Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissäLaajuus (10 op)
Tunnus: K700BB86
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- englanti
Vastuuhenkilö
- Hannele Kauppila
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 20.04.2024
Ajoitus
21.03.2024 - 03.06.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Nursing
Opettaja
- Marianne Karttunen
- Kirsi Heikkinen
- Susanna Leskinen
- Henri Perälä
Vastuuhenkilö
Kirsi Heikkinen
Ajoitusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
K72D23SNursing (day time learning) Kemi autumn 2023
Koulutusryhmat
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Oppimateriaalit
Harjoittelun ohjeet moodlessa.
Moodlemateriaali.
Sähköinen harjoitteluntyökirja (eTyökirja),
Lääkehoitopassi (eLääkehoitopassi)
Opetusmenetelmät
Opiskelija osallistuu TC:lle ja hoitotyöhön harjoittelupaikassaan opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/hylätty
Arvioinnin menetelmät: Itsearviointi, ohjaajien arviointi, vertaisarviointi dialogisella keskustelulla.
Arvioinnin osaamisalueet:
Opiskelijan oppimisprosessi
Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute.
Eettinen osaaminen
Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan.
Opetus- ja ohjausosaaminen
Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen
Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen
Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito.
Hylätyn harjoittelun kriteerit
Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä:
Ammatilliset valmiudet
Eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen
Potilasturvallisuuden vaarantava toiminta
Yhteistyökykyisyys
Yhteistyötaidoissa puutteita
Hoitosuhteisiin sitoutumattomuus
Epäkollegiaalinen toiminta
Oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa
Oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa
Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet
Motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen
Harjoittelun suunnittelemattomuus
Oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita
Työelämätaidoissa puutteita
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 12.04.2023
Ajoitus
13.04.2023 - 31.05.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Nursing
Opettaja
- Marianne Karttunen
- Kirsi Heikkinen
Vastuuhenkilö
Kirsi Heikkinen
Opiskelijaryhmät
-
K72D22SNursing (day time learning) Kemi autumn 2022
Oppimateriaalit
Harjoittelun ohjeet moodlessa.
Moodlemateriaali.
Sähköinen harjoitteluntyökirja (eTyökirja),
Lääkehoitopassi (eLääkehoitopassi)
Opetusmenetelmät
Opiskelija osallistuu TC:lle ja hoitotyöhön harjoittelupaikassaan opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/hylätty
Arvioinnin menetelmät: Itsearviointi, ohjaajien arviointi, vertaisarviointi dialogisella keskustelulla.
Arvioinnin osaamisalueet:
Opiskelijan oppimisprosessi
Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute.
Eettinen osaaminen
Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan.
Opetus- ja ohjausosaaminen
Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen
Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen
Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito.
Hylätyn harjoittelun kriteerit
Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä:
Ammatilliset valmiudet
Eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen
Potilasturvallisuuden vaarantava toiminta
Yhteistyökykyisyys
Yhteistyötaidoissa puutteita
Hoitosuhteisiin sitoutumattomuus
Epäkollegiaalinen toiminta
Oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa
Oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa
Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet
Motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen
Harjoittelun suunnittelemattomuus
Oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita
Työelämätaidoissa puutteita
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 07.02.2022
Ajoitus
14.02.2022 - 30.05.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
1 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Nursing
Opettaja
- Susanna Leskinen
- Kirsi Heikkinen
Vastuuhenkilö
Kirsi Heikkinen
Opiskelijaryhmät
-
K72D21SNursing (full time day studies) Kemi autumn 2021
Oppimateriaalit
Harjoittelun ohjeet moodlessa.
Moodlemateriaali.
Sähköinen harjoitteluntyökirja (eTyökirja),
Lääkehoitopassi (eLääkehoitopassi)
Opetusmenetelmät
Opiskelija osallistuu TC:lle ja hoitotyöhön harjoittelupaikassaan opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/hylätty
Arvioinnin menetelmät: Itsearviointi, ohjaajien arviointi, vertaisarviointi dialogisella keskustelulla.
Arvioinnin osaamisalueet:
Opiskelijan oppimisprosessi
Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute.
Eettinen osaaminen
Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan.
Opetus- ja ohjausosaaminen
Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen
Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen
Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito.
Hylätyn harjoittelun kriteerit
Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä:
Ammatilliset valmiudet
Eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen
Potilasturvallisuuden vaarantava toiminta
Yhteistyökykyisyys
Yhteistyötaidoissa puutteita
Hoitosuhteisiin sitoutumattomuus
Epäkollegiaalinen toiminta
Oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa
Oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa
Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet
Motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen
Harjoittelun suunnittelemattomuus
Oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita
Työelämätaidoissa puutteita