Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen ILaajuus (5 op)

Tunnus: K701S019

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 22.01.2025

Ajoitus

23.01.2025 - 27.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
  • KA71S24S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Opintojakson työtila Moodlessa.
Opetus koululla ja Zoomissa lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ja löytyvät Moodlesta

Opetusmenetelmät

Keskusteleva etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Kirjaston tarjoama Tiedonhankinnan perusteet -opinnot osana opintojaksoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.

Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon liittyvien tehtävien hyväksyttyä suoritusta opintojakson arviointikriteerien mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 20.01.2025

Ajoitus

21.01.2025 - 25.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
  • KA71S24S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Opintojakson työtila Moodlessa.
Opetus koululla ja Zoomissa lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ja löytyvät Moodlesta

Opetusmenetelmät

Keskusteleva etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Kirjaston tarjoama Tiedonhankinnan perusteet -opinnot osana opintojaksoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.

Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon liittyvien tehtävien hyväksyttyä suoritusta opintojakson arviointikriteerien mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.08.2024 - 01.10.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2024-2025

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 17.09.2024

Ajoitus

18.09.2024 - 29.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Susanna Helavirta
  • Anitta Örn
Vastuuhenkilö

Susanna Helavirta

Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Opintojakson työtila Moodlessa.
Opetus Zoomissa.

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus Zoomissa
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Kirjaston tarjoama Tiedonhankinnan perusteet -opinnot osana opintojaksoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.

Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Korjaus opetussuunnitelman arviointikriteereihin:
Kunkin arvosanan ensimmäisessä kohdassa lukee virheellisesti opinnäytetyöprosessi. Pitäisi olla prosessi.
Tämä korjaus tehty opintojakson arviointikriteereihin Moodlessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla

Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 26.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Susanna Helavirta
  • Anitta Örn
Vastuuhenkilö

Susanna Helavirta

Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Opintojakson työtila Moodlessa.
Opetus Zoomissa.

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus Zoomissa
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Kirjaston tarjoama Tiedonhankinnan perusteet -opinnot osana opintojaksoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.

Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Korjaus opetussuunnitelman arviointikriteereihin:
Kunkin arvosanan ensimmäisessä kohdassa lukee virheellisesti opinnäytetyöprosessi. Pitäisi olla prosessi.
Tämä korjaus tehty opintojakson arviointikriteereihin Moodlessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla

Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 10.01.2024

Ajoitus

11.01.2024 - 01.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Siro
  • Susanna Helavirta
Vastuuhenkilö

Susanna Helavirta

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Opetuksesta osa kampuksella ja osa Zoomissa.

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan tutkintosääntöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla

Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 28.02.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Siro
  • Susanna Helavirta
Vastuuhenkilö

Susanna Helavirta

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Opetuksesta osa kampuksella ja osa Zoomissa.

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan tutkintosääntöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla

Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.