Siirry suoraan sisältöön

MobiiliohjelmointiLaajuus (5 op)

Tunnus: R504TL112

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.

Sisältö

- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.

Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.

Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 25.02.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Aku Kesti
Vastuuhenkilö

Aku Kesti

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • R54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.

Sisältö

- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta

Aika ja paikka

Opetusta 40h Rantavitikan kampuksen tehokoneluokissa.

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin" Kirjallisuus: - Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano) - Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. . Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.

Tunneilla käydään asioitaa asioita sekä teoriassa, että tutoriaaliesimerkein läpi.

Sisällön jaksotus

Layoutit, Fragmentit,eri käyttöliittymäkomponentit
Tapahtumankäsittely
Tiedon välitys sovelluksen sisäisesti ja sovellusten välillä, intentit
Navigaatio
Sovelluksen elinkaari

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla tehdään mobiilisovelluksia Android Studion avulla Android alustalle. Android Studion kehitysympäristö vaatii toimiakseen kohtuullisen tehokkaan koneen. Koulun koneita voi toki hyödyntää kehitystyössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.

Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.

Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
vä (1)
Opiskelja kykenee tekemään yksinkertaisia käyttöliittymiä ja jotain toiminnallisuutta Android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia käyttöliittymiä ja hallitsee tapahtumankäsittelyn semantiikan android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee tekemään navigaatiota hyödyntäviä applikaatioita. Opiskelija osaa fragmenttien ja aktiviteettien käytön ja ymmärtää niiden tilojen merkityksen android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa tehdä käytettävyydeltään toimivia ja ylläpidettävää koodia. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä applikaatiota, jotka hyödyntävät tiedon varastointia. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 03.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Aku Kesti
Vastuuhenkilö

Aku Kesti

Opiskelijaryhmät
  • RA54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.

Sisältö

- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta

Aika ja paikka

Opetus järjestetään pääosin Adobe Connect etäopetuksen kautta etänä toteutettavina koodityöpajoina.

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin" Kirjallisuus: - Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano) - Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.

Tunneilla käydään asioita läpi sekä teoriassa että tutoriaaliesimerkein.

Sisällön jaksotus

Layoutit, Fragmentit,
Tapahtumankäsittely
Tiedon välitys sovelluksen sisäisesti ja sovellusten välillä, intentit
Navigaatio
Sovelluksen elinkaari

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus vaatii opiskelijalta tietokoneen, joka jaksaa pyörittää Android Studio -ohjelmistoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.

Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.

Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Tyydyttävä (1)
Opiskelja kykenee tekemään yksinkertaisia käyttöliittymiä ja jotain toiminnallisuutta Android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia käyttöliittymiä ja hallitsee tapahtumankäsittelyn semantiikan android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee tekemään navigaatiota hyödyntäviä applikaatioita. Opiskelija osaa fragmenttien ja aktiviteettien käytön ja ymmärtää niiden tilojen merkityksen android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa tehdä käytettävyydeltään toimivia ja ylläpidettävää koodia. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä applikaatiota, jotka hyödyntävät tiedon varastointia. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Aku Kesti
  • Tuomas Valtanen
Vastuuhenkilö

Aku Kesti

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • R54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.

Sisältö

- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta

Aika ja paikka

Opetus järjestetään pääosin lähiopetuksena ja koodityöpajoina

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali
Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin"

Kirjallisuus:
- Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano)
- Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. Opetuksessa hyödynnetään udacity.com ilmaista kurssimateriaalia ("Devoping Android Applications with Kotlin"). Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.

Mikäli kurssin haluaa tehdä itsenäisemmin voi seurata suoraan udacityn kurssimateriaalia. Tämä on kuitenkin englanniksi ja voi olla haastavampi vaihtoehto ellei kotlin ohjelmoinnista ole aiempaa kokemusta. Tunneilla käydään esimerkein läpi samoja asioita ja hieman rauhallisempaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lukukauden aikana opiskelijat suorittavat myös lukukausiprojektin, joka toteutetaan yhteistyössä paikallisen yrityskumppanin kanssa. Mobiiliohjelmointi on keskeinen osa-alue tätä projektia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen opiskelu ja tehtävien suorittaminen

Sisällön jaksotus

Ulkoasun luominen, layoutit
Tapahtumankäsittely
Navigaatio, tiedon välitys fragmenttien / aktiviteettien välillä
Sovelluksen elinkaari
Sovellusten arkkitehtuuri
Tiedon varastointi, rooms tietokanta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.

Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.

Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 19.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Aku Kesti
Vastuuhenkilö

Aku Kesti

Opiskelijaryhmät
  • RA54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.

Sisältö

- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta

Aika ja paikka

Opetus järjestetään pääosin Adobe Connect etäopetuksen kautta etänä toteutettavina koodityöpajoina.

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali
Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin"

Kirjallisuus:
- Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano)
- Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. Opetuksessa hyödynnetään udacity.com ilmaista kurssimateriaalia ("Devoping Android Applications with Kotlin"). Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.

Mikäli kurssin haluaa tehdä itsenäisemmin voi seurata suoraan udacityn kurssimateriaalia. Tämä on kuitenkin englanniksi ja voi olla haastavampi vaihtoehto ellei kotlin ohjelmoinnista ole aiempaa kokemusta. Tunneilla käydään esimerkein läpi samoja asioita ja hieman rauhallisempaan tahtiin.

Sisällön jaksotus

Layoutit, Fragmentit,
Tapahtumankäsittely
Tiedon välitys sovelluksen sisäisesti ja sovellusten välillä, intentit
Navigaatio
Sovelluksen elinkaari
Sovellusten arkkitehtuuri
Tiedon varastointi, rooms tietokanta
RecyclerView datanvisualisoinnissa
Internet ja avoimien rajapintojen hyödyntäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus vaatii opiskelijalta tietokoneen, joka jaksaa pyörittää Android Studio -ohjelmistoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.

Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.

Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
vä (1)
Opiskelja kykenee tekemään yksinkertaisia käyttöliittymiä ja jotain toiminnallisuutta Android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia käyttöliittymiä ja hallitsee tapahtumankäsittelyn semantiikan android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee tekemään navigaatiota hyödyntäviä applikaatioita. Opiskelija osaa fragmenttien ja aktiviteettien käytön ja ymmärtää niiden tilojen merkityksen android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa tehdä käytettävyydeltään toimivia ja hyvää arkkitehtuuria käyttäviä applikaatioita (MVVM tai muu vastaava) android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä applikaatiota, jotka hyödyntävät tiedon varastointia ja ulkoisia rajapintoja android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 19.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Aku Kesti
Vastuuhenkilö

Aku Kesti

Opiskelijaryhmät
  • RA54T20S
    Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.

Sisältö

- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta

Aika ja paikka

Opetus järjestetään pääosin Adobe Connect etäopetuksen kautta etänä toteutettavina koodityöpajoina.

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali
Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin"

Kirjallisuus:
- Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano)
- Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. Opetuksessa hyödynnetään udacity.com ilmaista kurssimateriaalia ("Devoping Android Applications with Kotlin"). Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.

Mikäli kurssin haluaa tehdä itsenäisemmin voi seurata suoraan udacityn kurssimateriaalia. Tämä on kuitenkin englanniksi ja voi olla haastavampi vaihtoehto ellei kotlin ohjelmoinnista ole aiempaa kokemusta. Tunneilla käydään esimerkein läpi samoja asioita ja hieman rauhallisempaan tahtiin.

Sisällön jaksotus

Layoutit, Fragmentit,
Tapahtumankäsittely
Tiedon välitys sovelluksen sisäisesti ja sovellusten välillä, intentit
Navigaatio
Sovelluksen elinkaari
Sovellusten arkkitehtuuri
Tiedon varastointi, rooms tietokanta
RecyclerView datanvisualisoinnissa
Internet ja avoimien rajapintojen hyödyntäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus vaatii opiskelijalta tietokoneen, joka jaksaa pyörittää Android Studio -ohjelmistoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.

Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.

Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Tyydyttävä (1)
Opiskelja kykenee tekemään yksinkertaisia käyttöliittymiä ja jotain toiminnallisuutta Android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia käyttöliittymiä ja hallitsee tapahtumankäsittelyn semantiikan android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee tekemään navigaatiota hyödyntäviä applikaatioita. Opiskelija osaa fragmenttien ja aktiviteettien käytön ja ymmärtää niiden tilojen merkityksen android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa tehdä käytettävyydeltään toimivia ja hyvää arkkitehtuuria käyttäviä applikaatioita (MVVM tai muu vastaava) android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä applikaatiota, jotka hyödyntävät tiedon varastointia ja ulkoisia rajapintoja android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 31.03.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Aku Kesti
Vastuuhenkilö

Aku Kesti

Opiskelijaryhmät
  • KA54T19S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.

Sisältö

- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta

Aika ja paikka

Opetus järjestetään pääosin Adobe Connect etäopetuksen kautta etänä toteutettavina koodityöpajoina.

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali
Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin"

Kirjallisuus:
- Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano)
- Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. Opetuksessa hyödynnetään udacity.com ilmaista kurssimateriaalia ("Devoping Android Applications with Kotlin"). Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.

Mikäli kurssin haluaa tehdä itsenäisemmin voi seurata suoraan udacityn kurssimateriaalia. Tämä on kuitenkin englanniksi ja voi olla haastavampi vaihtoehto ellei kotlin ohjelmoinnista ole aiempaa kokemusta. Tunneilla käydään esimerkein läpi samoja asioita ja hieman rauhallisempaan tahtiin.

Sisällön jaksotus

Layoutit, Fragmentit,
Tapahtumankäsittely
Tiedon välitys sovelluksen sisäisesti ja sovellusten välillä, intentit
Navigaatio
Sovelluksen elinkaari
Sovellusten arkkitehtuuri
Tiedon varastointi, rooms tietokanta
RecyclerView datanvisualisoinnissa
Internet ja avoimien rajapintojen hyödyntäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus vaatii opiskelijalta tietokoneen, joka jaksaa pyörittää Android Studio -ohjelmistoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.

Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.

Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
vä (1)
Opiskelja kykenee tekemään yksinkertaisia käyttöliittymiä ja jotain toiminnallisuutta Android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia käyttöliittymiä ja hallitsee tapahtumankäsittelyn semantiikan android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee tekemään navigaatiota hyödyntäviä applikaatioita. Opiskelija osaa fragmenttien ja aktiviteettien käytön ja ymmärtää niiden tilojen merkityksen android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa tehdä käytettävyydeltään toimivia ja hyvää arkkitehtuuria käyttäviä applikaatioita (MVVM tai muu vastaava) android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä applikaatiota, jotka hyödyntävät tiedon varastointia ja ulkoisia rajapintoja android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.