Siirry suoraan sisältöön

Energiatalous ja -tehokkuusLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL193

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää perustiedot energiataloudesta ja -tehokkuudesta. Opiskelija hallitsee energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee energia-alan katselmuksien periaatteet. Opiskelija osaa laatia viranomaisten edellyttämiä raportteja.

Sisältö

Energiatalous, energiatehokkuus. kiinteistöjen energiakatselmus, suuren yrityksen energiakatselmus ja uusiutuvan energian kuntakatselmus. 

Energiakartoitus.  Takaisin maksuajat, eri energiamuotojen kannattavuustarkastelu.  Raportit. 

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen pääpiirteittäin. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille osittain itsenäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja arvioivaa, virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Tehtävien suorittamisessa opiskelijan ajankäyttö on suunnitelmallista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Kuisma
Vastuuhenkilö

Petri Kuisma

Opiskelijaryhmät
  • R51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää perustiedot energiataloudesta ja -tehokkuudesta. Opiskelija hallitsee energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee energia-alan katselmuksien periaatteet. Opiskelija osaa laatia viranomaisten edellyttämiä raportteja.

Sisältö

Energiatalous, energiatehokkuus. kiinteistöjen energiakatselmus, suuren yrityksen energiakatselmus ja uusiutuvan energian kuntakatselmus. 

Energiakartoitus.  Takaisin maksuajat, eri energiamuotojen kannattavuustarkastelu.  Raportit. 

Aika ja paikka

5.1. - 31.5.2025

Oppimateriaalit

Tunnilla jaettava materiaalit

Opetusmenetelmät

Tentti ja harjoitukset

Sisällön jaksotus

Energiatalouden peruskäsitteet
Energiatehokkuus Suomessa
Energiatuotannon kustannukset
Energiakatselmusten peruskäsitteet ja peruslaskentamenetelmät
Energiatodistus ja sen laadinta:
- E-luku ja E-luvun laskenta
Kiinteistöjen energiakatselmukset
Uusiutuvan energian energiakatselmus
Suurenyrityksen energiakatselmus
RATEKO/VTT sertifikaatien sisältö:
- tiiviysmittaja
- lämpökamerakuvaaja
Päästökauppa
Rakennusten energiatehokkuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen pääpiirteittäin. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille osittain itsenäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja arvioivaa, virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Tehtävien suorittamisessa opiskelijan ajankäyttö on suunnitelmallista.

Hylätty (0)

Opiskelija ei tee opintojakson tavoitteiden mukaisia oppimistehtäviä. Tulokset ja tekemisen laatu eivät täytä vain työlle asetettuja minimivaatimuksia. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (4) Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Kuisma
Vastuuhenkilö

Petri Kuisma

Opiskelijaryhmät
  • RA51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää perustiedot energiataloudesta ja -tehokkuudesta. Opiskelija hallitsee energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee energia-alan katselmuksien periaatteet. Opiskelija osaa laatia viranomaisten edellyttämiä raportteja.

Sisältö

Energiatalous, energiatehokkuus. kiinteistöjen energiakatselmus, suuren yrityksen energiakatselmus ja uusiutuvan energian kuntakatselmus. 

Energiakartoitus.  Takaisin maksuajat, eri energiamuotojen kannattavuustarkastelu.  Raportit. 

Aika ja paikka

5.1. - 31.5.2025

Oppimateriaalit

Tunnilla jaettava materiaalit

Opetusmenetelmät

Tentti, luennot ja harjoitustyöt

Sisällön jaksotus

Energiatalouden peruskäsitteet
Energiatehokkuus Suomessa
Energiatuotannon kustannukset
Energiakatselmusten peruskäsitteet ja peruslaskentamenetelmät
Energiatodistus ja sen laadinta:
- E-luku ja E-luvun laskenta
Kiinteistöjen energiakatselmukset
Uusiutuvan energian energiakatselmus
Suurenyrityksen energiakatselmus
RATEKO/VTT sertifikaatien sisältö:
- tiiviysmittaja
- lämpökamerakuvaaja
Päästökauppa
Rakennusten energiatehokkuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen pääpiirteittäin. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille osittain itsenäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja arvioivaa, virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Tehtävien suorittamisessa opiskelijan ajankäyttö on suunnitelmallista.

Hylätty (0)

Opiskelija ei tee opintojakson tavoitteiden mukaisia oppimistehtäviä. Tulokset ja tekemisen laatu eivät täytä vain työlle asetettuja minimivaatimuksia. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.