Markkinoinnin ja myynnin perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: A300CD66
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät,
- pystyt määrittelemään yrityksen asiakassegmentit ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa,
- kykenet toimimaan markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti ja ymmärrät vastuullisuuden roolin osana myyntiä ja markkinointia,
- tunnet yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat tunnistaa asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet,
- pystyt laatimaan markkinointisuunnitelman.
Kompetenssit: Eettisyys, liiketoiminta- ja talousosaaminen
Sisältö
• Markkinoinnin peruskäsitteet
• Markkinointiympäristö
• Ostokäyttäytyminen ja asiakaspalvelu
• Asiakassegmentit
• Vastuullinen markkinointi
• Markkinoinnin kilpailukeinot
• Markkinoinnin suunnittelun perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tunnet markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytäntöön.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Tiedät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Ymmärrät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Osaat tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Ymmärrät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Hallitset markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaat perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat analysoida ostoprosessin ja asiakaspalvelun eri vaiheita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Arvioit itsenäisesti ostoprosessin ja asiakaspalveluvaiheet.