Lämmönsiirto -ja virtaustekniikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL482
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa virtausopin ja lämmönsiirron periaatteet. Opiskelijalla tietää virtaus- ja lämmönsiirtymisteknisten järjestelmien mitoituksen. Opiskelija tunteen em. järjestelmien suunnittelun.
Sisältö
LÄMMÖNSIIRTO:
1. Johdanto lämmönsiirtotekniikkaan
2. Lämpötase
3. Lämmönsiirtomekanismit
3.1 Johtuminen
3.2 Konvektio
- luonnollinen konvektio
- pakotettu konvektio
3.3 Säteily
4. Kiehuminen
5. Lauhtuminen
6. Lämmönvaihtimet
VIRTAUSTEKNIIKKA:
1. Nesteiden ja kaasujen ominaisuudet
1.1 Nesteiden ja kaasujen tiheys
1.2 Viskositeetti
2. Hydrostatiikka
2.1 Vapaan nestepinnan muodostuminen
2.2 Hydrostaattinen paine
2.3 Painevoimat
2.4 Noste ja kelluminen
3. Aerostatiikka
4. Kokoonpuristamattomat virtaukset
5. Kitkallinen (todellinen) virtaus
6. Pumput
7. Puhaltimet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa laskea ja mitoittaa lämmönsiirron ja virtaustekniikan tehtäviä avustettuna. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa laskea ja mitoittaa lämmönsiirron ja virtaustekniikan tehtäviä ja niihin liittyvät laitteet avustettuna. Opiskelija osaa selittää lämmönsiirto ja virtaustekniikan laskusäännöt pääpiirteittäin. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tietää perusperiaatteet lämmönsiirron ja virtaustekniikan mitoituksesta. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee lämmönsiirto- ja virtaustekniikan tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee lämmönsiirto- ja virtaustekniikan tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.