Siirry suoraan sisältöön

Kaavoituksen erityiskysymyksiäLaajuus (5 op)

Tunnus: R501ML57OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakso keskittyy kunnallisen maankäytön ja kaavoituksen keinoin kiertotalouden edistämiseen. Opintojakso pohjaa ympäristöministeriön käynnistämän kansallisen kestävän kaupunkikehityksen ohjelman painopistealueisiin. Ohjelmassa pääpaino on ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävissä ratkaisuissa ja niihin tukeutuvan elinkeinotoiminnan vahvistamisessa.

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

01.06.2022 - 31.08.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
  • Katja Palo
Vastuuhenkilö

Katja Palo

Opiskelijaryhmät
  • RA51M20S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
  • R51M19S
    Maanmittaustekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
  • R51M20S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
  • RA51M19S
    Maanmittaustekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019

Tavoitteet

Opintojakso keskittyy kunnallisen maankäytön ja kaavoituksen keinoin kiertotalouden edistämiseen. Opintojakso pohjaa ympäristöministeriön käynnistämän kansallisen kestävän kaupunkikehityksen ohjelman painopistealueisiin. Ohjelmassa pääpaino on ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävissä ratkaisuissa ja niihin tukeutuvan elinkeinotoiminnan vahvistamisessa.

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Itseopiskelu verkossa, kesä 2022 (1.6.-15.8.2022)

Oppimateriaalit

Materiaali Moodle-työtilassa

Opetusmenetelmät

Luennot: kesäopinnoissa aloitus- ja lopetusluennot ACssä tai Teamsissa, Käytetään hyödyksi tallenteita.
Seminaariesitys
Kurssilla keskitytään maankäytön saralla tapahtuneisiin ja tulossa oleviin muutoksiin, sekä erilaisiin maankäyttömuotoihin.
Tutustutaan mm.
maankäyttö- ja rakennuslaki uudistukseen
digikaavoitus-hankkeeseen
valtakunnallisiin alueidenkäyttötavoitteisiin erityiskysymysten/-tarpeiden osalta
Eri toimijoiden/toimialojen maankäytön erityiskysymyksiin
Kestävä kaupunki – Kestävä kehitys, ilmastonmuutos kaavoituksessa
Tallenteilla kuultavana myös mahdollisia vierailijaluentoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilö-/parityöt:
Kaavoituksen erityiskysymykset; eri teemat (täydennettävä-kiitettävä 5)
Maankäyttö- ja rakennuslaki uudistus vertailu (Hyväksytty/hylätty)
Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna arvosanan saamiseksi

Hylätty (0)

Ei palautettuja suorituksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hallitsee monipuoliset yleistiedot sekä kognitiiviset ja käytännön perustaidot, joita vaaditaan, jotta pystyy hyödyntämään näitä tietoja tehtävien suorittamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hallitsee oman työ- tai opintoalansa tietoperustan laajoissa asiayhteyksissä sekä tietyt kognitiiviset ja käytännön taidot sekä ilmaisukyvyn ja hyödyntää näitä tietoja ja taitoja ratkaistaessa oman alan erityisongelmia ja suorittaessaan alan tehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitsee oman alansa laaja-alaisen ja/tai erikoistuneen tietoperustan sekä kognitiiviset ja käytännön taidot sekä ilmaisukyvyn ja hyödyntää näitä tietoja ja taitoja ratkaistessaan luovasti abstrakteja ongelmia ja suorittaessaan alan tehtäviä. Ymmärtää ammatillisten tehtäväalueiden sekä alan ja eri alojen rajapinnat ja yhteydet laajempiin kokonaisuuksiin.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 26.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma
  • Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
  • Katja Palo
Vastuuhenkilö

Katja Palo

Opiskelijaryhmät
  • RA51M20S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
  • R51M20S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020

Tavoitteet

Opintojakso keskittyy kunnallisen maankäytön ja kaavoituksen keinoin kiertotalouden edistämiseen. Opintojakso pohjaa ympäristöministeriön käynnistämän kansallisen kestävän kaupunkikehityksen ohjelman painopistealueisiin. Ohjelmassa pääpaino on ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävissä ratkaisuissa ja niihin tukeutuvan elinkeinotoiminnan vahvistamisessa.

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.