Myynnin ja markkinoinnin perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: R301LL75OJ
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tunnet markkinoinnin ja markkinointiympäristön peruskäsitteet. Osaat määritellä yrityksen asiakassegmentit, kysyntään vaikuttavat tekijät sekä markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuden periaatteet ja peruskäsitteet. Osaat nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja osaat kuvailla myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Sisältö
Teemat:
Uudistuva markkinointi ja markkinointiympäristö
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Kilpailukeinot
Markkinointiviestintä kilpailukeinona
Asiakkuuksien hallinta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (2)
Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit - hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit - hyvä (4)
Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
29.09.2022 - 11.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 75
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Anne Tolvanen
- Leena Svanberg
Vastuuhenkilö
Leena Svanberg
Opiskelijaryhmät
-
R31L22STradenomikoulutus, liiketalous (päiväopinnot), Rovaniemi, syksyt 2022
Tavoitteet
Tunnet markkinoinnin ja markkinointiympäristön peruskäsitteet. Osaat määritellä yrityksen asiakassegmentit, kysyntään vaikuttavat tekijät sekä markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuden periaatteet ja peruskäsitteet. Osaat nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja osaat kuvailla myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Sisältö
Teemat:
Uudistuva markkinointi ja markkinointiympäristö
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Kilpailukeinot
Markkinointiviestintä kilpailukeinona
Asiakkuuksien hallinta
Aika ja paikka
Opetus järjestetään viikoilla 39-48.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.
Opintojakson aikana ilmoitettava / annettava materiaali.
Lisäksi muut opettajan antamat materiaalit Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, ryhmätehtävät, myyntitilanteen simulointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 8.12.2022
Lisätietoja opiskelijoille
Yhteys lukukausiprojektiin: Opintojakson tietoja ja taitoja hyödynnetään Ideasta liiketoimintaa opintojaksolla (Napalaaksossa).
Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Ouriginalia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet/Opinnaytetyo
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (2)
Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit - hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit - hyvä (4)
Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 50%
Markkinointisuunnitelma 20%
Myynnin simulaatio 30%