi korostuvat koulutuksessa. Sosiaalialan koulutuksessa ja TKI-toiminnassa tuotetaan osaamista, jolla tuetaan ja vahvistetaan ihmisen turvallista arkea, itsenäistä toimintakykyä, osallisuutta ja elämänhallintaa. Osaamisen ydintä ovat ymmärrys yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnista, ja toimiminen eettisesti kestävällä tavalla. Osaamisen kehittäminen painottuu monitoimijuuteen, asiakas- ja palveluohjausosaamiseen sekä teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseen. Sosiokulttuurinen osaaminen ja kehittyvä hyvinvointiteknologia ovat tulevaisuuden ratkaisuja ihmisten toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sosionomi (AMK) -tutkinto rakentuu yleisistä työelämävalmiuksista ja sosiaalialan osaamisesta. Ydinosaamiseen liittyvien opintojen tavoitteena on, että perehdyt alan ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden perusteisiin siten, että valmistuttuasi kykenet työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Profiloivissa opinnoissa syvennät osaamistasi omien ammatillisten osaamistavoitteiden mukaisesti.
Opetussuunnitelma rakentuu lukuvuosi- ja lukukausiteemoista ja opintojaksoista. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Lukuvuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta (ks. liitetaulukko):
1. vuositeema: Sosiaalialan perehtyjä
Ensimmäisenä opiskeluvuotena perehdyt sosiaalialan ammatillisen toiminnan perusteisiin. Keskeisiä teemoja ovat asiakastyö sekä yksilön ja yhteiskunnan välisen kytköksen ymmärtäminen. Osaat kuvata sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet, luoda ammatillisen vuorovaikutussuhteen sekä tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän. Ihmisenä yhteiskunnassa -teemassa opit edistämään osallisuutta, tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta, sekä ehkäisemään huono-osaisuutta. Lisäksi harjaannut vähitellen reflektiiviseen ja tutkivaan työskentelyyn.
2. vuositeema: Sosiaalialan harjaantuja
Toisena lukuvuotena suuntaat osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan alueille. Aloitat profiloivien opintojen opiskelun, joissa valitset ammatillisten osaamistavoitteidesi mukaisesti 25-30 opintopisteen verran tarjolla olevia opintoja. Profiloivien opintojen sisällöt liittyvät mm. varhaiskasvatukseen, lastensuojeluun, vammaistyöhön ja kuntoutukseen sekä aikuissosiaalityöhön. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä.
Profiloivien ammattiopintojen Yrittäjyysopinnnoista voit valita itsellesi Vapaasti valittaviin opintoihin 5 op. Yrittäjyysopinnot eivät korvaa sosiaalialan ammatillisia profiloivia opintoja.
3. vuositeema: Sosiaalialan soveltaja
Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä. Työyhteisö- ja organisaatio-osaamisen osa-alueet ovat keskeinen osa opintoja.
4. vuositeema: Sosiaalialan kehittäjä
Neljäntenä opiskeluvuotena perehdyt organisaatiotoimintaan ja johtamiseen sekä toimintaan työyhteisön jäsenenä ja lähiesimiehenä. Opintojen loppuvaiheessa osaat kehittää sosiaalialan osaamista, työyhteisöjä ja palveluja moniammatillisesti.
Osaaminen rakentuu teoriaopintojen ja käytännön harjoittelun yhteistoimintana. Opintoihin kuuluu 45 op harjoittelua. Harjoittelujen jaksotus perustuu jokaisen vuositeeman osaamistavoitteisiin. Harjoitteluissa perehdyt ohjatusti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä.
Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteisen tiedon rakentamiseen. Opiskelijana olet aktiivinen ja vastuullinen oman oppimisesi subjekti. Opettaja on oppimisen asiantuntija, ohjaaja ja mahdollistaja. Sosiaalialan opiskelussa korostetaan oma-aloitteisuutta, itseohjautuvuutta sekä yhteistyötaitoja. Oppimaan oppimisen valmiudet samoin kuin oman toiminnan ja ammattitaidon arviointikyky ovat perusvalmiuksia sosiaalialan työn muuttuvissa olosuhteissa.
Oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen tapahtuvat monipuolisissa oppimis- ja kehittämisympäristöissä, joita ovat mm. virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Opinnoissa huomioidaan mahdollisuus monialaisuuden hyödyntämiseen oppimistilanteissa ja uusissa oppimisympäristöissä. Sosiaalialan opiskelijoiden keskeisiä oppimisympäristöjä ovat sosiaalihuollon sekä varhaiskasvatuksen toimintayksiköt sekä yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamat työelämäympäristöt. Opiskelua tapahtuu kampuksella ja verkko-oppimisympäristöissä yhdessä muiden kanssa sekä itsenäisesti. Koulutus antaa mahdollisuuden hyödyntää työelämäkokemustasi, asiantuntijuuttasi ja työtehtäviäsi opintojen eteenpäin viemisessä. Työympäristösi voi olla osana opintojasi oppimis- ja kehittämisympäristönä (työn opinnollistaminen).
Kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla, opintojen vieraskielisellä materiaalilla, rohkaisemalla kansainväliseen opiskelijavaihtoon ja huomioimalla opintojaksoissa toimintaympäristön kansainvälistyminen. Kansainväliseen vaihtoon sinulla on mahdollisuus lähteä 2.-3. opintovuoden aikana ja kaikki kv-vaihdossa suorittamasi opinnot luetaan hyväksi opintoihin. Lisäksi voit osallistua erilaisiin kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Päivätoteutus järjestetään pääsääntöisesti lähi- ja kontaktiopetuksena Lapin amk:n kampuksella sekä opiskelijan itsenäisenä työskentelynä. Lähiopetus ja itsenäinen työskentely vuorottelevat siten, että ne muodostavat oppimista ja opiskelun etenemistä parhaiten tukevan kokonaisuuden. Itsenäinen oppiminen tapahtuu suunnitellusti opiskelijoiden muodostamissa vertaisryhmissä. Opiskelussa ja oppimisessa painottuvat ohjauksellisuus ja opiskelijoiden keskinäinen vertaistuki niin lähiopetuksen kuin itsenäisen työskentelyn aikana. Lähtökohtana oppimisessa on sitoutuminen oppimisyhteisöön, oman alan ammattikulttuuriin ja työelämän käytäntöihin, opiskelijayhteisöön, opiskelijaryhmiin sekä Lapin amk:n kampukseen. Oppimisessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia pedagogisia malleja ja menetelmiä, tuetaan yhteisöllisyyttä ja yhdessä oppimista sekä vahvistetaan opiskelijoiden keskinäistä vertaistukea.
Opinnoissa hyödynnät myös Moodle-verkko-oppimisympäristöä ja Adobe Connect-etäopetusjärjestelmää
Opiskelu edellyttää sinulta riittävää laitteistoa ja tietotekniikan perustaitojen hallintaa, motivaatiota tarttua erilaisiin tietoteknisiin sovelluksiin sekä aktiivista opiskeluotetta. Sinun tulee toimia aktiivisesti ja vastuullisesti sekä sitoutua itsenäiseen ja ryhmässä tapahtuvaan opiskeluun.
Kuvaus
Sosiaalialan koulutuksen "Varhaiskasvatuksen sosionomi" -opintopolku sisältää ne pakolliset opinnot, jotka opiskelijan on suoritettava saadakseen pätevyyden toimia varhaiskasvatuksen sosionomina.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
Syksy
2021 |
Kevät
2022 |
Syksy
2022 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
1. / 2021 | 2. / 2022 | 3. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2023 | 3. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
K71S21S-AMK_PERTR-1032 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
160 | |||||||||||||||||||||
K701SL11OJ | Oppiminen Lapin ammattikorkeakoulussa | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL13OJ | Suomen kieli ja viestintä | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL24OJ | English for Social Services | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL27OJ | Svenska för socionomer | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL14OJ | Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K701SL55OJ | Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL15OJ | Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL16OJ | Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL17OJ | Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL19OJ | Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K701SL20OJ | Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL22OJ | Monikulttuurinen työ | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL21OJ | Mielenterveystyö | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL23OJ | Päihde- ja huumetyö | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
HYVO3OJ | Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL52OJ | Dokumentointi sosiaalialan työssä | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL33OJ | Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K701SL30OJ | Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL32OJ | Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL18OJ | Asiakastyöosaaminen | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K701SL29OJ | Ammatillisen osaamisen syventäminen | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K701SL31OJ | Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K71S21S-AMMTR-1033 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
25 - 30 | |||||||||||||||||||||
K701SL39OJ | Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL44OJ | Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL46OJ | Lapsi- ja perhetyön menetelmät | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL47OJ | Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K701SL49OJ | Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
VAP_VALTR-1225 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
K71S21S-TUTKKEHIT |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | |||||||||||||||||||||
HYVO2AOJ | Tutkimus-, kehittämis ja innovaatio-osaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K71S21S-K701SL26OK-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||||||||||||||
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 60 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 0 | 30 | 30 | 0 | 30 | 30 | 0 | 30 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Sosiaalialan koulutuksen kompetenssit (syksy 2017-)
Ammattikorkeakoulun yhteiset ja koulutuksen kompetenssit
Asiakastyön osaaminen
- Sosionomi (AMK) osaa luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen sekä arvioida asiakkaan palvelutarpeita. |
Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä |
Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla |
Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla |
Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina |
Monikulttuurinen työ |
Mielenterveystyö |
Päihde- ja huumetyö |
Dokumentointi sosiaalialan työssä |
Asiakastyöosaaminen |
Ammatillisen osaamisen syventäminen |
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat |
Aikuissosiaalityö |
Työllistymisen tukeminen |
Nuorisososiaalityö |
Koulusosiaalityö |
Kuntoutustoiminta |
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa |
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät |
Vammaistyön erityiskysymykset |
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen |
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen |
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret |
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit |
Lastensuojelun sijaishuolto |
Lapsi- ja perhetyön menetelmät |
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus |
Digipalvelut sosiaalialalla |
EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle |
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista |
Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä |
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla |
Dokumentointi sosiaalialan työssä |
Asiakastyöosaaminen |
Ammatillisen osaamisen syventäminen |
Innovaatio-osaaminen
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Kansainvälistymisosaaminen
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon |
English for Social Services |
Svenska för socionomer |
Monikulttuurinen työ |
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
- Sosionomi (AMK) kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon. |
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla |
Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona |
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen |
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat |
Digipalvelut sosiaalialalla |
Projektiosaaminen |
Oppimisen taidot
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan |
Oppiminen Lapin ammattikorkeakoulussa |
Suomen kieli ja viestintä |
Asiakastyöosaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Sosiaalialan eettinen osaaminen
- Sosionomi (AMK) osaa toimia ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti |
Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä |
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla |
Dokumentointi sosiaalialan työssä |
Asiakastyöosaaminen |
Ammatillisen osaamisen syventäminen |
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat |
Aikuissosiaalityö |
Työllistymisen tukeminen |
Nuorisososiaalityö |
Koulusosiaalityö |
Kuntoutustoiminta |
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa |
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät |
Vammaistyön erityiskysymykset |
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen |
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen |
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret |
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit |
Lastensuojelun sijaishuolto |
Lapsi- ja perhetyön menetelmät |
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus |
Digipalvelut sosiaalialalla |
EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle |
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
- Sosionomi (AMK) osaa jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon. |
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen |
Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona |
Monikulttuurinen työ |
Mielenterveystyö |
Päihde- ja huumetyö |
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen |
Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen |
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen |
Aikuissosiaalityö |
Työllistymisen tukeminen |
Nuorisososiaalityö |
Koulusosiaalityö |
Kuntoutustoiminta |
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa |
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät |
Vammaistyön erityiskysymykset |
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen |
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen |
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret |
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit |
Lastensuojelun sijaishuolto |
Lapsi- ja perhetyön menetelmät |
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki |
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus |
Digipalvelut sosiaalialalla |
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
- Sosionomi (AMK) kykenee innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan kehittämisessä. |
Oppiminen Lapin ammattikorkeakoulussa |
Suomen kieli ja viestintä |
Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla |
Projektiosaaminen |
Tutkimus-, kehittämis ja innovaatio-osaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
- Sosionomi (AMK) osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisössä sekä kansainvälisissä ympäristöissä. |
Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla |
Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen |
Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen |
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen |
Projektiosaaminen |
Työyhteisöosaaminen
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia |
Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla |
Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen |
Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen |
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen |
Luokittelemattomat |
Ruotsin suullinen taito |
Ruotsin kirjallinen taito |
Yrittäjyyden mahdollisuudet liikunta-alalla |
Ideasta markkinoille |
Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa |
Aloittavan yrityksen taloushallinto |
Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen |