Siirry suoraan sisältöön

Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialallaLaajuus (5 op)

Tunnus: K700BE02

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 11.09.2023

Ajoitus

12.09.2023 - 26.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sari Leppälä
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Sari Leppälä

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Aika ja paikka

Työsuunnitelman mukaisesti syksyllä 2023

Oppimateriaalit

Ohjeet, materiaalit ja suositeltavaa aineistoa löytyy Moodlesta. Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto, materiaalit ja välineet tulee hankkia itsenäisesti.



 

Opetusmenetelmät

- Läsnäolovelvollisuus vähintään 80% zoom tunneilla, projektin esittely 100%
- Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti.
- Prosessimainen eteneminen, joka sisältää välitehtäviä.
- Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, musiikin, draaman sekä kehon alueella.
- Ryhmässä suunniteltu ja itsenäisesti tai pareittain toteutettu taideprojekti esitellään kurssin päätteeksi toisille.
- Oppimistehtävä koostuu itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä
- Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista zoom kontakteille ja aktiiviseen työskentelyyn tunneilla, taideprojektin esittelyyn osallistumista sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.

Tavoitteena opintojaksolla on:
- Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen.
- Tutustuminen eri taidelähtöisiin teoreettisiin lähtökohtiin ja menetelmiin sekä menetelmien kokeileminen.
- Sosiaalialalla käytettäviin taidelähtöisiin menetelmien hyödyntäminen osallistavan työpajan rakentamisessa, toteuttamisessa ja ohjauksessa.
- Arvioida omaa ja pienryhmän taidelähtöisten menetelmien hyödyntämistä sekä osaamisen kehittymistä sekä kehittämistarpeita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Työpajaprojekti ohjeiden mukaisesti. Palautus 11/23 ja 1. uusintapalautus 12/23,
2. uusintapalautus 1/24.

Opiskelija hankkii itse oman asiakasryhmänsä ja toteuttaa työpajaprojektinsa heidän kanssaan.
Kukin ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa (vähintään 80%).
Välitehtävät, hyväksytty/ täydennettävä.
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, ohjaa ja arvioi työpajaprojektin. Taideprojektin toteutuksen esittely 100% .
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hyväksytty/täydennettävä
Työpajaprojekti, hyväksytty/täydennettävä

Opintojakson arviointi on hyväksytty/hylätty.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 10.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 19.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sari Leppälä
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Sari Leppälä

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Aika ja paikka

Työsuunnitelman mukaisesti syksyllä 2023

Oppimateriaalit

Ohjeet, materiaalit ja suositeltavaa aineistoa löytyy Moodlesta. 



Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto, materiaalit ja välineet tulee hankkia itsenäisesti.

Opetusmenetelmät

- Läsnäolovelvollisuus vähintään 80% zoom tunneilla, projektin esittely 100%
- Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti.
- Prosessimainen eteneminen, joka sisältää välitehtäviä.
- Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, musiikin, draaman sekä kehon alueella.
- Ryhmässä suunniteltu ja itsenäisesti tai pareittain toteutettu taideprojekti esitellään kurssin päätteeksi toisille.
- Oppimistehtävä koostuu itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä
- Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista zoom kontakteille ja aktiiviseen työskentelyyn tunneilla, taideprojektin esittelyyn osallistumista sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.

Tavoitteena opintojaksolla on:
- Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen.
- Tutustuminen eri taidelähtöisiin teoreettisiin lähtökohtiin ja menetelmiin sekä menetelmien kokeileminen.
- Sosiaalialalla käytettävien taidelähtöisten menetelmien hyödyntäminen osallistavan työpajan rakentamisessa, toteuttamisessa ja ohjauksessa.
- Arvioida omaa ja pienryhmän taidelähtöisten menetelmien hyödyntämistä sekä osaamisen kehittymistä sekä kehittämistarpeita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Työpajaprojekti ohjeiden mukaisesti. Peruspalautus 11/23 ,1. uusintapalautus 12/23 ja 2. uusintapalautus 1/24

Opiskelija hankkii itse oman asiakasryhmänsä ja toteuttaa työpajaprojektinsa heidän kanssaan.
Kukin ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa (vähintään 80%).
Ennakkotehtävä ja välitehtävät, hylätty/hyväksytty.
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, ohjaa ja arvioi työpajaprojektin. Taideprojektin toteutuksen esittely 100% .
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hyväksytty/täydennettävä
Työpajaprojekti, hyväksytty/täydennettävä

Opintojakson arviointi on hyväksytty/hylätty.

Ilmoittautumisaika

22.07.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 30.11.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 21

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Aika ja paikka

Raudaskylän Opiston toteutus v. 2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 15.03.2023

Ajoitus

22.03.2023 - 23.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sari Leppälä
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Sari Leppälä

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Aika ja paikka

Työsuunnitelman mukaisesti kevät 2023

Oppimateriaalit

Ohjeet, materiaalit ja suositeltava aineisto löytyy Moodlesta.
Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto, materiaalit ja välineet tulee hankkia itsenäisesti.

Opetusmenetelmät

- Läsnäolovelvollisuus 80%, työpaja 100%
- Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti.
- Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä. Lisäksi tulee tehdä annetut välitehtävät.
- Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, musiikin, draaman sekä kehon alueella.
- Toteutetun taideprojektin esittely päättää kurssin.
- Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä
- Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista zoom kontakteille ja aktiiviseen työskentelyyn, taideprojektin esittelyyn osalalistumista (työpajapäivässä läsnäolovelvoite) sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.

Tavoitteena opintojaksolla on:
- Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen.
- Tutustuminen eri taidelähtöisiin teoreettisiin lähtökohtiin ja menetelmiin sekä menetelmien kokeileminen.
- Sosiaalialalla käytettäviin taidelähtöisiin menetelmien hyödyntäminen osallistavan työpajan rakentamisessa, toteuttamisessa ja ohjauksessa.
- Arvioida omaa ja pienryhmän taidelähtöisten menetelmien hyödyntämistä sekä osaamisen kehittymistä sekä kehittämistarpeita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Työpajaprojekti ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija hankkii itse oman asiakasryhmänsä varhaiskasvatuksesta ja toteuttaa työpajaprojektinsa heidän kanssaan. Yhteisessä työpajassa kukin ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa (vähintään 80%).
Ennakkotehtävä ja välitehtävät, hylätty/täydennettävä/hyväksytty.
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, ohjaa ja arvioi työpajaprojektin. Taideprojektin toteutuksen esittely 100% .
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hylätty/täydennettävä/hyväksytty.
Työpajaprojekti, hylätty/hyväksytty.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 02.02.2023

Ajoitus

09.02.2023 - 27.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Viinonen
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Sanna Viinonen

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Oppimateriaalit

Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla
https://trepo.tuni.fi/handle/10024/104547

Sekä Moodlessa jaettava erilainen materiaali.

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista taidelähtöisista harjoituksista sekä perehtymisestä taidelähtöiseen työskentelyyn sosiaalialan työssä. Osallistava työpajatyöskentely päättää kurssin.

Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.

Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa sekä visuaalisessa muodossa sekä yhteistoiminnallisesta työpajatyöskentelystä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista lähijaksojen työskentelyyn (työpajat opintojakson lopussa pakollisia) sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla tehdään myös toiminnallisia harjoituksia, joten etäopiskelulaitteet (headset ja kamera) on hyvä olla käytettävissä opintojakson aikana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi/refkeltointikeskustelut , ohjaajien arviointi.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

07.02.2023 - 18.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Viinonen
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Sanna Viinonen

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Oppimateriaalit

Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla
https://trepo.tuni.fi/handle/10024/104547

Muu opintojaksolla Moodlessa jaettava erilainen materiaali.

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista taidelähtöisista harjoituksista sekä perehtymisestä taidelähtöiseen työskentelyyn sosiaalialan työssä. Osallistava työpajatyöskentely päättää kurssin.

Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.

Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa sekä visuaalisessa muodossa sekä yhteistoiminnallisesta työpajatyöskentelystä. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista lähijaksojen työskentelyyn (työpajat opintojakson lopussa pakollisia) sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa opetuksessa (80%) ja että ennakkotehtävä ja välitehtävät on hyväksytysti suoritettu. Lisäksi opiskelijan on osallistuttava työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja yhteiseen arviointiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla tehdään myös toiminnallisia harjoituksia, joten etäopiskelulaitteet (headset ja kamera) on hyvä olla käytettävissä opintojakson aikana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi/refkeltointikeskustelut , ohjaajien arviointi.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 01.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2022-2023

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, taidetyöskentely ja itsenäinen työskentely. Osaamistavoitteet ja sisällöt, arviointi: Lapin AMK, sosionomi ops. Opintojakso sisältää oppimispäiväkirjan ja oppimistehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Käytettävä oppimateriaali ja lähdemateriaali kerrotaan opintojakson alussa. Opintojakson oppimistehtävät tulee suorittaa aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 02.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 10.03.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virpi Piira
  • Sari Leppälä
Vastuuhenkilö

Virpi Piira

Opiskelijaryhmät
  • K71S22S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Aika ja paikka

Kevät 2023

Oppimateriaalit

Materiaalit ja suositeltava aineisto löytyy Moodlesta.
Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto tulee hankkia itsenäisesti.

Opetusmenetelmät

- Läsnäolovelvollisuus 80%, työpaja 100%
- Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti.
- Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä. Lisäksi tulee tehdä visuaalinen välitehtävä.
- Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, valokuvan, musiikin, draaman sekä kehon alueella.
- Osallistava työpajatyöskentely päättää kurssin.
- Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa sekä visuaalisessa muodossa sekä yhteistoiminnallisesta työpajatyöskentelystä.
- Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista lähijaksojen työskentelyyn (työpajapäivä pakollinen) sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.

Tavoitteena opintojaksolla on:
- Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen.
- Tutustuminen eri taidelähtöisiin teoreettisiin lähtökohtiin ja menetelmiin sekä menetelmien kokeileminen.
- Sosiaalialalla käytettäviin taidelähtöisiin menetelmien hyödyntäminen osallistavan työpajan rakentamisessa, toteuttamisessa ja ohjauksessa.
- Arvioida omaa ja pienryhmän taidelähtöisten menetelmien hyödyntämistä sekä osaamisen kehittymistä sekä kehittämistarpeita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Työpaja työsuunnitelman mukaisesti.
Työpajat järjestetään vain kerran. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumaan työpajaan, hänen tulee suunnitella, toteuttaa ja arvioida työpaja asiakkaiden kanssa itsenäisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa (vähintään 80%).
Ennakkotehtävä ja välitehtävä, hylätty/hyväksytty.
Opiskelija osallistuu työpajan suunnitteluun, toteutukseen, ohjaukseen ja arviointiin. Työpajan läsnäolovelvoite 100% läsnä.
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hylätty/hyväksytty.
Työpaja, hylätty/hyväksytty.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 06.09.2022

Ajoitus

13.09.2022 - 23.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sari Leppälä
  • Virpi Piira
Vastuuhenkilö

Sanna Viinonen

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä

Sisältö

Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Aika ja paikka

Syksy 2022

Oppimateriaalit

Materiaalit ja suositeltava aineisto löytyy moodlesta
Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto tulee hankkia itsenäisesti.

Opetusmenetelmät

Läsnäolovelvollisuus 80%, työpajat 100%
Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti. Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä. Lisäksi tulee tehdä visuaalinen välitehtävä. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, valokuvan, musiikin, draaman sekä kehon alueella. Osallistava työpajatyöskentely päättää kurssin.
Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen. Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa sekä visuaalisessa muodossa sekä yhteistoiminnallisesta työpajatyöskentelystä. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista lähijaksojen työskentelyyn (work-shopit pakollisia) sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.
Tavoitteena opintojaksolla on:
Tutustuminen eri taidelähtöisiin menetelmiin ja niiden kokeileminen.
Ryhmän työskentelyn suunnittelu ja ohjaus.
Sosiaalialalla käytettäviin taidelähtöisiin menetelmiin tutustuminen sekä osallistavan työpajan rakentaminen, toteuttaminen ja arviointi pienryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Työpajat 10/2022
Työpajat järjestetään vain kerran. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumaan työpajaan, hänen tulee suunnitella, toteuttaa ja arvioida työpaja asiakkaiden kanssa itsenäisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opettajat arvioivat opiskelijoiden työpajan kirjallisen työn, joka sisältää teoreettisen osuuden ja toiminnan suunnitelman, hyväksytty/hylätty.

Kirjallisen suunnitelman arviointi:
Hyväksytty:
Annettuja ohjeita on noudatettu vaadittavalla tavalla. Kaikkia osa-alueita on käsitelty ja perusteltu. Taidelähtöisyyttä on perusteltu. Siirtymiin on kiinnitetty huomiota ja ne on kuvattu. Roolijako on tuotu esille. Tavoitteet on määritelty. Kokonaisuus on riittävän looginen. Kieliasu on hyvä. Lähteitä on käytetty riittävästi. Lähdeviittaukset ovat pääosin merkattu oikein.

Hylätty: Työpajasuunnitelman ohjeistusta ei ole noudatettu vaaditulla tavalla. Suunnitelman ohjeistettuja osa-alueita ei ole perusteltu tai ne on perusteltu sekavasti. Työpajasuunnitelma ei ole taidelähtöinen. Siirtymätilanteita ei ole kuvattu ja roolijaot puuttuvat tai ovat hyvin epäselvät. Tavoitteet puuttuvat. Kokonaisuus on suppea ja hajanainen/sekava. Kieliasu on heikko. Lähteitä ei ole käytetty/ lähteet eivät ole sopivia. Lähdeviittaukset puuttuvat tai ovat merkitty virheellisesti.

Työpajan toteutuksen arviointikriteerit:
Hyväksytty:
Työpajan toteutus on suunnitelmallinen ja se on sujuvasti rakentunut. Ohjaus on suhteellisen selkeää ja asiakkaita kohtaavaa.

Hylätty: Työpajan toteutus on hajanainen ja epäjohdonmukainen. Ohjaus on heikkoa ja siitä puuttuu suunnitelmallisuus ja ohjaajan kontakti osallistujiin. Työpajassa ei ole teemaa ja sen tavoite jää epäselväksi. Taidelähtöinen työskentely puuttuu. Työpaja ei ole eikä se mahdollista ryhmän yhteistoimintaa.

Opintojakson kokonaisarviointi on hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija hallitsee taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuudet vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija tuntee erilaisia taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla ja varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija osaa syventää omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla ja käyttää mielenkiintoisia tapoja soveltaa taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija on perehtynyt hyvin taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun ja käsittelee mielenkiintoisella tavalla valitsemaansa aihetta. Taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) toteutus ja sen ohjaus onnistuu.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa reflektoida taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän osaa toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.


Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen toiminnan ja kulttuurisen ympäristön mahdollisuuksia vahvistaa yksilön ja yhteisön itsetuntemuksen rakentumista. Opiskelija ei tunne taidelähtöisiä toiminnallisia ja osallisuutta tukevia menetelmiä, joita voidaan sosiaalialalla tai varhaiskasvatuksessa hyödyntää. Opiskelija ei laajenna omaa itsetuntemustaan taidelähtöisen toiminnan avulla eikä koe mielenkiintoa käyttää taidelähtöistä toimintaa osana asiakastyötä.

Ammatillinen toiminta:

Opiskelija ei ole paneutunut taidelähtöisen työskentelyn (esim. työpajan) suunnitteluun. Aiheen rajaus ei onnistu ja työskentely on epäjohdonmukaista. Taidelähtöisen työskentelyn toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija ei osaa kuvata taidelähtöisen työskentelyn soveltuvuutta ja toteutuneen taidelähtöisen työskentelyn onnistuneisuutta asiakastyössä. Hän ei toimi eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa (vähintään 80%) ja että ennakkotehtävä ja välitehtävät on hyväksytysti suoritettu.
Opiskelija osallistuu työpajan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
Työpajoissa tulee olla 100% läsnä.
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hyväksytty/hylätty
Työpaja hyväksytty / hylätty