Markkinoinnin ja myynnin perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: A31L0006
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät,
- pystyt määrittelemään yrityksen asiakassegmentit ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa,
- kykenet toimimaan markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti ja ymmärrät vastuullisuuden roolin osana myyntiä ja markkinointia,
- tunnet yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat tunnistaa asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet,
- pystyt laatimaan markkinointisuunnitelman.
Kompetenssit: Eettisyys, liiketoiminta- ja talousosaaminen
Sisältö
• Markkinoinnin peruskäsitteet
• Markkinointiympäristö
• Ostokäyttäytyminen ja asiakaspalvelu
• Asiakassegmentit
• Vastuullinen markkinointi
• Markkinoinnin kilpailukeinot
• Markkinoinnin suunnittelun perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tunnet markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytäntöön.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Tiedät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Ymmärrät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Osaat tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Ymmärrät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Hallitset markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaat perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat analysoida ostoprosessin ja asiakaspalvelun eri vaiheita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Arvioit itsenäisesti ostoprosessin ja asiakaspalveluvaiheet.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
11.08.2025 - 31.10.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Jonna Kaarivaara
Vastuuhenkilö
Jonna Kaarivaara
Opiskelijaryhmät
-
TA31L25KTradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, kevät 2025
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät,
- pystyt määrittelemään yrityksen asiakassegmentit ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa,
- kykenet toimimaan markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti ja ymmärrät vastuullisuuden roolin osana myyntiä ja markkinointia,
- tunnet yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat tunnistaa asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet,
- pystyt laatimaan markkinointisuunnitelman.
Kompetenssit: Eettisyys, liiketoiminta- ja talousosaaminen
Sisältö
• Markkinoinnin peruskäsitteet
• Markkinointiympäristö
• Ostokäyttäytyminen ja asiakaspalvelu
• Asiakassegmentit
• Vastuullinen markkinointi
• Markkinoinnin kilpailukeinot
• Markkinoinnin suunnittelun perusteet
Aika ja paikka
Zoom-luennot:
11.8. klo 19.00–20.45
24.9. klo 17.00–20.15
Oppimateriaalit
Bergström, S., & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.
Opetusmenetelmät
Opintojakso aloitetaan yhteisellä Zoom-luennolla 11.8. Kurssilla on vain kaksi luentoa, joten osallistuminen on suositeltavaa. Luennoilla on toiminnallisia tehtäviä, jotka tukevat oppimista. Kurssi sisältää sekä ryhmätyöskentelyä että itsenäistä opiskelua, ja tehtävät perustuvat Moodlessa oleviin videoihin ja materiaaleihin, joita opiskelijat hyödyntävät oppimisen tukena.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osa tehtävistä kytkeytyy aitoon yritykseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautuspäivämäärä 19.10.2025
Jos tehtäviä ei ole palautettu määräpäiviin mennessä, tulee arvosanaksi automaattisesti hylätty. Tehtävä on voitu myös arvioida hylätyksi. Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus uusia tehtävä kaksi kertaa. Uusintapäivämäärät ovat seuraavat:
19.11.2025
9.3.2026
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa yhden kerran saatua hyväksyttyä arvosanaansa. Korotukset on mahdollista suorittaa em. uusintapäivämäärinä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tunnet markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytäntöön.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Tiedät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Ymmärrät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Osaat tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Ymmärrät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Hallitset markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaat perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat analysoida ostoprosessin ja asiakaspalvelun eri vaiheita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Arvioit itsenäisesti ostoprosessin ja asiakaspalveluvaiheet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5-hylätty
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Laura Kuismanen
Vastuuhenkilö
Tarja Tammia
Opiskelijaryhmät
-
RA31L25KTradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2025
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät,
- pystyt määrittelemään yrityksen asiakassegmentit ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa,
- kykenet toimimaan markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti ja ymmärrät vastuullisuuden roolin osana myyntiä ja markkinointia,
- tunnet yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat tunnistaa asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet,
- pystyt laatimaan markkinointisuunnitelman.
Kompetenssit: Eettisyys, liiketoiminta- ja talousosaaminen
Sisältö
• Markkinoinnin peruskäsitteet
• Markkinointiympäristö
• Ostokäyttäytyminen ja asiakaspalvelu
• Asiakassegmentit
• Vastuullinen markkinointi
• Markkinoinnin kilpailukeinot
• Markkinoinnin suunnittelun perusteet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tunnet markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytäntöön.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Tiedät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Ymmärrät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Osaat tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Ymmärrät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Hallitset markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaat perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat analysoida ostoprosessin ja asiakaspalvelun eri vaiheita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Arvioit itsenäisesti ostoprosessin ja asiakaspalveluvaiheet.