Siirry suoraan sisältöön

Projekti: Robotiikka ja tekoäly (AI)Laajuus (5 op)

Tunnus: R504D103

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija toteuttaa toimivan robotin. Opiskelija osaa käyttää suunnitelussa hyödyksi simulaatiota ja yleisimmin käytössä olevia robotiikka työkaluja. Opiskelija osaa ohjelmoida robotin toteuttamaan määritetty toimeksianto.
Opiskelija osaa soveltaa ketteriä menetelmiä käytännön robotiikkakehitysprojektissa. Opiskelija ymmärtää ketterän järjestelmäkehityksen ja prototypoinnin erityispiirteet ja osaa hyödyntää siihen soveltuvia työkaluja.

Sisältö

Robotti voi olla mobiili-, palvelu- tai yhteistyörobotti. Suunniteltavalla robotilla tulee olla tehtävä, jonka se toteuttaa. Opiskelijat muodostavat määrittelyjen pohjalta tehtävät, jonka rakennettava robotti ratkaisee.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

10.02.2025 - 27.04.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Tommi Kokko
Vastuuhenkilö

Tommi Kokko

Opiskelijaryhmät
  • R54D23S
    Bachelor of Engineering, Machine Learning and Data Engineering (full time studies), 2023

Tavoitteet

Opiskelija toteuttaa toimivan robotin. Opiskelija osaa käyttää suunnitelussa hyödyksi simulaatiota ja yleisimmin käytössä olevia robotiikka työkaluja. Opiskelija osaa ohjelmoida robotin toteuttamaan määritetty toimeksianto.
Opiskelija osaa soveltaa ketteriä menetelmiä käytännön robotiikkakehitysprojektissa. Opiskelija ymmärtää ketterän järjestelmäkehityksen ja prototypoinnin erityispiirteet ja osaa hyödyntää siihen soveltuvia työkaluja.

Sisältö

Robotti voi olla mobiili-, palvelu- tai yhteistyörobotti. Suunniteltavalla robotilla tulee olla tehtävä, jonka se toteuttaa. Opiskelijat muodostavat määrittelyjen pohjalta tehtävät, jonka rakennettava robotti ratkaisee.

Aika ja paikka

Paikanpäällä / Teams / Moodle

Opetusmenetelmät

Oppiminen toteutetaan projektioppimisen mallilla. Opiskelija suorittaa opintojakson opiskelijoista koostuvassa tiimissä. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma tehtävänsä prosessin läpi viemisessä. Tavoitteena on saada opintojakson loppuun mennessä rakennettua ketteriä menetelmiä hyödyntäen robotiikan projekti, jonka aihe tulee elinkeinoelämältä. Opettajatiimi katselmoi projektiryhmientuotoksia koko prosessin ajan sekä antaa palautetta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arviointi perustuu projektin aikana toteutettaviin dokumentteihin, ohjelmistokoodiin, viestintään, ryhmätyöhön ja revieweissä osoistettuun osaamisen.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Uusinta mahdollisuutena on käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Totetus on mahdollista suorittaa oman robotiikan projektin kautta. Projekti-idea hyväksytetään opettaja tiimillä ja toteutetaan annetun aikaikkunan puitteissa. Omassa projektissa tulee myös näkyä kiertotalousteema,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINNIN KOHTEET
Käytännön työn arviointi tapahtuu projektiprosessin läpiviennin kaikissa vaiheissa. Arviointi kohdistuu sekä tuotteeseen että prosessiin huomioiden mm.:
Tiimiarviointi:
·Projektiprosessin hallinta·Projektin lopputulos·Tuotteen laatu (Kokonaisuuden toimivuus, näyttävyys, tavoitteiden saavuttaminen)
Yksilöarviointi:
·Sitoutuminen projektiin, läsnäolo ja aktiivisuus·Rakentavahenkisyys, tiimityötaidot, aloitteellisuus, asenne ja käytös

PALAUTTEET: Opiskelijoilta:
- Suulliset palautteet oppimisen etenemisestä, ohjauksesta ja ongelmatilanteista
- Kehityskohteita
- Käsittely: Opetiimi käsittelee opetiimin palavereissa ja katselmoinnin yhteydessä => reagointi
* Päätöstilanteessa
- INNOKOMPIN mittariston muk. itsearviointi
- Projektin itsearviointi/-vertaisarviointi
- Käsittely: Opetiimin yhteiskäsittely tapahtuman jälkeen
* Opintojaksopalautteet
- Käsittely: opettaja käsittelee omansa ja reagoi saamaansa palautteeseen
Opettajilta:
- Opetiimin palavereissa käsittely
- CDIO-itsearvioinnit vuosittain

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 11.02.2024

Ajoitus

12.02.2024 - 25.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Tommi Kokko
Vastuuhenkilö

Tommi Kokko

Opiskelijaryhmät
  • R54D22S
    Bachelor of Engineering, Machine Learning and Data Engineering (full time studies), 2022

Tavoitteet

Opiskelija toteuttaa toimivan robotin. Opiskelija osaa käyttää suunnitelussa hyödyksi simulaatiota ja yleisimmin käytössä olevia robotiikka työkaluja. Opiskelija osaa ohjelmoida robotin toteuttamaan määritetty toimeksianto.
Opiskelija osaa soveltaa ketteriä menetelmiä käytännön robotiikkakehitysprojektissa. Opiskelija ymmärtää ketterän järjestelmäkehityksen ja prototypoinnin erityispiirteet ja osaa hyödyntää siihen soveltuvia työkaluja.

Sisältö

Robotti voi olla mobiili-, palvelu- tai yhteistyörobotti. Suunniteltavalla robotilla tulee olla tehtävä, jonka se toteuttaa. Opiskelijat muodostavat määrittelyjen pohjalta tehtävät, jonka rakennettava robotti ratkaisee.

Aika ja paikka

Paikanpäällä / Teams / Moodle

Opetusmenetelmät

Oppiminen toteutetaan projektioppimisen mallilla. Opiskelija suorittaa opintojakson opiskeloista koostuvassa tiimissä. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma tehtävänsä prosessin läpi viemisessä. Tavoitteena on saada opintojakson loppuun mennessä rakennettua ketteriä menetelmiä hyödyntäen robotiikan projekti, jonka aihe tulee elinkeinoelämältä. Opettajatiimi katselmoi projektiryhmientuotoksia koko prosessin ajan sekä antaa palautetta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arviointi perustuu projektin aikana toteutettaviin dokumentteihin, ohjelmistokoodiin, viestintään, ryhmätyöhön ja revieweissä osoistettuun osaamisen. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Uusinta mahdollisuutena on käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Totetus on mahdollista suorittaa oman robotiikan projektin kautta. Projekti-idea hyväksytetään opettaja tiimillä ja toteutetaan annetun aikaikkunan puitteissa. Omassa projektissa tulee myös näkyä kiertotalousteema,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINNIN KOHTEET
Käytännön työn arviointi tapahtuu projektiprosessin läpiviennin kaikissa vaiheissa. Arviointi kohdistuu sekä tuotteeseen että prosessiin huomioiden mm.:
Tiimiarviointi:
·Projektiprosessin hallinta·Projektin lopputulos·Tuotteen laatu (Kokonaisuuden toimivuus, näyttävyys, tavoitteiden saavuttaminen)
Yksilöarviointi:
·Sitoutuminen projektiin, läsnäolo ja aktiivisuus·Rakentavahenkisyys, tiimityötaidot, aloitteellisuus, asenne ja käytös

PALAUTTEET: Opiskelijoilta:
- Suulliset palautteet oppimisen etenemisestä, ohjauksesta ja ongelmatilanteista
- Kehityskohteita
- Käsittely: Opetiimi käsittelee opetiimin palavereissa ja katselmoinnin yhteydessä => reagointi
* Päätöstilanteessa
- INNOKOMPIN mittariston muk. itsearviointi
- Projektin itsearviointi/-vertaisarviointi
- Käsittely: Opetiimin yhteiskäsittely tapahtuman jälkeen
* Opintojaksopalautteet
- Käsittely: opettaja käsittelee omansa ja reagoi saamaansa palautteeseen
Opettajilta:
- Opetiimin palavereissa käsittely
- CDIO-itsearvioinnit vuosittain