Siirry suoraan sisältöön

Työpaikkaprojekti: työmaa ja tuotantoLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL492

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan perustamiseen liittyviin menettelyihin sekä työmaasuunnitelmien laatimiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- Osaa selittää tärkeimmät työmaan aloittamisvaiheeseen liittyvät toiminnot ja kertoa omin sanoin esimerkkejä käytännön menettelyistä.
-Ymmärtää työmaa-alueen käytön suunnittelun pääperiaatteet, selittää omin sanoin esimerkkejä huomioitavista näkökulmista sekä osaa havainnollistaa alueen käyttöä aluepiirustuksin.
- Osaa kertoa työnaikaisten sähköistys- ja valaistussuunnitelmien sekä kone- ja kalustosuunnitelmien keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden.
- Osaa kertoa työvoiman käytön suunnitelman keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden.
- Ymmärtää kohteen turvallisuussuunnittelun kokonaisuuden ns. yleissuunnitelman tasolla ja osaa nimetä käytännön menetelmät turvallisen toteutuksen johtamiseksi.
- Osaa määritellä työmaan toimintatavat, joilla ohjataan toimintaa ympäristöystävällisempään suuntaan
- Osaa määritellä urakoitsijan keskeisimmät tehtävät kosteusturvallisen toteutuksen varmistamiseksi.

Sisältö

Itsenäisesti tehtävä projektityö, jossa käsitellään seuraavaa sisältöä:

- Työmaan aloitukseen liittyvät hakemukset, sopimukset, ilmoitukset ja luvat
- Aluesuunnitelma
- Työnaikainen sähköistys- ja valaistussuunnitelma
- Kone- ja kalustosuunnitelma
- Työvoimasuunnitelma
- Turvallisuussuunnitelma
- Ympäristösuunnitelma
- Kosteudenhallintasuunnitelma

Esitietovaatimukset

Talonrakentaminen ja Rakentamistalous -opintojaksot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.

Oppimateriaalit

Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.