Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja markkinoinnin perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: R301LL708

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät.
Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa.
Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut sekä tiedostaa vastuullisuuden osana myyntiä ja markkinointia.

Kompetenssit: eettisyys, liiketoiminta- ja talousosaaminen

Sisältö

• Markkinoinnin ja myynnin perusteet
• Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö
• Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
• Kilpailukeinot
• Markkinointiviestintä kilpailukeinona
• Asiakkuuksien hallinta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.

Taso 1

Markkinointi ja myynti:
Opiskelija tuntee markkinoinnin ja myynnin perusteet ja hän osaa nimetä peruskäsitteet.
Hän tuntee modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tunnistaa sekä osaa nimetä markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, myyntiprosessin vaiheet, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa.
Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja sekä tiedostaa vastuullisuuden osana myyntiä ja markkinointia.

Taso 2

Markkinointi ja myynti:
Opiskelija tietää markkinoinnin ja myynnin perusteet ja käsitteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tietää ja osaa kuvata markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, myyntiprosessin vaiheet, kohderyhmäajattelun ja kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijöitä.
Opiskelija tietää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja.
Opiskelija tietää markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja.
Opiskelija tietää vastuullisuuden myynnissä ja markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3

Markkinointi ja myynti:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä, sekä osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja.
Opiskelija ymmärtää markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja. Opiskelija huomioi vastuullisuuden myynnissä ja markkinoinnissa.

Taso 4

Markkinointi ja myynti:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä osaa huomioida kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa arvioida tehtyjen ratkaisujen ja valintojen vaikuttavuutta.
Opiskelija hallitsee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja.
Opiskelija huomioi vastuullisuuden eri näkökohdat myynnissä ja markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5

Markkinointi ja myynti:
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin vaikuttavuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa kriittisesti arvioida tehtyjen ratkaisujen ja valintojen vaikuttavuutta.
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Opiskelija ymmärtää vastuullisuuden merkityksen myynnissä ja markkinoinnissa.

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 05.11.2023

Ajoitus

06.11.2023 - 10.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Kati Koivunen
Vastuuhenkilö

Kati Koivunen

Opiskelijaryhmät
  • RA31L23K
    Tradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija tuntee markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät.
Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa.
Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut sekä tiedostaa vastuullisuuden osana myyntiä ja markkinointia.

Kompetenssit: eettisyys, liiketoiminta- ja talousosaaminen

Sisältö

• Markkinoinnin ja myynnin perusteet
• Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö
• Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
• Kilpailukeinot
• Markkinointiviestintä kilpailukeinona
• Asiakkuuksien hallinta

Aika ja paikka

Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi. Kurssiympäristö on avoinna viikot 45 - 49. Kurssilla on ajastettuja tehtäviä.

Oppimateriaalit

Koivunen, K. (2019). Teoista sanoihin - vaikuttavan vastuullisuusviestinnän kaava. Videotaltiointi, Arctic Design Week. https://www.youtube.com/watch?v=TVH4ogZBRGk



Bergström, S. (kaikki painokset käyvät 2018, 2019 tai 2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Löytyy myös e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/juolukka.434772

Opetusmenetelmät

Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi. Itsenäinen opiskelu verkko-oppimisympäristössä, videoluennot, testit, tentti ja keskustelutehtävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssilla ei ole yhteisiä tapaamisia. Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi.
Kurssin testejä ja materiaaleja voi suorittaa ja opiskella omaan tahtiin, mutta tehtävät ovat auki seuraavasti:
Keskustelutehtävä on auki viikot 46 ja 47. Keskustelutehtävän osa 1 (oma aloitus) suoritettava viikon 46 aikana. Osa 2 (muille vastaaminen) viikon 47 aikana.

Tentti on auki viikon 49 ajan. Keskustelutehtävä tulee olla suoritettu ennen tenttiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.

Taso 1

Markkinointi ja myynti:
Opiskelija tuntee markkinoinnin ja myynnin perusteet ja hän osaa nimetä peruskäsitteet.
Hän tuntee modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tunnistaa sekä osaa nimetä markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, myyntiprosessin vaiheet, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja markkinoinnin ja myynnin suunnittelussa.
Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja sekä tiedostaa vastuullisuuden osana myyntiä ja markkinointia.

Taso 2

Markkinointi ja myynti:
Opiskelija tietää markkinoinnin ja myynnin perusteet ja käsitteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija tietää ja osaa kuvata markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, myyntiprosessin vaiheet, kohderyhmäajattelun ja kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijöitä.
Opiskelija tietää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja.
Opiskelija tietää markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja.
Opiskelija tietää vastuullisuuden myynnissä ja markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3

Markkinointi ja myynti:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä, sekä osaa tehdä perusteltuja ratkaisuja.
Opiskelija ymmärtää markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja. Opiskelija huomioi vastuullisuuden myynnissä ja markkinoinnissa.

Taso 4

Markkinointi ja myynti:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä osaa huomioida kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa arvioida tehtyjen ratkaisujen ja valintojen vaikuttavuutta.
Opiskelija hallitsee markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkaluja.
Opiskelija huomioi vastuullisuuden eri näkökohdat myynnissä ja markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5

Markkinointi ja myynti:
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti markkinoinnin ja myynnin perusteet sekä modernin markkinointiajattelun ja -ympäristön.
Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja myynnin tehtävät yrityksessä, kohderyhmäajattelun sekä kuluttajakäyttäytymiseen ja myynnin vaikuttavuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin ja myynnin roolin yrityksen menestystekijänä sekä osaa kriittisesti arvioida tehtyjen ratkaisujen ja valintojen vaikuttavuutta.
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti markkinointiviestinnän, markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Opiskelija ymmärtää vastuullisuuden merkityksen myynnissä ja markkinoinnissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu seuraavista osasuorituksista:

1) Keskustelutehtävä (hyväksytty/täydennettävä/hylätty)

2) Tentti (hyl/1-5)

Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti annetussa aikataulussa. Mikäli jompikumpi tehtävistä hylätään, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle.