Siirry suoraan sisältöön

Kokemuksen ja elämyksen visualisointiLaajuus (5 op)

Tunnus: T26K114OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaat analysoida omaa taiteellista tekemistäsi.
Osaat rakentaa portfoliosi lukukauden teosten pohjalta (alkaa täältä, kehittyy opintojen aikana)
Tunnet riskianalyysimatriisin ja osaat sitä käyttäen luoda turvallisuussuunnitelman.
Tunnet kuvataiteilijana pohjoisen toimintaympäristön.
Pystyt havainnoimaan yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi.

Sisältö

Rakennat osaamisportfolion 1. lukukauden töistäsi.
Teet riskianalyysi ja turvallisuussuunnitelman
Osallistut ryhtmätyöhön, jonka teemana on kuvataiteiljan toimintaympäristö. Havainnoit yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohteet: Turvallisuussuunnitelma, Portfolio ja sen esitys, Ryhmätehtävä: Kuvataiteilija ja yhteiskunnassa.
Osaat koota osaamisportfolion. Opiskelija osaa aikatauluttaa oman tekemisensä.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnon olot ja niissä
turvallisen toimimisen. Tunnet pohjoisen alueen luontoresurssit ja niiden kestävän hyödyntämisen
toiminnassasi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on koonnut portfolion. Opiskelija osaa noudattaa laatimaansa aikataulua ja esitellä
tekemistään ryhmälle. Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi. Osaat tehdä
riskianalyysin ja turvallisuussuunnitelman. Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen luontoresursseja
työssäsi. Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista.
Pystyt hyödyntämään aktisen alueen kulttuurituntemusta työssäsi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on työstänyt portfolion. Opiskelija osaa johtaa omaa ajankäyttöään ja esitellä omaa
tekemistään laaja-alaisesti.
Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Osaat johtaa ryhmän
työskentelyä turvallisesti pohjoisen luonnon oloissa. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen
luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 22.09.2023

Ajoitus

30.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Anitra Arkko
Vastuuhenkilö

Anitra Arkko

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Osaat analysoida omaa taiteellista tekemistäsi.
Osaat rakentaa portfoliosi lukukauden teosten pohjalta (alkaa täältä, kehittyy opintojen aikana)
Tunnet riskianalyysimatriisin ja osaat sitä käyttäen luoda turvallisuussuunnitelman.
Tunnet kuvataiteilijana pohjoisen toimintaympäristön.
Pystyt havainnoimaan yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi.

Sisältö

Rakennat osaamisportfolion 1. lukukauden töistäsi.
Teet riskianalyysi ja turvallisuussuunnitelman
Osallistut ryhtmätyöhön, jonka teemana on kuvataiteiljan toimintaympäristö. Havainnoit yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi.

Aika ja paikka

30.8.-11.12.2023

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalit jaetaan Moodlessa sekä tuntien yhteydessä. Osa materiaaleista haetaan itse opintojakson aiheeseen liittyvien osa-alueiden mukaan.

Opetusmenetelmät

Opintojaksossa hyödynnetään itsenäisiä oppimistehtäviä, ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, tiedonhankintaa ja oppimista ohjataan sekä tuetaan.

Opintojakso sisältää taiteilijaidentiteetin rakentamisen perustan, johon liittyy myös suullisia/visuaalisia esityksiä. Opiskelijat tutustuvat alueeseen, kulttuuriin ja taiteeseen sekä hyödyntävät sitä tietomateriaalina opintojakson muissa tehtävissä. Opintojaksoon liittyy henkilökohtainen syksyn töistä rakennettava osaamisportfolio sekä Lappiin suuntautuva reissu, johon liittyy työpajatyöskentelyä ja toimii oppimisympäristönä. Opiskelijat työskentelevät myös ryhmissä opintojakson aikaisten tehtävien yhteydessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö on mukana Lapin reissun osalta, jolloin tutustutaan alueen toimintaympäristöön.

Sisällön jaksotus

Perusteet ja taustatieto 30.8.-22.10.
Lapin kuvausreissu maastoon aikavälille 25.-29.10 (viikko 39).
Porfolion toteuttamisvaiheeseen 2.11.-11.12. jolloin materiaalia aktiivisesti työstetään syksyn osaamisporfoliota varten sekä opintojakson päätteeksi esitellään porfolio.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää Lapin maastoon sijoittuvan kuvausreissun (viikolla 39), johon annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson kontaktitunneilla sekä Moodlessa.
Toteutus on jaoteltu koko syksylle, joka jakaa opiskelijan työkuormaa tehtävien osalta.

Huomiona, että kuvamateriaali porfoliota varten kertyy muiden opintojaksojen aikana valmistetuista kuvista, jotka liitetään tämän opintojakson osaamisporfolioon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohteet: Turvallisuussuunnitelma, Portfolio ja sen esitys, Ryhmätehtävä: Kuvataiteilija ja yhteiskunnassa.
Osaat koota osaamisportfolion. Opiskelija osaa aikatauluttaa oman tekemisensä.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnon olot ja niissä
turvallisen toimimisen. Tunnet pohjoisen alueen luontoresurssit ja niiden kestävän hyödyntämisen
toiminnassasi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on koonnut portfolion. Opiskelija osaa noudattaa laatimaansa aikataulua ja esitellä
tekemistään ryhmälle. Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi. Osaat tehdä
riskianalyysin ja turvallisuussuunnitelman. Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen luontoresursseja
työssäsi. Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista.
Pystyt hyödyntämään aktisen alueen kulttuurituntemusta työssäsi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on työstänyt portfolion. Opiskelija osaa johtaa omaa ajankäyttöään ja esitellä omaa
tekemistään laaja-alaisesti.
Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Osaat johtaa ryhmän
työskentelyä turvallisesti pohjoisen luonnon oloissa. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen
luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.
Arviointi suoritetaan pisteyttämällä tehtävät max 100 p, jotka jakaantuvat opintojakson tehtävien mukaan. Opintojakson hyväksytty suoritus vaatii vähintään 50 op
arvosana 0, alle 50 pistettä
arvosana 1, 50-60 op
arvosana 2, 60-70 op
arvosana 3, 70-80 op
arvosana 4, 80-90 op
arvosana 5, 90-100 op

Tarkennetut arviointiperusteet Moodlessa.

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole palautettu eikä opintojaksoon osallistumisesta ja prosessista ole näytteitä.
Pisteet jäävät alle 50.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat koota osaamisportfolion. Osaat aikatauluttaa oman tekemisesi.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen taide-, kulttuuri- ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnonolot ja niissä turvallisen toimimisen. Tunnet pohjoisen alueen luontoresurssit ja niiden kestävän hyödyntämisen toiminnassasi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on koonnut portfolion. Osaat noudattaa laatimaasi aikataulua ja esitellä tekemistään ryhmälle.
Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuria ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi. Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen luontoresursseja työssäsi. Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista. Pystyt hyödyntämään alueen kulttuurituntemusta työssäsi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on työstänyt portfolion. Osaat johtaa omaa ajankäyttöäsi ja esitellä omaa tekemistään laaja-alaisesti.
Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 06.09.2022

Ajoitus

31.08.2022 - 14.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Anitra Arkko
Vastuuhenkilö

Anitra Arkko

Opiskelijaryhmät
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Osaat analysoida omaa taiteellista tekemistäsi.
Osaat rakentaa portfoliosi lukukauden teosten pohjalta (alkaa täältä, kehittyy opintojen aikana)
Tunnet riskianalyysimatriisin ja osaat sitä käyttäen luoda turvallisuussuunnitelman.
Tunnet kuvataiteilijana pohjoisen toimintaympäristön.
Pystyt havainnoimaan yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi.

Sisältö

Rakennat osaamisportfolion 1. lukukauden töistäsi.
Teet riskianalyysi ja turvallisuussuunnitelman
Osallistut ryhtmätyöhön, jonka teemana on kuvataiteiljan toimintaympäristö. Havainnoit yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi.

Aika ja paikka

31.8.-12.12.2022

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalit jaetaan Moodlessa sekä tuntien yhteydessä. Osa materiaaleista haetaan itse opintojakson aiheeseen liittyvien osa-alueiden mukaan.

Opetusmenetelmät

Opintojaksossa hyödynnetään itsenäisiä oppimistehtäviä, ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, tiedonhankintaa ja oppimista ohjataan sekä tuetaan.

Opintojakso sisältää taiteilijaidentiteetin rakentamisen perustan, johon liittyy myös suullisia/visuaalisia esityksiä. Opiskelijat tutustuvat alueeseen, kulttuuriin ja taiteeseen sekä hyödyntävät sitä tietomateriaalina opintojakson muissa tehtävissä. Opintojaksoon liittyy henkilökohtainen syksyn töistä rakennettava osaamisportfolio sekä Lappiin suuntautuvan reissun, johon liittyy työpajatyöskentelyä. Opiskelijat työskentelevät myös ryhmissä opintojakson aikaisten tehtävien yhteydessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö on mukana Lapin reissun osalta, jossa tutustutaan alueen toimintaympäristöön.

Sisällön jaksotus

Perusteet ja taustatieto 31.8.-3.10.
Lapin kuvausreissu maastoon viikolla 40 4.-6.10.
Porfolion toteuttamisvaiheeseen 21.11.-12.12. jolloin materiaalia aktiivisesti työstetään syksyn osaamisporfoliota varten sekä opintojakson päätteeksi esitellään porfolio.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää Lapin maastoon sijoittuvan kuvausreissun (viikolla 40), johon annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson kontaktitunneilla sekä Moodlessa.
Toteutus on jaoteltu koko syksylle, joka jakaa opiskelijan työkuormaa tehtävien osalta.

Huomiona, että kuvamateriaali porfoliota varten kertyy muiden opintojaksojen aikana valmistetuista kuvista, jotka liitetään tämän opintojakson osaamisporfolioon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohteet: Turvallisuussuunnitelma, Portfolio ja sen esitys, Ryhmätehtävä: Kuvataiteilija ja yhteiskunnassa.
Osaat koota osaamisportfolion. Opiskelija osaa aikatauluttaa oman tekemisensä.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnon olot ja niissä
turvallisen toimimisen. Tunnet pohjoisen alueen luontoresurssit ja niiden kestävän hyödyntämisen
toiminnassasi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on koonnut portfolion. Opiskelija osaa noudattaa laatimaansa aikataulua ja esitellä
tekemistään ryhmälle. Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi. Osaat tehdä
riskianalyysin ja turvallisuussuunnitelman. Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen luontoresursseja
työssäsi. Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista.
Pystyt hyödyntämään aktisen alueen kulttuurituntemusta työssäsi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on työstänyt portfolion. Opiskelija osaa johtaa omaa ajankäyttöään ja esitellä omaa
tekemistään laaja-alaisesti.
Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Osaat johtaa ryhmän
työskentelyä turvallisesti pohjoisen luonnon oloissa. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen
luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.
Arviointi suoritetaan pisteyttämällä tehtävät max 100 p, jotka jakaantuvat opintojakson tehtävien mukaan. Opintojakson hyväksytty suoritus vaatii vähintään 50 op
arvosana 0, alle 50 pistettä
arvosana 1, 50-60 op
arvosana 2, 60-70 op
arvosana 3, 70-80 op
arvosana 4, 80-90 op
arvosana 5, 90-100 op

Tarkennetut arviointiperusteet Moodlessa.

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole palautettu eikä opintojaksoon osallistumisesta ja prosessista ole näytteitä.
Pisteet jäävät alle 50.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat koota osaamisportfolion. Osaat aikatauluttaa oman tekemisesi.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen taide-, kulttuuri- ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnonolot ja niissä turvallisen toimimisen. Tunnet pohjoisen alueen luontoresurssit ja niiden kestävän hyödyntämisen toiminnassasi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on koonnut portfolion. Osaat noudattaa laatimaasi aikataulua ja esitellä tekemistään ryhmälle.
Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuria ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi. Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen luontoresursseja työssäsi. Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista. Pystyt hyödyntämään alueen kulttuurituntemusta työssäsi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on työstänyt portfolion. Osaat johtaa omaa ajankäyttöäsi ja esitellä omaa tekemistään laaja-alaisesti.
Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.