Korkeakouluopiskelijoiden viestintätaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: VVV988
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
1. Opiskelija kehittää korkeakouluopinnoissa tarvittavia viestintätaitoja.
2. Opiskelija tunnistaa korkeakouluopintojen keskeiset tekstilajit, niiden piirteet ja rakenteet.
3. Opiskelija hallitsee erilaiset luku- ja kirjoittamistekniikat.
4. Opiskelija hallitsee asiatyylin piirteet ja yleiskielen keskeisimmät normit.
5. Opiskelija osaa arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan kirjoittajana sekä suullisena viestijänä.
Kompetenssit: vuorovaikutus-, ja viestintäosaaminen
Sisältö
Opintojakso koostuu 6 osiosta. Jokaiseen osioon sisältyy luento sekä pakolliset harjoitukset.
1. Luku- ja kirjoittamistekniikat
2. Korkeakouluopintojen tekstilajit
3. Korkeakouluopintojen suullinen viestintä
4. Yleiskielinen asiatyyli ja kielenhuolto
5. Argumentointi ja lähdekritiikki
6. Vapaavalintainen korkeakouluteksti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, hylätty (0)
Opiskelija ei osoita kykenevänsä lukemaan tai kirjoittamaan korkeakoulutasoisia tekstejä tai ymmärtämään korkeakouluopintojen tekstilajeja ja niiden merkityksiä. Hän ei hallitse yleiskielistä asiatyyliä tai kielenhuoltoa. Hän ei kykene osallistumaan suulliseen viestintään, argumentoimaan tai arvioimaan lähteitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Taso 1
Opiskelija pystyy lukemaan ja kirjoittamaan perusmuotoisten tekstin, mutta syvällisempi ymmärrys ja sisältö puuttuu. Hän tunnistaa korkeakoulutekstilajien perusmuotoja, mutta ei ymmärrä niiden tarkoitusta. Hän osallistuu suullisesti peruskeskusteluihin, mutta ei ilmaise itseään selkeästi. Opiskelija käyttää yleiskieltä, mutta teksteissä on paljon virheitä. Opiskelija esittää perusargumentteja, mutta ei tue niitä lähteillä.
Taso 2
Opiskelija ymmärtää ja pystyy selittämään korkeakoulutekstejä omin sanoin. Opiskelija ymmärtää eri tekstilajien tarkoituksen ja pystyy selittämään ne. Hän ymmärtää ja pystyy selittämään suullisesti korkeakoulutasoisia asioita. Hänellä on ymmärrys ja kyky selittää yleiskielisen asiatyylin periaatteet. Hän ymmärtää ja pystyy selittämään argumentoinnin ja lähdekritiikin periaatteet sekä selittämään korkeakoulutekstin rakenteen ja sisällön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Taso 3
Opiskelija soveltaa lukemaansa ja kirjoittamaansa tietoa erilaisissa opiskeluun liittyvissä käytännön tilanteissa. Hän soveltaa eri tekstilajeja omissa kirjoituksissaan, suullista viestintää käytännön tilanteissa sekä osallistuu keskusteluihin. Hän soveltaa yleiskielistä asiatyyliä ja kielenhuoltoa, argumentointia ja lähdekritiikkiä sekä korkeakoulutekstin kirjoittamisen periaatteita omissa teksteissään.
Taso 4
Opiskelija analysoi ja erittelee korkeakoulutekstejä, löytää yhteyksiä ja syy-seuraussuhteita. Hän analysoi ja vertailee eri tekstilajeja ja ymmärtää niiden erityispiirteet. Opiskelija analysoi ja erittelee suullista viestintää sekä ymmärtää keskustelujen rakenteet. Hän analysoi ja erittelee yleiskielistä asiatyyliä sekä tekee kielenhuollollisia korjauksia. Hän analysoi ja erittelee argumentteja ja lähteitä sekä ymmärtää niiden vahvuudet ja heikkoudet. Hän analysoi ja erittelee korkeakoulutekstiä sekä ymmärtää sen rakenteen ja sisällön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Opiskelija arvioi ja luo korkeakoulutasoisia tekstejä, tekee lähteisiin ja omaan ajatteluunsa perustuvia perusteltuja päätelmiä ja esittää uusia näkökulmia ja ideoita. Hän arvioi ja luo korkeakoulutasoisia tekstejä eri tekstilajeissa. Opiskelija arvioi ja luo korkeakoulutasoisia suullisia esityksiä, esittää uusia ideoita ja näkökulmia. Hän arvioi ja luo korkeakoulutasoisia tekstejä yleiskielisessä asiatyylissä huolehtien kielenhuollosta. Opiskelija arvioi ja luo korkeakoulutasoisia argumentteja sekä käyttää lähdekritiikkiä perustellusti.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 23.03.2025
Ajoitus
24.03.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiset toiminnot
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Ville Kilpiä
Vastuuhenkilö
Ville Kilpiä
Tavoitteet
1. Opiskelija kehittää korkeakouluopinnoissa tarvittavia viestintätaitoja.
2. Opiskelija tunnistaa korkeakouluopintojen keskeiset tekstilajit, niiden piirteet ja rakenteet.
3. Opiskelija hallitsee erilaiset luku- ja kirjoittamistekniikat.
4. Opiskelija hallitsee asiatyylin piirteet ja yleiskielen keskeisimmät normit.
5. Opiskelija osaa arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan kirjoittajana sekä suullisena viestijänä.
Kompetenssit: vuorovaikutus-, ja viestintäosaaminen
Sisältö
Opintojakso koostuu 6 osiosta. Jokaiseen osioon sisältyy luento sekä pakolliset harjoitukset.
1. Luku- ja kirjoittamistekniikat
2. Korkeakouluopintojen tekstilajit
3. Korkeakouluopintojen suullinen viestintä
4. Yleiskielinen asiatyyli ja kielenhuolto
5. Argumentointi ja lähdekritiikki
6. Vapaavalintainen korkeakouluteksti
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
1. Opiskelija kehittää korkeakouluopinnoissa tarvittavia viestintätaitoja.
2. Opiskelija tunnistaa korkeakouluopintojen keskeiset tekstilajit, niiden piirteet ja rakenteet.
3. Opiskelija hallitsee erilaiset luku- ja kirjoittamistekniikat.
4. Opiskelija hallitsee asiatyylin piirteet ja yleiskielen keskeisimmät normit.
5. Opiskelija osaa arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan kirjoittajana sekä suullisena viestijänä.
Opintojakson arviointi: hyväksytty / hylätty
Opintojakso koostuu 6 osiosta. Jokaiseen osioon sisältyy luento sekä pakolliset harjoitukset.
1. Luku- ja kirjoittamistekniikat
2. Korkeakouluopintojen tekstilajit
3. Korkeakouluopintojen suullinen viestintä
4. Yleiskielinen asiatyyli ja kielenhuolto
5. Argumentointi ja lähdekritiikki
6. Vapaavalintainen korkeakouluteksti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, hylätty (0)
Opiskelija ei osoita kykenevänsä lukemaan tai kirjoittamaan korkeakoulutasoisia tekstejä tai ymmärtämään korkeakouluopintojen tekstilajeja ja niiden merkityksiä. Hän ei hallitse yleiskielistä asiatyyliä tai kielenhuoltoa. Hän ei kykene osallistumaan suulliseen viestintään, argumentoimaan tai arvioimaan lähteitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Taso 1
Opiskelija pystyy lukemaan ja kirjoittamaan perusmuotoisten tekstin, mutta syvällisempi ymmärrys ja sisältö puuttuu. Hän tunnistaa korkeakoulutekstilajien perusmuotoja, mutta ei ymmärrä niiden tarkoitusta. Hän osallistuu suullisesti peruskeskusteluihin, mutta ei ilmaise itseään selkeästi. Opiskelija käyttää yleiskieltä, mutta teksteissä on paljon virheitä. Opiskelija esittää perusargumentteja, mutta ei tue niitä lähteillä.
Taso 2
Opiskelija ymmärtää ja pystyy selittämään korkeakoulutekstejä omin sanoin. Opiskelija ymmärtää eri tekstilajien tarkoituksen ja pystyy selittämään ne. Hän ymmärtää ja pystyy selittämään suullisesti korkeakoulutasoisia asioita. Hänellä on ymmärrys ja kyky selittää yleiskielisen asiatyylin periaatteet. Hän ymmärtää ja pystyy selittämään argumentoinnin ja lähdekritiikin periaatteet sekä selittämään korkeakoulutekstin rakenteen ja sisällön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Taso 3
Opiskelija soveltaa lukemaansa ja kirjoittamaansa tietoa erilaisissa opiskeluun liittyvissä käytännön tilanteissa. Hän soveltaa eri tekstilajeja omissa kirjoituksissaan, suullista viestintää käytännön tilanteissa sekä osallistuu keskusteluihin. Hän soveltaa yleiskielistä asiatyyliä ja kielenhuoltoa, argumentointia ja lähdekritiikkiä sekä korkeakoulutekstin kirjoittamisen periaatteita omissa teksteissään.
Taso 4
Opiskelija analysoi ja erittelee korkeakoulutekstejä, löytää yhteyksiä ja syy-seuraussuhteita. Hän analysoi ja vertailee eri tekstilajeja ja ymmärtää niiden erityispiirteet. Opiskelija analysoi ja erittelee suullista viestintää sekä ymmärtää keskustelujen rakenteet. Hän analysoi ja erittelee yleiskielistä asiatyyliä sekä tekee kielenhuollollisia korjauksia. Hän analysoi ja erittelee argumentteja ja lähteitä sekä ymmärtää niiden vahvuudet ja heikkoudet. Hän analysoi ja erittelee korkeakoulutekstiä sekä ymmärtää sen rakenteen ja sisällön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Opiskelija arvioi ja luo korkeakoulutasoisia tekstejä, tekee lähteisiin ja omaan ajatteluunsa perustuvia perusteltuja päätelmiä ja esittää uusia näkökulmia ja ideoita. Hän arvioi ja luo korkeakoulutasoisia tekstejä eri tekstilajeissa. Opiskelija arvioi ja luo korkeakoulutasoisia suullisia esityksiä, esittää uusia ideoita ja näkökulmia. Hän arvioi ja luo korkeakoulutasoisia tekstejä yleiskielisessä asiatyylissä huolehtien kielenhuollosta. Opiskelija arvioi ja luo korkeakoulutasoisia argumentteja sekä käyttää lähdekritiikkiä perustellusti.
Ilmoittautumisaika
01.02.2025 - 31.05.2025
Ajoitus
19.03.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Ville Kilpiä
- Nelly Korteniemi
Vastuuhenkilö
Ville Kilpiä
Opiskelijaryhmät
-
RA31L25KLTradenomikoulutus, liiketalous, kevät 2025 Lapin AMK, erillishaku ja erillisryhmä
-
RA81M25KLRestonomikoulutus (verkko-opinnot) Rovaniemi, kevät 2025
Tavoitteet
1. Opiskelija kehittää korkeakouluopinnoissa tarvittavia viestintätaitoja.
2. Opiskelija tunnistaa korkeakouluopintojen keskeiset tekstilajit, niiden piirteet ja rakenteet.
3. Opiskelija hallitsee erilaiset luku- ja kirjoittamistekniikat.
4. Opiskelija hallitsee asiatyylin piirteet ja yleiskielen keskeisimmät normit.
5. Opiskelija osaa arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan kirjoittajana sekä suullisena viestijänä.
Kompetenssit: vuorovaikutus-, ja viestintäosaaminen
Sisältö
Opintojakso koostuu 6 osiosta. Jokaiseen osioon sisältyy luento sekä pakolliset harjoitukset.
1. Luku- ja kirjoittamistekniikat
2. Korkeakouluopintojen tekstilajit
3. Korkeakouluopintojen suullinen viestintä
4. Yleiskielinen asiatyyli ja kielenhuolto
5. Argumentointi ja lähdekritiikki
6. Vapaavalintainen korkeakouluteksti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, hylätty (0)
Opiskelija ei osoita kykenevänsä lukemaan tai kirjoittamaan korkeakoulutasoisia tekstejä tai ymmärtämään korkeakouluopintojen tekstilajeja ja niiden merkityksiä. Hän ei hallitse yleiskielistä asiatyyliä tai kielenhuoltoa. Hän ei kykene osallistumaan suulliseen viestintään, argumentoimaan tai arvioimaan lähteitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Taso 1
Opiskelija pystyy lukemaan ja kirjoittamaan perusmuotoisten tekstin, mutta syvällisempi ymmärrys ja sisältö puuttuu. Hän tunnistaa korkeakoulutekstilajien perusmuotoja, mutta ei ymmärrä niiden tarkoitusta. Hän osallistuu suullisesti peruskeskusteluihin, mutta ei ilmaise itseään selkeästi. Opiskelija käyttää yleiskieltä, mutta teksteissä on paljon virheitä. Opiskelija esittää perusargumentteja, mutta ei tue niitä lähteillä.
Taso 2
Opiskelija ymmärtää ja pystyy selittämään korkeakoulutekstejä omin sanoin. Opiskelija ymmärtää eri tekstilajien tarkoituksen ja pystyy selittämään ne. Hän ymmärtää ja pystyy selittämään suullisesti korkeakoulutasoisia asioita. Hänellä on ymmärrys ja kyky selittää yleiskielisen asiatyylin periaatteet. Hän ymmärtää ja pystyy selittämään argumentoinnin ja lähdekritiikin periaatteet sekä selittämään korkeakoulutekstin rakenteen ja sisällön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Taso 3
Opiskelija soveltaa lukemaansa ja kirjoittamaansa tietoa erilaisissa opiskeluun liittyvissä käytännön tilanteissa. Hän soveltaa eri tekstilajeja omissa kirjoituksissaan, suullista viestintää käytännön tilanteissa sekä osallistuu keskusteluihin. Hän soveltaa yleiskielistä asiatyyliä ja kielenhuoltoa, argumentointia ja lähdekritiikkiä sekä korkeakoulutekstin kirjoittamisen periaatteita omissa teksteissään.
Taso 4
Opiskelija analysoi ja erittelee korkeakoulutekstejä, löytää yhteyksiä ja syy-seuraussuhteita. Hän analysoi ja vertailee eri tekstilajeja ja ymmärtää niiden erityispiirteet. Opiskelija analysoi ja erittelee suullista viestintää sekä ymmärtää keskustelujen rakenteet. Hän analysoi ja erittelee yleiskielistä asiatyyliä sekä tekee kielenhuollollisia korjauksia. Hän analysoi ja erittelee argumentteja ja lähteitä sekä ymmärtää niiden vahvuudet ja heikkoudet. Hän analysoi ja erittelee korkeakoulutekstiä sekä ymmärtää sen rakenteen ja sisällön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Opiskelija arvioi ja luo korkeakoulutasoisia tekstejä, tekee lähteisiin ja omaan ajatteluunsa perustuvia perusteltuja päätelmiä ja esittää uusia näkökulmia ja ideoita. Hän arvioi ja luo korkeakoulutasoisia tekstejä eri tekstilajeissa. Opiskelija arvioi ja luo korkeakoulutasoisia suullisia esityksiä, esittää uusia ideoita ja näkökulmia. Hän arvioi ja luo korkeakoulutasoisia tekstejä yleiskielisessä asiatyylissä huolehtien kielenhuollosta. Opiskelija arvioi ja luo korkeakoulutasoisia argumentteja sekä käyttää lähdekritiikkiä perustellusti.