VerkkokauppaprojektiLaajuus (5 op)
Tunnus: A31L000324
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Tunnistaa verkkokaupan rakenteisiin ja toimintaan liittyvät yleiset ratkaisut ja hyvät käytännöt
Tunnistaa konversion periaatteen ja konversio-optimoinnin mahdollisuudet
Osaa muodostaa verkkokaupan rakenteen asiakkaan kannalta mielekkäällä tavalla
Osaa tuottaa sisältöä verkkokauppaan ja lisätä myytäviä tuotteita sekä niiden kuvauksia verkkokauppaan konversiota edistäviä tapoja hyödyntäen.
Osaa suunnitella verkkokaupan asiakashankintaa eri keinoja hyödyntäen
Osaa hyödyntää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja
Osaa hyödyntää verkkokaupan asiakaspalveluun liittyviä toimintoja.
Osaa suunnitella asiakassuhteen rakentamista ja hyödyntää sitä tukevia toimintoja verkkokaupassa.
Tunnistaa verkkokaupan toiminnan keskeisiä mittareita.
Ymmärtää verkkokaupan tietoturvaan liittyviä riskejä ja niiden hallinnan keinoja.
Kompetenssi: Digitaalisen liiketoiminnan ja luovan sisältömarkkinoinnin osaaminen
Sisältö
Verkkokauppojen rakenteen ja toiminnan yleiset ratkaisut ja hyvät käytännöt.
Verkkokauppa-alustan käyttöönotto, lisäosat ja toiminnallisuudet.
Verkkokaupan rakenteen ja ulkoasun suunnittelu ja toteutus.
Konversion käsite ja konversion merkitys verkkokaupassa.
Konversio-optimoinnin periaate ja mahdollisuudet.
Erilaisten tuotekategorioiden ja tuotteiden luominen verkkokauppaan.
Sisällöntuotanto verkkokauppaan.
Verkkokaupan asiakashankinta.
Lisämyyntiä edistävät tavat ja toiminnot verkkokaupassa.
Asiakaspalvelun tavat ja toiminnot verkkokaupassa.
Asiakassuhteen rakentamisen tavat ja toiminnot verkkokaupassa.
Verkkokaupan toiminnan keskeiset mittarit.
Verkkokaupan tietoturvariskit ja niiden hallinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat laatia myyntisuunnitelman, joka pohjautuu jossain määrin B2B-myynnin keskeisiin periaatteisiin ja jolla on yhteyksiä käytännön liiketoimintaan. Tunnistat joitain myyntiin liittyviä keskeisiä psykologisia tekijöitä. Tunnistat CRM-järjestelmän merkityksen myynnin kannalta ja osaa käyttää joitain sen perustoimintoja. Tunnistat asiakaskannattavuuden merkityksen asiakassuhteessa. Tunnistat joidenkin keskeisten asiakassuhteiden hoitomallien merkityksen ja niiden yhteyden käytännön liiketoimintaan. Tunnistat tietosuojan keskeiset vaatimukset. Opiskelija Tunnistat joitain keskeisiä myyntitoiminnan mittareita ja niiden yhteyden käytännön liiketoimintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat laatia B2B-myynnin keskeisiin periaatteisiin perustuvan käytännöllisen myyntisuunnitelman, joka huomioi monikanavaisuuden. Tunnistat myyntiin liittyviä keskeisiä psykologisia tekijöitä ja niiden ilmenemisen käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat CRM-järjestelmän keskeisiä myyntityötä tukevia ominaisuuksia ja osaa käyttää niitä. Tunnistat asiakaskannattavuuden keskeisiä periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat keskeisiä asiakassuhteiden hoitomalleja ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat tietosuojan keskeiset vaatimukset ja niiden ilmenemisen käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat myyntitoiminnan keskeisiä mittareita ja osaa kytkeä niitä käytännön liiketoimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat soveltaa B2B-myynnin periaatteita ja laatia yksityiskohtaisen, monikanavaisuutta hyödyntävän ja käytännön liiketoiminnan kannalta toteutuskelpoisen myyntisuunnitelman. Tunnistat laajasti psykologisten tekijöiden hyödyntämisen mahdollisuuksia käytännön myyntitoiminnassa. Tunnistat CRM-järjestelmän mahdollisuudet osana myyntiä ja osaat käyttää sen perustoimintoja. Osaat huomioida laajasti tietosuojan käytännön myyntitoiminnassa. Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta sopivia asiakassuhteiden hoitomalleja ja osaat arvioida asiakassuhteiden kannattavuutta. Osaat mitata myyntitoiminnan tuloksellisuutta sopivilla mittareilla.