Siirry suoraan sisältöön

Riista-, kala- ja porotalous sekä keräilytuotteetLaajuus (5 op)

Tunnus: R604ML28OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tiedot:
- Opiskelija tunnistaa maamme tärkeimmät riista- ja kalalajit sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja vaatimukset.
- Opiskelija osaa kertoa riistan ja kalatalouden keskeiset hallintorakenteet ja ymmärtää riistan ja kalavesien taloudellisen ja virkistyksellisen merkityksen
- Hän tuntee riistan ja kalavesien hyödyntämisen menetelmät ja kestävän käytön periaatteet.
- Opiskelija tuntee porotalouden osana alueiden käyttöä sekä poron elinympäristön, ja ymmärtää poroelinkeinotoiminnan paliskuntajärjestelmässä
- Opiskelija ymmärtää porotalouden taloudellisen merkityksen
- Opiskelija tuntee tärkeimmät luonnonvaraiset keräilytuotteet, oppii niiden käyttömahdollisuuksia sekä tietää taloudellisesta merkityksestä ja keräämiseen / hyödyntämiseen liittyvistä yleisistä periaatteista ja säädöksistä

Taidot:
- Opiskelija osaa tunnistaa maamme tärkeimmät riista- ja kalalajit
- Opiskelija osaa kertoa em. lajiston keskeiset ympäristövaatimukset
- Opiskelija osaa toteuttaa pienriistan riistanlaskennan
- Opiskelija tuntee poron käyttäytymismallit ja -tarpeet eri vuodenaikoina
- Opiskelija tuntee porotalouden tarpeita alueiden käytössä sekä ymmärtää porotalouden ja metsätalouden samoilla alueilla tapahtuvien toimintojen yhteensovittamisen tarpeen
- Opiskelija osaa tunnistaa luonnonvaraisia keräilytuotteita

Asenne:
- Opiskelija ymmärtää riista- ja kalatalouden osaksi kestävää luonnon käyttöä
- Opiskelija ymmärtää metsätalouden osaksi vastuullista, kestävää luonnonkäyttöä riistan ja kalavesien näkökulmasta
- Opiskelija osaa huomioida metsästyksen ja kalastuksen eettiset kysymykset vastuullisena luonnon käyttäjänä
- Opiskelija ymmärtää porotalouselinkeinon yhdeksi luontoympäristön toimijaksi Pohjois-Suomessa
- Opiskelija pystyy muodostamaan kokonaiskuvan keruutuotteista hyödynnettävinä ja lisäarvoa tuottavina luonnonvaraisina tuotteina
- Opiskelija tunnistaa kiertotalouden mahdollisuudet alkutuotannon sivuvirtojen hyödyntämisessä ja kannattavuuden parantamisessa.

Sisältö

Teema 1: Riista ja kalat osana luonnon käyttöä
Teema 2: Porotalous osana pohjoista luonnon käyttöä
Luennot ja vierailu porotalouden kohteeseen
- Porotalouden päätöksenteko, organisaatio
- Keskeiset käsitteet
- Poro eläimenä, alueen käyttäjänä,
- Poroelinkeino muutoksessa, porotalouden haasteet
- Poronhoidon alueenkäytön oikeutus (poronhoitolaista)
- Porotalous ja metsätalous, yhteistoiminta
Teema 3: Metsän keräilytuotteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
- Opiskelija osaa kuvailla Suomen metsäluontoa riistan elinympäristönä sekä luetella kalavesiemme pääpiirteet
- Opiskelija osaa tunnistaa osan riista- kalalajeistamme sekä osaa kertoa esimerkkejä niiden kantojen hoidosta ja hyödyntämisestä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä riistan ja kalojen käytöstä elintarvikkeina sekä luonnon virkistyskäytössä.
- Opiskelija tietää porotalouden keskeisiä toimintatapoja ja porotalouden tarpeita alueiden käytössä
- Opiskelija tietää keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä hyödyntämisen tapoja.

Tyydyttävä 2
- Opiskelija osaa tunnistaa suurimman osan tärkeistä riista- ja kalalajeistamme sekä osaa hahmottaa Suomen olosuhteita riistan ja kalojen esiintymisen ja menestymisen kannalta.
- Opiskelija tietää osan riistakantojen vaihteluun vaikuttavista tekijöistä luontoympäristössä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää tärkeimmät riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä osaa kuvailla riista- ja kalatalouden hallinnon rakennetta ja riista- ja kalatalouden taloudellisia vaikutuksia
- Opiskelija osaa luetella riista- ja kalatalouteen liittyvät kestävän käytön pääperiaatteet
- Opiskelija tietää ja tuntee paliskuntajärjestelmän ja poroelinkeinon taloudellisen merkityksen alueelle.
- Hän tietää poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia elinkeinon harjoittamiseen sille varatulla alueella.
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat ja taloudellisen arvon sekä hyödyntämisen tapoja.
- Hän tuntee keinoja keruutuotteiden hyödyntämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
- Opiskelija osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä kertoa keskeiset ominaisuudet maamme luonnonolosuhteista riistan ja kalalajien elinympäristönä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä tärkeimpien riistalajien ekologisista ominaisuuksista sekä kannan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
- Opiskelija tietää riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä riista- ja kalatalouden hallintorakenteet pääkohdittain
- Opiskelija osaa arvioida karkeasti riista- ja kalatalouden taloudellista merkitystä osana luonnon käyttöä
- Opiskelija tietää kantojen vaihteluiden keskeiset taustamuuttujat ja osaa mainita esimerkkejä metsätalouden merkityksestä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää ja tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä ymmärtää poron taloudellisen merkityksen porotalousyrittäjille ja alueelle
- Hän tuntee poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia ja velvollisuuksia elinkeinon harjoittamisessa sille varatulla alueella sekä ymmärtää jaon erityiseen ja muuhun poronhoitoalueeseen ja saamelaisten kotiseutualueen merkityksen
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon.
- Opiskelija tuntee mahdollisuuksia ja keinoja edistää keruutuotteiden talteenottoa sekä tietää keruutuotteiden hyödyntämisen perusteista

Hyvä 4
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja osaa päätellä sen perusteella esiintymisen vaihteluista erilaisissa olosuhteissa
- Opiskelija tuntee riista- ja kalatalouden hallinnon perusrakenteet ja osaa kertoa esimerkkejä aluetason toiminnasta
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja vaikutukset sekä osaa soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita kantojen runsauden vaihdellessa
- Opiskelija osaa analysoida riistakantojen vaihtelun syitä eri tekijöiden perusteella
- Opiskelija ymmärtää poronhoitotöiden ajoittumisen luonnonkierron mukaan ja tietää poron käyttäytymisen ja tarpeet eri vuodenaikoina.
- Hän tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä porotalouden ja metsätalouden ristiriitoja
- Hän tietää poronhoidon velvollisuuksia ja oikeutusta sekä toimintaa alueen käytössä poronhoitoalueella
- Opiskelija osaa keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat.
- Opiskelija osaa keskeiset keruutuotteet ja tuntee niiden satoon vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija tuntee tapoja kerätä ja hyödyntää keruutuotteita kestävällä tavalla
- Hän tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon osana alueen tuottoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa taloudellisesti tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä osaa analysoida ja vertailla niiden ekologisia vaatimuksia
- Opiskelija tietää riista- ja kalataloushallinnon organisaatiot ja niiden tehtävät
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja osaa arvioida niiden taloudellista merkitystä, sekä soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita erilaisissa kannanvaihtelun tilanteissa
- Opiskelija osaa argumentoida riistakantojen vaihtelun syistä ja metsätaloustoimenpiteiden vaikutuksista riistaan eri intressiryhmien näkökulmat huomioiden
- Opiskelija tuntee porotalouden toiminnan pohjoisessa luonnossa ja osaa soveltaa sitä omalla alallaan.
- Hän tuntee porohoidon velvollisuuksia ja oikeutuksia elinkeinon harjoittamisessa sekä pystyy hyödyntämään osaamistaan porotalouden ja metsätalouden intressien yhteensovittamisessa.
- Opiskelija osaa soveltaa tietoa porotaloudesta oman alansa toimintatapoihin ja -malleihin
- Hän tuntee keskeiset porotalouden alueiden käyttöön liittyvät säädökset ja osaa soveltaa niitä käytännön työssään.
- Opiskelija omaa luonnonkeruutuotteiden laajan laji- ja kasvupaikkatuntemuksen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden keruu- ja käyttötapoja sekä niiden taloudellisen arvon.
- Hän osaa edistää keruutuotteiden talteenottoa ja hyödyntämistä kestävällä tavalla sekä osaa soveltaa erilaisia metsänhoidollisia menetelmiä, jotka vaikuttavat keruu-tuotteiden kehittymiseen ja satoisuuteen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden sääntelyn keskeiset asiat.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Anne-Mari Väisänen
  • Kirsi Muuttoranta
  • Juho Haveri-Heikkilä
  • Petri Muje
Vastuuhenkilö

Maarit Timonen

Opiskelijaryhmät
  • R64M21S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Tiedot:
- Opiskelija tunnistaa maamme tärkeimmät riista- ja kalalajit sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja vaatimukset.
- Opiskelija osaa kertoa riistan ja kalatalouden keskeiset hallintorakenteet ja ymmärtää riistan ja kalavesien taloudellisen ja virkistyksellisen merkityksen
- Hän tuntee riistan ja kalavesien hyödyntämisen menetelmät ja kestävän käytön periaatteet.
- Opiskelija tuntee porotalouden osana alueiden käyttöä sekä poron elinympäristön, ja ymmärtää poroelinkeinotoiminnan paliskuntajärjestelmässä
- Opiskelija ymmärtää porotalouden taloudellisen merkityksen
- Opiskelija tuntee tärkeimmät luonnonvaraiset keräilytuotteet, oppii niiden käyttömahdollisuuksia sekä tietää taloudellisesta merkityksestä ja keräämiseen / hyödyntämiseen liittyvistä yleisistä periaatteista ja säädöksistä

Taidot:
- Opiskelija osaa tunnistaa maamme tärkeimmät riista- ja kalalajit
- Opiskelija osaa kertoa em. lajiston keskeiset ympäristövaatimukset
- Opiskelija osaa toteuttaa pienriistan riistanlaskennan
- Opiskelija tuntee poron käyttäytymismallit ja -tarpeet eri vuodenaikoina
- Opiskelija tuntee porotalouden tarpeita alueiden käytössä sekä ymmärtää porotalouden ja metsätalouden samoilla alueilla tapahtuvien toimintojen yhteensovittamisen tarpeen
- Opiskelija osaa tunnistaa luonnonvaraisia keräilytuotteita

Asenne:
- Opiskelija ymmärtää riista- ja kalatalouden osaksi kestävää luonnon käyttöä
- Opiskelija ymmärtää metsätalouden osaksi vastuullista, kestävää luonnonkäyttöä riistan ja kalavesien näkökulmasta
- Opiskelija osaa huomioida metsästyksen ja kalastuksen eettiset kysymykset vastuullisena luonnon käyttäjänä
- Opiskelija ymmärtää porotalouselinkeinon yhdeksi luontoympäristön toimijaksi Pohjois-Suomessa
- Opiskelija pystyy muodostamaan kokonaiskuvan keruutuotteista hyödynnettävinä ja lisäarvoa tuottavina luonnonvaraisina tuotteina
- Opiskelija tunnistaa kiertotalouden mahdollisuudet alkutuotannon sivuvirtojen hyödyntämisessä ja kannattavuuden parantamisessa.

Sisältö

Teema 1: Riista ja kalat osana luonnon käyttöä
Teema 2: Porotalous osana pohjoista luonnon käyttöä
Luennot ja vierailu porotalouden kohteeseen
- Porotalouden päätöksenteko, organisaatio
- Keskeiset käsitteet
- Poro eläimenä, alueen käyttäjänä,
- Poroelinkeino muutoksessa, porotalouden haasteet
- Poronhoidon alueenkäytön oikeutus (poronhoitolaista)
- Porotalous ja metsätalous, yhteistoiminta
Teema 3: Metsän keräilytuotteet

Aika ja paikka

Kurssin alussa lukujärjestykseen merkitty 2-päivän tiivis kontaktiopetusjakso maastokäynteineen. Suositeltavaa olla paikalla, jotta tiedät, miten kurssi suoritetaan!

Kurssin suoritusaika kaikkineen on tammi-helmikuu. Arviointi alkaa maaliskuun alussa kaikissa kurssiosioissa.

Oppimateriaalit

Riista: Metsästäjänopas. Metsästäjäliiton verkkosivut ja materiaalit. Riistanhoitoyhdistyksen ja Riistakeskuksen asiantuntijaluennot.

Kala: Monisteet ja verkkomateriaali; ryhmätöiden yhteenvedot (itsetuotettava materiaali)

Poro:

Keruutuotteet:

Opetusmenetelmät

Kurssin alussa lukujärjestykseen merkitty 2-päivän tiivis kontaktiopetusjakso maastokäynteineen. Suositeltavaa olla paikalla, jotta tiedät, miten kurssi suoritetaan!

Riista, Timonen: Kurssin materiaalit ja tehtävät moodlessa. Itsenäinen opiskelu omaan tahtiin annettujen tehtävänpalautuspäivämäärien mukaan.

Kala, Muje: Kontaktit (luennot myös etänä); ryhmätyöt, joihin kuuluu myös ryhmätyöesitys – näissä läsnäolo (ainakin etänä) Arviointi: Ryhmätyöt (kirjallinen + esitys) 50 %, tenttivastaus 50 %.

Poro, Muuttoranta: opintojaksoon kuuluu riistaosion kanssa yhteinen lähipäivä, etäluento sekä tehtävät. Arviointi: tehtävät 80 %, aktiivinen osallistuminen 20 %.

Keruutuotteet, Haveri-Heikkilä: Lähijakso päivä, materiaalit ja tehtävät löytyy moodlesta. Tehtävät tehdään omaan tahtiin DL päivään mennessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kontaktipäivien vierailukohteet maastossa yhdessä alan toimijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Erillistä tenttiä ei ole, vaan tehtäviä. Tarkista tehtävien palautusajankohdat moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssilla neljä osaa: riista, kala, poro ja keruutuotteet. Jokaisella oma vastuuopettaja. He vastaavat oman osansa suorituksesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
- Opiskelija osaa kuvailla Suomen metsäluontoa riistan elinympäristönä sekä luetella kalavesiemme pääpiirteet
- Opiskelija osaa tunnistaa osan riista- kalalajeistamme sekä osaa kertoa esimerkkejä niiden kantojen hoidosta ja hyödyntämisestä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä riistan ja kalojen käytöstä elintarvikkeina sekä luonnon virkistyskäytössä.
- Opiskelija tietää porotalouden keskeisiä toimintatapoja ja porotalouden tarpeita alueiden käytössä
- Opiskelija tietää keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä hyödyntämisen tapoja.

Tyydyttävä 2
- Opiskelija osaa tunnistaa suurimman osan tärkeistä riista- ja kalalajeistamme sekä osaa hahmottaa Suomen olosuhteita riistan ja kalojen esiintymisen ja menestymisen kannalta.
- Opiskelija tietää osan riistakantojen vaihteluun vaikuttavista tekijöistä luontoympäristössä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää tärkeimmät riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä osaa kuvailla riista- ja kalatalouden hallinnon rakennetta ja riista- ja kalatalouden taloudellisia vaikutuksia
- Opiskelija osaa luetella riista- ja kalatalouteen liittyvät kestävän käytön pääperiaatteet
- Opiskelija tietää ja tuntee paliskuntajärjestelmän ja poroelinkeinon taloudellisen merkityksen alueelle.
- Hän tietää poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia elinkeinon harjoittamiseen sille varatulla alueella.
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat ja taloudellisen arvon sekä hyödyntämisen tapoja.
- Hän tuntee keinoja keruutuotteiden hyödyntämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
- Opiskelija osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä kertoa keskeiset ominaisuudet maamme luonnonolosuhteista riistan ja kalalajien elinympäristönä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä tärkeimpien riistalajien ekologisista ominaisuuksista sekä kannan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
- Opiskelija tietää riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä riista- ja kalatalouden hallintorakenteet pääkohdittain
- Opiskelija osaa arvioida karkeasti riista- ja kalatalouden taloudellista merkitystä osana luonnon käyttöä
- Opiskelija tietää kantojen vaihteluiden keskeiset taustamuuttujat ja osaa mainita esimerkkejä metsätalouden merkityksestä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää ja tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä ymmärtää poron taloudellisen merkityksen porotalousyrittäjille ja alueelle
- Hän tuntee poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia ja velvollisuuksia elinkeinon harjoittamisessa sille varatulla alueella sekä ymmärtää jaon erityiseen ja muuhun poronhoitoalueeseen ja saamelaisten kotiseutualueen merkityksen
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon.
- Opiskelija tuntee mahdollisuuksia ja keinoja edistää keruutuotteiden talteenottoa sekä tietää keruutuotteiden hyödyntämisen perusteista

Hyvä 4
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja osaa päätellä sen perusteella esiintymisen vaihteluista erilaisissa olosuhteissa
- Opiskelija tuntee riista- ja kalatalouden hallinnon perusrakenteet ja osaa kertoa esimerkkejä aluetason toiminnasta
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja vaikutukset sekä osaa soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita kantojen runsauden vaihdellessa
- Opiskelija osaa analysoida riistakantojen vaihtelun syitä eri tekijöiden perusteella
- Opiskelija ymmärtää poronhoitotöiden ajoittumisen luonnonkierron mukaan ja tietää poron käyttäytymisen ja tarpeet eri vuodenaikoina.
- Hän tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä porotalouden ja metsätalouden ristiriitoja
- Hän tietää poronhoidon velvollisuuksia ja oikeutusta sekä toimintaa alueen käytössä poronhoitoalueella
- Opiskelija osaa keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat.
- Opiskelija osaa keskeiset keruutuotteet ja tuntee niiden satoon vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija tuntee tapoja kerätä ja hyödyntää keruutuotteita kestävällä tavalla
- Hän tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon osana alueen tuottoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa taloudellisesti tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä osaa analysoida ja vertailla niiden ekologisia vaatimuksia
- Opiskelija tietää riista- ja kalataloushallinnon organisaatiot ja niiden tehtävät
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja osaa arvioida niiden taloudellista merkitystä, sekä soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita erilaisissa kannanvaihtelun tilanteissa
- Opiskelija osaa argumentoida riistakantojen vaihtelun syistä ja metsätaloustoimenpiteiden vaikutuksista riistaan eri intressiryhmien näkökulmat huomioiden
- Opiskelija tuntee porotalouden toiminnan pohjoisessa luonnossa ja osaa soveltaa sitä omalla alallaan.
- Hän tuntee porohoidon velvollisuuksia ja oikeutuksia elinkeinon harjoittamisessa sekä pystyy hyödyntämään osaamistaan porotalouden ja metsätalouden intressien yhteensovittamisessa.
- Opiskelija osaa soveltaa tietoa porotaloudesta oman alansa toimintatapoihin ja -malleihin
- Hän tuntee keskeiset porotalouden alueiden käyttöön liittyvät säädökset ja osaa soveltaa niitä käytännön työssään.
- Opiskelija omaa luonnonkeruutuotteiden laajan laji- ja kasvupaikkatuntemuksen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden keruu- ja käyttötapoja sekä niiden taloudellisen arvon.
- Hän osaa edistää keruutuotteiden talteenottoa ja hyödyntämistä kestävällä tavalla sekä osaa soveltaa erilaisia metsänhoidollisia menetelmiä, jotka vaikuttavat keruu-tuotteiden kehittymiseen ja satoisuuteen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden sääntelyn keskeiset asiat.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan 0(HY)- 5.
Kurssissa on neljä osaa: riista, kala, poro sekä keruutuotteet. Jokaisen osan opettaa eri opettaja, ja jokainen heistä myös arvioi oman osuutensa opintosuorituksen. Kaikki osat on suoritettava hyväksytysti, vähintään arvosanalla 1.
Lopullinen arvosana on painotettu keskiarvo neljästä arvosanasta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävä 1 tasoa.

Tyydyttävä 1
- Opiskelija osaa kuvailla Suomen metsäluontoa riistan elinympäristönä sekä luetella kalavesiemme pääpiirteet
- Opiskelija osaa tunnistaa osan riista- kalalajeistamme sekä osaa kertoa esimerkkejä niiden kantojen hoidosta ja hyödyntämisestä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä riistan ja kalojen käytöstä elintarvikkeina sekä luonnon virkistyskäytössä.
- Opiskelija tietää porotalouden keskeisiä toimintatapoja ja porotalouden tarpeita alueiden käytössä
- Opiskelija tietää keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä hyödyntämisen tapoja.
Tyydyttävä 2
- Opiskelija osaa tunnistaa suurimman osan tärkeistä riista- ja kalalajeistamme sekä osaa hahmottaa Suomen olosuhteita riistan ja kalojen esiintymisen ja menestymisen kannalta.
- Opiskelija tietää osan riistakantojen vaihteluun vaikuttavista tekijöistä luontoympäristössä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää tärkeimmät riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä osaa kuvailla riista- ja kalatalouden hallinnon rakennetta ja riista- ja kalatalouden taloudellisia vaikutuksia
- Opiskelija osaa luetella riista- ja kalatalouteen liittyvät kestävän käytön pääperiaatteet
- Opiskelija tietää ja tuntee paliskuntajärjestelmän ja poroelinkeinon taloudellisen merkityksen alueelle.
- Hän tietää poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia elinkeinon harjoittamiseen sille varatulla alueella.
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat ja taloudellisen arvon sekä hyödyntämisen tapoja.
- Hän tuntee keinoja keruutuotteiden hyödyntämisessä
Hyvä 3
- Opiskelija osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä kertoa keskeiset ominaisuudet maamme luonnonolosuhteista riistan ja kalalajien elinympäristönä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä tärkeimpien riistalajien ekologisista ominaisuuksista sekä kannan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
- Opiskelija tietää riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä riista- ja kalatalouden hallintorakenteet pääkohdittain
- Opiskelija osaa arvioida karkeasti riista- ja kalatalouden taloudellista merkitystä osana luonnon käyttöä
- Opiskelija tietää kantojen vaihteluiden keskeiset taustamuuttujat ja osaa mainita esimerkkejä metsätalouden merkityksestä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää ja tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä ymmärtää poron taloudellisen merkityksen porotalousyrittäjille ja alueelle
- Hän tuntee poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia ja velvollisuuksia elinkeinon harjoittamisessa sille varatulla alueella sekä ymmärtää jaon erityiseen ja muuhun poronhoitoalueeseen ja saamelaisten kotiseutualueen merkityksen
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon.
- Opiskelija tuntee mahdollisuuksia ja keinoja edistää keruutuotteiden talteenottoa sekä tietää keruutuotteiden hyödyntämisen perusteista
Hyvä 4
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja osaa päätellä sen perusteella esiintymisen vaihteluista erilaisissa olosuhteissa
- Opiskelija tuntee riista- ja kalatalouden hallinnon perusrakenteet ja osaa kertoa esimerkkejä aluetason toiminnasta
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja vaikutukset sekä osaa soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita kantojen runsauden vaihdellessa
- Opiskelija osaa analysoida riistakantojen vaihtelun syitä eri tekijöiden perusteella
- Opiskelija ymmärtää poronhoitotöiden ajoittumisen luonnonkierron mukaan ja tietää poron käyttäytymisen ja tarpeet eri vuodenaikoina.
- Hän tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä porotalouden ja metsätalouden ristiriitoja
- Hän tietää poronhoidon velvollisuuksia ja oikeutusta sekä toimintaa alueen käytössä poronhoitoalueella
- Opiskelija osaa keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat.
- Opiskelija osaa keskeiset keruutuotteet ja tuntee niiden satoon vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija tuntee tapoja kerätä ja hyödyntää keruutuotteita kestävällä tavalla
- Hän tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon osana alueen tuottoa
Kiitettävä 5
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa taloudellisesti tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä osaa analysoida ja vertailla niiden ekologisia vaatimuksia
- Opiskelija tietää riista- ja kalataloushallinnon organisaatiot ja niiden tehtävät
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja osaa arvioida niiden taloudellista merkitystä, sekä soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita erilaisissa kannanvaihtelun tilanteissa
- Opiskelija osaa argumentoida riistakantojen vaihtelun syistä ja metsätaloustoimenpiteiden vaikutuksista riistaan eri intressiryhmien näkökulmat huomioiden
- Opiskelija tuntee porotalouden toiminnan pohjoisessa luonnossa ja osaa soveltaa sitä omalla alallaan.
- Hän tuntee porohoidon velvollisuuksia ja oikeutuksia elinkeinon harjoittamisessa sekä pystyy hyödyntämään osaamistaan porotalouden ja metsätalouden intressien yhteensovittamisessa.
- Opiskelija osaa soveltaa tietoa porotaloudesta oman alansa toimintatapoihin ja -malleihin
- Hän tuntee keskeiset porotalouden alueiden käyttöön liittyvät säädökset ja osaa soveltaa niitä käytännön työssään.
- Opiskelija omaa luonnonkeruutuotteiden laajan laji- ja kasvupaikkatuntemuksen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden keruu- ja käyttötapoja sekä niiden taloudellisen arvon.
- Hän osaa edistää keruutuotteiden talteenottoa ja hyödyntämistä kestävällä tavalla sekä osaa soveltaa erilaisia metsänhoidollisia menetelmiä, jotka vaikuttavat keruu-tuotteiden kehittymiseen ja satoisuuteen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden sääntelyn keskeiset asiat.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 28.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Tutkinto-ohjelma
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Petri Muje
  • Juho Haveri-Heikkilä
  • Maarit Timonen
  • Kirsi Muuttoranta
Vastuuhenkilö

Maarit Timonen

Opiskelijaryhmät
  • R64M20S
    Metsätalousinsinöörikoulutus (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
  • RA64M20S
    Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020

Tavoitteet

Tiedot:
- Opiskelija tunnistaa maamme tärkeimmät riista- ja kalalajit sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja vaatimukset.
- Opiskelija osaa kertoa riistan ja kalatalouden keskeiset hallintorakenteet ja ymmärtää riistan ja kalavesien taloudellisen ja virkistyksellisen merkityksen
- Hän tuntee riistan ja kalavesien hyödyntämisen menetelmät ja kestävän käytön periaatteet.
- Opiskelija tuntee porotalouden osana alueiden käyttöä sekä poron elinympäristön, ja ymmärtää poroelinkeinotoiminnan paliskuntajärjestelmässä
- Opiskelija ymmärtää porotalouden taloudellisen merkityksen
- Opiskelija tuntee tärkeimmät luonnonvaraiset keräilytuotteet, oppii niiden käyttömahdollisuuksia sekä tietää taloudellisesta merkityksestä ja keräämiseen / hyödyntämiseen liittyvistä yleisistä periaatteista ja säädöksistä

Taidot:
- Opiskelija osaa tunnistaa maamme tärkeimmät riista- ja kalalajit
- Opiskelija osaa kertoa em. lajiston keskeiset ympäristövaatimukset
- Opiskelija osaa toteuttaa pienriistan riistanlaskennan
- Opiskelija tuntee poron käyttäytymismallit ja -tarpeet eri vuodenaikoina
- Opiskelija tuntee porotalouden tarpeita alueiden käytössä sekä ymmärtää porotalouden ja metsätalouden samoilla alueilla tapahtuvien toimintojen yhteensovittamisen tarpeen
- Opiskelija osaa tunnistaa luonnonvaraisia keräilytuotteita

Asenne:
- Opiskelija ymmärtää riista- ja kalatalouden osaksi kestävää luonnon käyttöä
- Opiskelija ymmärtää metsätalouden osaksi vastuullista, kestävää luonnonkäyttöä riistan ja kalavesien näkökulmasta
- Opiskelija osaa huomioida metsästyksen ja kalastuksen eettiset kysymykset vastuullisena luonnon käyttäjänä
- Opiskelija ymmärtää porotalouselinkeinon yhdeksi luontoympäristön toimijaksi Pohjois-Suomessa
- Opiskelija pystyy muodostamaan kokonaiskuvan keruutuotteista hyödynnettävinä ja lisäarvoa tuottavina luonnonvaraisina tuotteina
- Opiskelija tunnistaa kiertotalouden mahdollisuudet alkutuotannon sivuvirtojen hyödyntämisessä ja kannattavuuden parantamisessa.

Sisältö

Teema 1: Riista ja kalat osana luonnon käyttöä
Teema 2: Porotalous osana pohjoista luonnon käyttöä
Luennot ja vierailu porotalouden kohteeseen
- Porotalouden päätöksenteko, organisaatio
- Keskeiset käsitteet
- Poro eläimenä, alueen käyttäjänä,
- Poroelinkeino muutoksessa, porotalouden haasteet
- Poronhoidon alueenkäytön oikeutus (poronhoitolaista)
- Porotalous ja metsätalous, yhteistoiminta
Teema 3: Metsän keräilytuotteet

Aika ja paikka

Kurssin alussa lukujärjestykseen merkitty 2-päivän tiivis kontaktiopetusjakso maastokäynteineen. Suositeltavaa olla paikalla, jotta tiedät, miten kurssi suoritetaan!

Kurssin suoritusaika kaikkineen on tammi-helmikuu. Arviointi alkaa maaliskuun alussa kaikissa kurssiosioissa.

Oppimateriaalit

Riista: Metsästäjänopas. Metsästäjäliiton verkkosivut ja materiaalit. Riistanhoitoyhdistyksen ja Riistakeskuksen asiantuntijaluennot.

Kala: Monisteet ja verkkomateriaali; ryhmätöiden yhteenvedot (itsetuotettava materiaali)

Poro:Ilmoitetaan Moodlessa.

Keruutuotteet: oppimateriaali ilmoitetaan moodlessa

Opetusmenetelmät

Kurssin alussa lukujärjestykseen merkitty 2-päivän tiivis kontaktiopetusjakso maastokäynteineen. Suositeltavaa olla paikalla, jotta tiedät, miten kurssi suoritetaan!

Riista, Timonen: Kurssin materiaalit ja tehtävät moodlessa. Itsenäinen opiskelu omaan tahtiin annettujen tehtävänpalautuspäivämäärien mukaan.

Kala, Muje: Kontaktit (luennot myös etänä); ryhmätyöt, joihin kuuluu myös ryhmätyöesitys – näissä läsnäolo (ainakin etänä) Arviointi: Ryhmätyöt (kirjallinen + esitys) 50 %, tenttivastaus 50 %.

Poro, Muuttoranta: Kurssin materiaalit ja tehtävät Moodlessa. Tunnit lukujärjestyksen mukaan.

Keruutuotteet, Haveri-Heikkilä:Kurssin materiaalit ja tehtävä moodlessa. Tunnit lukujärjestyksen mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kontaktipäivien vierailukohteet maastossa yhdessä alan toimijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Erillistä tenttiä ei ole, vaan tehtäviä. Tarkista tehtävien palautusajankohdat moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssilla neljä osaa: riista, kala, poro ja keruutuotteet. Jokaisella oma vastuuopettaja. He vastaavat oman osansa suorituksesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
- Opiskelija osaa kuvailla Suomen metsäluontoa riistan elinympäristönä sekä luetella kalavesiemme pääpiirteet
- Opiskelija osaa tunnistaa osan riista- kalalajeistamme sekä osaa kertoa esimerkkejä niiden kantojen hoidosta ja hyödyntämisestä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä riistan ja kalojen käytöstä elintarvikkeina sekä luonnon virkistyskäytössä.
- Opiskelija tietää porotalouden keskeisiä toimintatapoja ja porotalouden tarpeita alueiden käytössä
- Opiskelija tietää keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä hyödyntämisen tapoja.

Tyydyttävä 2
- Opiskelija osaa tunnistaa suurimman osan tärkeistä riista- ja kalalajeistamme sekä osaa hahmottaa Suomen olosuhteita riistan ja kalojen esiintymisen ja menestymisen kannalta.
- Opiskelija tietää osan riistakantojen vaihteluun vaikuttavista tekijöistä luontoympäristössä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää tärkeimmät riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä osaa kuvailla riista- ja kalatalouden hallinnon rakennetta ja riista- ja kalatalouden taloudellisia vaikutuksia
- Opiskelija osaa luetella riista- ja kalatalouteen liittyvät kestävän käytön pääperiaatteet
- Opiskelija tietää ja tuntee paliskuntajärjestelmän ja poroelinkeinon taloudellisen merkityksen alueelle.
- Hän tietää poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia elinkeinon harjoittamiseen sille varatulla alueella.
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat ja taloudellisen arvon sekä hyödyntämisen tapoja.
- Hän tuntee keinoja keruutuotteiden hyödyntämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
- Opiskelija osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä kertoa keskeiset ominaisuudet maamme luonnonolosuhteista riistan ja kalalajien elinympäristönä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä tärkeimpien riistalajien ekologisista ominaisuuksista sekä kannan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
- Opiskelija tietää riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä riista- ja kalatalouden hallintorakenteet pääkohdittain
- Opiskelija osaa arvioida karkeasti riista- ja kalatalouden taloudellista merkitystä osana luonnon käyttöä
- Opiskelija tietää kantojen vaihteluiden keskeiset taustamuuttujat ja osaa mainita esimerkkejä metsätalouden merkityksestä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää ja tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä ymmärtää poron taloudellisen merkityksen porotalousyrittäjille ja alueelle
- Hän tuntee poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia ja velvollisuuksia elinkeinon harjoittamisessa sille varatulla alueella sekä ymmärtää jaon erityiseen ja muuhun poronhoitoalueeseen ja saamelaisten kotiseutualueen merkityksen
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon.
- Opiskelija tuntee mahdollisuuksia ja keinoja edistää keruutuotteiden talteenottoa sekä tietää keruutuotteiden hyödyntämisen perusteista

Hyvä 4
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja osaa päätellä sen perusteella esiintymisen vaihteluista erilaisissa olosuhteissa
- Opiskelija tuntee riista- ja kalatalouden hallinnon perusrakenteet ja osaa kertoa esimerkkejä aluetason toiminnasta
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja vaikutukset sekä osaa soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita kantojen runsauden vaihdellessa
- Opiskelija osaa analysoida riistakantojen vaihtelun syitä eri tekijöiden perusteella
- Opiskelija ymmärtää poronhoitotöiden ajoittumisen luonnonkierron mukaan ja tietää poron käyttäytymisen ja tarpeet eri vuodenaikoina.
- Hän tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä porotalouden ja metsätalouden ristiriitoja
- Hän tietää poronhoidon velvollisuuksia ja oikeutusta sekä toimintaa alueen käytössä poronhoitoalueella
- Opiskelija osaa keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat.
- Opiskelija osaa keskeiset keruutuotteet ja tuntee niiden satoon vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija tuntee tapoja kerätä ja hyödyntää keruutuotteita kestävällä tavalla
- Hän tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon osana alueen tuottoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa taloudellisesti tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä osaa analysoida ja vertailla niiden ekologisia vaatimuksia
- Opiskelija tietää riista- ja kalataloushallinnon organisaatiot ja niiden tehtävät
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja osaa arvioida niiden taloudellista merkitystä, sekä soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita erilaisissa kannanvaihtelun tilanteissa
- Opiskelija osaa argumentoida riistakantojen vaihtelun syistä ja metsätaloustoimenpiteiden vaikutuksista riistaan eri intressiryhmien näkökulmat huomioiden
- Opiskelija tuntee porotalouden toiminnan pohjoisessa luonnossa ja osaa soveltaa sitä omalla alallaan.
- Hän tuntee porohoidon velvollisuuksia ja oikeutuksia elinkeinon harjoittamisessa sekä pystyy hyödyntämään osaamistaan porotalouden ja metsätalouden intressien yhteensovittamisessa.
- Opiskelija osaa soveltaa tietoa porotaloudesta oman alansa toimintatapoihin ja -malleihin
- Hän tuntee keskeiset porotalouden alueiden käyttöön liittyvät säädökset ja osaa soveltaa niitä käytännön työssään.
- Opiskelija omaa luonnonkeruutuotteiden laajan laji- ja kasvupaikkatuntemuksen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden keruu- ja käyttötapoja sekä niiden taloudellisen arvon.
- Hän osaa edistää keruutuotteiden talteenottoa ja hyödyntämistä kestävällä tavalla sekä osaa soveltaa erilaisia metsänhoidollisia menetelmiä, jotka vaikuttavat keruu-tuotteiden kehittymiseen ja satoisuuteen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden sääntelyn keskeiset asiat.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan 0(HY)- 5.
Kurssissa on neljä osaa: riista, kala, poro sekä keruutuotteet. Jokaisen osan opettaa eri opettaja, ja jokainen heistä myös arvioi oman osuutensa opintosuorituksen. Kaikki osat on suoritettava hyväksytysti, vähintään arvosanalla 1.
Lopullinen arvosana on painotettu keskiarvo neljästä arvosanasta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävä 1 tasoa.

Tyydyttävä 1
- Opiskelija osaa kuvailla Suomen metsäluontoa riistan elinympäristönä sekä luetella kalavesiemme pääpiirteet
- Opiskelija osaa tunnistaa osan riista- kalalajeistamme sekä osaa kertoa esimerkkejä niiden kantojen hoidosta ja hyödyntämisestä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä riistan ja kalojen käytöstä elintarvikkeina sekä luonnon virkistyskäytössä.
- Opiskelija tietää porotalouden keskeisiä toimintatapoja ja porotalouden tarpeita alueiden käytössä
- Opiskelija tietää keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä hyödyntämisen tapoja.
Tyydyttävä 2
- Opiskelija osaa tunnistaa suurimman osan tärkeistä riista- ja kalalajeistamme sekä osaa hahmottaa Suomen olosuhteita riistan ja kalojen esiintymisen ja menestymisen kannalta.
- Opiskelija tietää osan riistakantojen vaihteluun vaikuttavista tekijöistä luontoympäristössä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää tärkeimmät riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä osaa kuvailla riista- ja kalatalouden hallinnon rakennetta ja riista- ja kalatalouden taloudellisia vaikutuksia
- Opiskelija osaa luetella riista- ja kalatalouteen liittyvät kestävän käytön pääperiaatteet
- Opiskelija tietää ja tuntee paliskuntajärjestelmän ja poroelinkeinon taloudellisen merkityksen alueelle.
- Hän tietää poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia elinkeinon harjoittamiseen sille varatulla alueella.
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat ja taloudellisen arvon sekä hyödyntämisen tapoja.
- Hän tuntee keinoja keruutuotteiden hyödyntämisessä
Hyvä 3
- Opiskelija osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä kertoa keskeiset ominaisuudet maamme luonnonolosuhteista riistan ja kalalajien elinympäristönä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä tärkeimpien riistalajien ekologisista ominaisuuksista sekä kannan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
- Opiskelija tietää riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä riista- ja kalatalouden hallintorakenteet pääkohdittain
- Opiskelija osaa arvioida karkeasti riista- ja kalatalouden taloudellista merkitystä osana luonnon käyttöä
- Opiskelija tietää kantojen vaihteluiden keskeiset taustamuuttujat ja osaa mainita esimerkkejä metsätalouden merkityksestä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää ja tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä ymmärtää poron taloudellisen merkityksen porotalousyrittäjille ja alueelle
- Hän tuntee poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia ja velvollisuuksia elinkeinon harjoittamisessa sille varatulla alueella sekä ymmärtää jaon erityiseen ja muuhun poronhoitoalueeseen ja saamelaisten kotiseutualueen merkityksen
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon.
- Opiskelija tuntee mahdollisuuksia ja keinoja edistää keruutuotteiden talteenottoa sekä tietää keruutuotteiden hyödyntämisen perusteista
Hyvä 4
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja osaa päätellä sen perusteella esiintymisen vaihteluista erilaisissa olosuhteissa
- Opiskelija tuntee riista- ja kalatalouden hallinnon perusrakenteet ja osaa kertoa esimerkkejä aluetason toiminnasta
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja vaikutukset sekä osaa soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita kantojen runsauden vaihdellessa
- Opiskelija osaa analysoida riistakantojen vaihtelun syitä eri tekijöiden perusteella
- Opiskelija ymmärtää poronhoitotöiden ajoittumisen luonnonkierron mukaan ja tietää poron käyttäytymisen ja tarpeet eri vuodenaikoina.
- Hän tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä porotalouden ja metsätalouden ristiriitoja
- Hän tietää poronhoidon velvollisuuksia ja oikeutusta sekä toimintaa alueen käytössä poronhoitoalueella
- Opiskelija osaa keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat.
- Opiskelija osaa keskeiset keruutuotteet ja tuntee niiden satoon vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija tuntee tapoja kerätä ja hyödyntää keruutuotteita kestävällä tavalla
- Hän tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon osana alueen tuottoa
Kiitettävä 5
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa taloudellisesti tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä osaa analysoida ja vertailla niiden ekologisia vaatimuksia
- Opiskelija tietää riista- ja kalataloushallinnon organisaatiot ja niiden tehtävät
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja osaa arvioida niiden taloudellista merkitystä, sekä soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita erilaisissa kannanvaihtelun tilanteissa
- Opiskelija osaa argumentoida riistakantojen vaihtelun syistä ja metsätaloustoimenpiteiden vaikutuksista riistaan eri intressiryhmien näkökulmat huomioiden
- Opiskelija tuntee porotalouden toiminnan pohjoisessa luonnossa ja osaa soveltaa sitä omalla alallaan.
- Hän tuntee porohoidon velvollisuuksia ja oikeutuksia elinkeinon harjoittamisessa sekä pystyy hyödyntämään osaamistaan porotalouden ja metsätalouden intressien yhteensovittamisessa.
- Opiskelija osaa soveltaa tietoa porotaloudesta oman alansa toimintatapoihin ja -malleihin
- Hän tuntee keskeiset porotalouden alueiden käyttöön liittyvät säädökset ja osaa soveltaa niitä käytännön työssään.
- Opiskelija omaa luonnonkeruutuotteiden laajan laji- ja kasvupaikkatuntemuksen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden keruu- ja käyttötapoja sekä niiden taloudellisen arvon.
- Hän osaa edistää keruutuotteiden talteenottoa ja hyödyntämistä kestävällä tavalla sekä osaa soveltaa erilaisia metsänhoidollisia menetelmiä, jotka vaikuttavat keruu-tuotteiden kehittymiseen ja satoisuuteen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden sääntelyn keskeiset asiat.