Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen ILaajuus (5 op)
Tunnus: K701S019
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.
Sisältö
• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 22.01.2025
Ajoitus
23.01.2025 - 27.03.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.
Sisältö
• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa
Aika ja paikka
Opintojakson työtila Moodlessa.
Opetus koululla ja Zoomissa lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ja löytyvät Moodlesta
Opetusmenetelmät
Keskusteleva etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä
Kirjaston tarjoama Tiedonhankinnan perusteet -opinnot osana opintojaksoa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon liittyvien tehtävien hyväksyttyä suoritusta opintojakson arviointikriteerien mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 20.01.2025
Ajoitus
21.01.2025 - 25.03.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.
Sisältö
• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa
Aika ja paikka
Opintojakson työtila Moodlessa.
Opetus koululla ja Zoomissa lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ja löytyvät Moodlesta
Opetusmenetelmät
Keskusteleva etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä
Kirjaston tarjoama Tiedonhankinnan perusteet -opinnot osana opintojaksoa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon liittyvien tehtävien hyväksyttyä suoritusta opintojakson arviointikriteerien mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 17.09.2024
Ajoitus
18.09.2024 - 29.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Susanna Helavirta
- Anitta Örn
Vastuuhenkilö
Susanna Helavirta
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.
Sisältö
• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa
Aika ja paikka
Opintojakson työtila Moodlessa.
Opetus Zoomissa.
Opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus Zoomissa
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä
Kirjaston tarjoama Tiedonhankinnan perusteet -opinnot osana opintojaksoa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Korjaus opetussuunnitelman arviointikriteereihin:
Kunkin arvosanan ensimmäisessä kohdassa lukee virheellisesti opinnäytetyöprosessi. Pitäisi olla prosessi.
Tämä korjaus tehty opintojakson arviointikriteereihin Moodlessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 26.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Susanna Helavirta
- Anitta Örn
Vastuuhenkilö
Susanna Helavirta
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.
Sisältö
• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa
Aika ja paikka
Opintojakson työtila Moodlessa.
Opetus Zoomissa.
Opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus Zoomissa
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä
Kirjaston tarjoama Tiedonhankinnan perusteet -opinnot osana opintojaksoa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Korjaus opetussuunnitelman arviointikriteereihin:
Kunkin arvosanan ensimmäisessä kohdassa lukee virheellisesti opinnäytetyöprosessi. Pitäisi olla prosessi.
Tämä korjaus tehty opintojakson arviointikriteereihin Moodlessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 10.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 01.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Siro
- Susanna Helavirta
Vastuuhenkilö
Susanna Helavirta
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.
Sisältö
• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa
Aika ja paikka
Opetuksesta osa kampuksella ja osa Zoomissa.
Opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan tutkintosääntöä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
09.01.2024 - 28.02.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Siro
- Susanna Helavirta
Vastuuhenkilö
Susanna Helavirta
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.
Sisältö
• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa
Aika ja paikka
Opetuksesta osa kampuksella ja osa Zoomissa.
Opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan tutkintosääntöä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.