Siirry suoraan sisältöön

Monikulttuurinen työLaajuus (5 op)

Tunnus: K701S014

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia

Sisältö

- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

14.01.2025 - 05.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia

Sisältö

- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti etäopetuksena (Zoom)

Oppimateriaalit

Oppimateriaali esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ja tallennetaan Moodlen oppimisympäristöön.

Opetusmenetelmät

Keskusteleva etäopetus (Zoom)
- Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla.
- Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä sekä mahdollisuuksien mukaan Lapin amk:ssa monikulttuurisuuteen liittyviä hankkeita.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja mahdollisuuksien mukaan monikulttuurisuuteen liittyvien hankkeiden kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa - uusinnat Lapin amk:n tutkintosäännön mukaisesti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla toteutetaan Lapin amk:n ahot-käytänteitä

Sisällön jaksotus

Tammikuuu:
- Teemaan sisältyvät keskeiset käsitteet: Kulttuuri, monikulttuurisuus, akkulturaatio, rasismi, etnosentrisyys, turvapaikanhakija, pakolainen
- Vuorovaikutus asiakastyössä: Kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisen asiakastyön ohjaus ja kompetenssit
Helmikuu:
- Maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
- Kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä, asiakastyön menetelmät
- Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja hankkeita

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hylätty - K5
Arvioinnin perustana opintojakson arviointikriteerien mukaisesti hyväksytyt tehtäväsuoritukset

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 06.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia

Sisältö

- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti etäopetuksena (Zoom)

Oppimateriaalit

Oppimateriaali esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ja tallennetaan Moodlen oppimisympäristöön.

Opetusmenetelmät

-Keskusteleva etäopetus (Zoom)
- Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla.
- Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä sekä mahdollisuuksien mukaan Lapin amk:ssa monikulttuurisuuteen liittyviä hankkeita.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja mahdollisuuksien mukaan monikulttuurisuuteen liittyvien hankkeiden kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa - uusinnat Lapin amk:n tutkintosäännön mukaisesti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla toteutetaan Lapin amk:n ahot-käytänteitä

Sisällön jaksotus

Tammikuuu:
- Teemaan sisältyvät keskeiset käsitteet: Kulttuuri, monikulttuurisuus, akkulturaatio, rasismi, etnosentrisyys, turvapaikanhakija, pakolainen
- Vuorovaikutus asiakastyössä: Kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisen asiakastyön ohjaus ja kompetenssit
Helmikuu:
- Maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
- Kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä, asiakastyön menetelmät
- Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja hankkeita

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hylätty -K5
Arvioinnin perustana opintojakson arviointikriteerien mukaisesti hyväksytyt tehtäväsuoritukset

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 25.09.2024

Ajoitus

26.09.2024 - 07.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Järvi
Vastuuhenkilö

Seija Järvi

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia

Sisältö

- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva

Aika ja paikka

Kemin kampus (Kosmos)
Zoom

Oppimateriaalit

sovitaan opintojakson alussa, esim. 



Martikainen. T. & Pitkänen, P. (toim.) 2020. Muuttoliikkeiden vuosisata.



Saukkonen, P. 2020. Kirjoituksia muuttoliikkeestä, monikulttuurisuudesta ja nationalismista



 



 

Opetusmenetelmät

ennakkotehtävä, kampus- ja Zoom-tunnit, itsenäinen ja pienryhmätyöskentely Moodle-oppimisympäristössä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

työelämävierailijoita ja -vierailuja mahdollisuuksien mukaan

Kansainvälisyys

kv tilanteeseen perehtyminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

välitehtävät (hyv.-hyl.), loppuessee hyl.-5

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 23.09.2024

Ajoitus

24.09.2024 - 05.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Juuso
Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia

Sisältö

- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva

Aika ja paikka

Syksy 2024

Oppimateriaalit

Oppimismateriaalit ovat kootusti Moodlessa. Opintojakson alussa käydään läpi suositeltavat lähdemateriaalit.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opinnot.
Opetusta 18h, josta kampuksella 8h ja verkko-opetuksena 10h. Opetuksessa osallistavia oppimistehtäviä ja luentoja. Opintojaksoon voi myös sisältyä asiantuntijavierailu sekä tutustumiskäynti. Osa oppimistehtävistä puretaan yhteisesti opetuksessa.
Itsenäistä opiskelua 117h, sisältäen oppimistehtävien työstämisen. Työelämäyhteistyössä tehtävä oppimistehtävä, jota voi työstää koko opintojakson ajan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon voi myös sisältyä asiantuntijavierailu sekä tutustumiskäynti.

Oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautus 5.11.2024 mennessä.
2. uusintapalautusmahdollisuus 15.11.2024.
3. uusintapalautusmahdollisuus 2.12.2024.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työelämäyhteistyössä tehtävässä oppimistehtävässä opiskelija valitsee oman oppimisensa kannalta ja ammatillisen mielenkiintonsa mukaan tehtävänannon mukaisen kohderyhmän ja sopii yhteistyöorganisaation, jossa tekee oppimistehtävän. Työelämäyhteistyössä tehtävästä oppimistehtävästä opiskelija tekee esseen, joka sisältää itsearvioinnin.

Vaihtoehtoinen toteutus esseen sijaan on Podcast-tyyppinen nauhoite (Teams tai Zoom työkaluilla). Vaihtoehtoisessa toteutuksessa tulee myös peilata ja pohtia oppimismateriaalia toteuttamaansa toimintaan työelämäyhteistyössä ja opintojakson aihealueisiin. Lähdeviittaukset on esitettävä ja itsearviointi on tehtävä myös vaihtoehtoisessa toteutuksessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä työelämäyhteistyössä arvioidaan Hylätty-5.
Muut oppimistehtävät hyväksytty/hylätty.

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja opetuksessa sekä itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien tekeminen ohjeistuksen mukaisesti hyväksytysti huomioidaan lopulliseen kokonaisarvosanaan korottavana tai laskevana.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia

Sisältö

- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2023-2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.